arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

30 درصد مرگ‌ومیر به علت مصرف سیگار

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه 30 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان به علت کشیدن سیگار است، گفت: به محض ترک مصرف دخانیات، خطر ابتلا به سرطان کاهش و متوقف می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه 30 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان به علت کشیدن سیگار است، گفت: به محض ترک مصرف دخانیات، خطر ابتلا به سرطان کاهش و متوقف می‌شود.

به گزارش انتخاب، دکتر سودابه شهید ثالث با تاکید بر اینکه عدم استعمال دخانیات بزرگترین عامل پیشگیری از سرطان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف سیگار و قلیان مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان‌های ریه، مری، حنجره، مثانه، کلیه، لوزالمعده و معده است در حالی که به راحتی با اجتناب از مصرف آن می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اگر یک فرد در طی روز 25 عدد سیگار بکشد نسبت به یک فرد غیر سیگاری 25 بار بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارد، تصریح کرد: هرچه در سنین پایین‌تری مصرف سیگار آغاز شود، امکان ابتلا به سرطان ریه نیز افزایش می‌یابد.

شهید ثالث در خصوص راهکارهای پیشگیری از سرطان، اظهار کرد: بهترین راه این است که افراد هرگز مصرف سیگار را شروع نکنند زیرا به محض قطع سیگار خطر پیشرفت سرطان متوقف می‌شود مگر آنکه تومور قبل از آن پیشرفت کرده باشد.

بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دود سیگار حاوی بیش از 4000 نوع ماده سمی است و موجب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود که از این ترکیبات برخی مانند نیکوتین، منوکسید کربن، آرسینک، سیانید هیدروژن، آمونیاک وهیدروکربن‌های آلی، اثرات سوء بیشتری روی دستگا‌ه‌های مختلف بدن دارند.

به طور میانگین افرادی که مصرف سیگار را در دوران نوجوانی آغاز می‌کنند 20 سال زودتر از افراد غیر سیگاری فوت خواهند کرد.

31 ماه می مصادف با 10 خرداد ماه روز جهانی بدون دخانیات و 4 لغایت 10 خردادماه هفته ملی بدون دخانیات نام گرفته و شعار امسال نیز« قلیان، سمی برای سلامت خانواده» است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان