arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵

انتقاد وزارت خارجه آمریکا: کلینتون مقررات امنیتی را رعایت نکرده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اداره بازرسی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هیلاری کلینتون مقرارت امنیتی وزارت خارجه را رعایت نکرده است. کلینتون، یکی از دو نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری از ایمیل شخصی برای مکاتبات اداری استفاده کرده بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از دویچه وله، رسوایی استفاده از ایمیل شخصی برای مکاتبات اداری بار دیگر برای هیلاری کلینتون، یکی از دو نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دردسر ساز شده است.
 
اداره بازرسی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه با انتشار یک گزارش مستقل اعلام کرد هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا برای استفاده از آدرس ایمیل شخصی خود در مکاتبات الکترونیک اداری مجوز دریافت نکرده بود.
 
در این گزارش تصریح شده که اگر وزیر خارجه برای این کار درخواست مجوز می‌کرد، احتمالأ این درخواست رد می‌شد. در ادامه خاطر نشان شده است که سیستم مکاتبات الکترونیک وزارت خارجه مدتها پیش از حضور هیلاری کلینتون در این وزارت‌خانه "ضعف ساختاری" داشته است.
 
در ادامه با استناد به نظر کارشناسان خاطرنشان شده که رفتار هیلاری کلینتون در استفاده از ایمیل ‌شخصی خود برای کارهای اداری خطری امنیتی بوده است. این گزارش رفتار هیلاری کلینتون را نقض مقررات دانسته است.
 
یک سخنگوی هیلاری کلینتون در پاسخ به این گزارش اعلام کرده این گزارش نشان می‌د‌هد رفتار کلینتون مشابه رفتار وزرای خارجه پیش از او بوده است.
 
به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا توصیه‌های امنیتی این گزارش برای مکاتبات الکترونیک، حال اجرا شده‌اند.
 
عدم توجه به مقرارت امنیتی
 
هیلاری کلینتون در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی در دورانی که وزیر خارجه آمریکا بود علاوه بر استفاده از ایمیل شخصی خود برای کارهای اداری، مکاتبات الکترونیک خود را روی یک کامپیوتر شخصی در خانه‌اش ضبط کرده بود.
 
حال چند نهاد از جمله پلیس فدرال آمریکا مشغول تحقیق در این مورد هستند.
 
وجود این کامپیوتر پس از آن برملا شد که یک هکر رومانیایی، مارسل لازار که در آمریکا زندانی است، ادعا کرد به راحتی سرور ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون را هک کرده است.
 
البته کارشناسان تا کنون نشانی از هک شدن سرور ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون پیدا نکردند.
 
اما رسوایی استفاده از ایمیل ‌شخصی برای مکاتبات اداری برای بانوی اول پیشین آمریکا که احتمالأ نامزد حزب دمکرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود تبدیل به چالشی جدی شده است. کلینتون ما‌ه‌هاست که به دلیل این ماجرا تحت فشار است.
 
به ویژه دونالد ترامپ، تنها کاندید حزب جمهوری‌خواه برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بارها به این موضوع اشاره کرده است. ترامپ مدعی است که کلینتون با استفاده از ایمیل شخصی خود می‌خواسته از دسترسی قانونی به این اسناد جلوگیری کند.
 
سناتور جمهوری‌خواه، جف سشنز از ایالت آلاباما که حامی دونالد ترامپ است نیز گزارش اداره بازرسی وزارت خارجه آمریکا را نشان دهنده "برنامه پیچیده و نظام‌مند" کلینتون برای گذر از مقررات امنیتی خوانده است.
 
این جنجال تازه ممکن است موقعیت هیلاری کلینتون را که به احتمال زیاد نامزد نهایی حزب دمکرات خواهد بود در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر دونالد ترامپ تضعیف کند.

نظرات بینندگان