arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵

چین، تیم اضطراری هسته‌ای تشکیل داد

چین اعلام کرد که به منظور تقویت ساختار ایمنی هسته‌ای خود، اولین تیم ویژه امداد و نجات هسته ای اضطراری این کشور را راه‌اندازی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین اعلام کرد که به منظور تقویت ساختار ایمنی هسته‌ای خود، اولین تیم ویژه امداد و نجات هسته ای اضطراری این کشور را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش انتخاب، در پی حوادث هسته ای گوناگون در مناطق مختلف جهان و بخصوص پس از فاجعه اتمی سال 2011 در فوکوشیمای ژاپن در همسایگی چین، این کشور تصمیم به تشکیل چنین تیمی گرفت.

بر اساس آنچه چین اعلام کرده است این تیم در مجموع 230 نیرو دارد و از آن با عنوان تیم نجات اضطراری هسته ای نام برده می شود.
یکی از مهمترین وظایف این تیم بر مبنای گزارش تلویزیون مرکزی چین جلوگیری از نشت مواد هسته ای و رادیو اکتیو در مناطقی است که دچار مشکل هسته ای شده باشد.

در جریان فاجعه اتمی و سونامی در ژاپن و نشت مواد اتمی از نیروگاه فوکوشیما به بیرون و ورود آن به دریا که این کشور را دچار مخاطرات فراوانی کرد، چین را بر آن داشت با توجه به این اتفاق ناگوار، از هم اکنون به فکر تدابیر ایمنی و پیشگیرانه باشد.
این تیم همچنین مسئول است که بلافاصله در جریان بروز حوادثی در نیروگاه های اتمی اقدام به امدادرسانی پزشکی و بهداشتی به قربانیان کند.

در همین حال تیم اضطراری چین باید در صورت بروز حوادث اتمی مسئولیت برقرار کردن نظم پس از بروز این وضعیت را بر عهده بگیرد.
از وظایف دیگر تیم یاد شده این است که به انواع حوادث نظامی و صنعت هسته ای رسیدگی کند و البته در زمره مسئولیت های آن امدادرسانی و نجات در حوادث بین المللی هسته ای و کمک رسانی به کشورهای دیگر گنجانده شده است.

چین از سال 1986 میلادی پس از حادثه اتمی چرنوبیل یک سامانه اضطراری اتمی ایجاد کرد و کمیته رسیدگی به حوادث هسته ای ملی این کشور نیز در سال 1995 میلادی تشکیل شد.

اگرچه تیم ویژه اضطراری چین از دیروز - چهارشنبه - راه اندازی شده اما دولت پکن قصد دارد فعالیت رسمی آن را که 91 میلیون و 600 هزار دلار برای تشکیل آن هزینه کرده، از سال 2018 آغاز نماید.

البته چین تاکنون 30 تیم حرفه ای با 1300 نیرو برای رسیدگی به حوادث اضطراری در مناطق مختلف کشور تاسیس کرده است، اما تیم ویژه هسته ای مختص مقابله با حوادث خطرناک در راکتورهای برق هسته ای این کشور خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان مسائل هسته ای در چین می گویند که توسعه سریع این کشور در ایجاد راکتورهای هسته ای ایجاب می کند تیم های ویژه ای نیز برای کارهای تحقیقاتی و رسیدگی به موارد اضطراری تشکیل شود.
چین در حال حاضر 30 نیروگاه برق هسته ای فعال دارد که مجموعا 28.3 گیگا وات برق تولید می کند و 28 نیروگاه برق هسته ای دیگر در این کشور در حال ساخت است.

به رغم همه تلاشها و هزینه هایی که چین برای ساخت نیروگاههای هسته ای از خود نشان داده، در حال حاضر فقط 2 درصد برق مورد نیاز این کشور از این نیروگاهها تامین می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان