arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

روابط آمریکا و عربستان؛ در مسیر صعود یا سقوط؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تاکید عربستان بر گزینه نظامی علیه بشار اسد و نیز بزرگنمایی خطر ایران از یک سو و مخالفت آمریکا با خواسته‌های ریاض از سوی دیگر موجب شد که روابط این دو به عنوان رو به سردی رفته و با گذشت زمان خشم ریاض از واشنگتن دو چندان شود.
 
 
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری العهد، مسائل متعدد از جمله تاکید عربستان بر گزینه نظامی علیه بشار اسد و نیز بزرگنمایی خطر ایران و در مقابل، مخالفت آمریکا با خواسته‌های ریاض موجب شد روابط این دو به عنوان دو متحد دیرینه رو به سردی رفته و با گذشت زمان خشم ریاض از واشنگتن دو چندان شود.
 
تاکید آمریکا بر مردود بودن گزینه سرنگونی بشار اسد
 
نکته قابل توجه اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با پادشاه سعودی در اظهاراتی روشن و صریح گفت: ما به دنبال سرنگونی بشار اسد در سوریه نیستیم و اگر چنین هدفی داشتیم حتما انجام می دادیم.
 
بنابر اعلام این منبع، ملک سلمان در این دیدار موضوع جانشینی پسرش محمد بن سلمان را مطرح کرد اما اوباما در پاسخ به وی گفت که گزینه واشنگتن مبتنی بر این است که محمد بن نایف پس از وی (ملک سلمان) پادشاه شود و این تصمیم بی بازگشت است.
 
تاکید اوباما بر تازه کار بودن محمد بن سلمان و مخالفت با جانشینی او
 
اوباما در توضیح این رویکرد گفت که دلیل چنین موضعی در این است که بن نایف در زمینه مبارزه با گروه‌های افراطی با تجربه بوده است. علاوه بر این باید در نظر داشت که محمد بن سلمان در مقایسه با او که بیش از سه دهه در رأس  وزارت کشور قرار داشته است، در امور حکومتی تازه کار است.
 
حضور روسیه در خاک سوریه محاسبات عربستان و ترکیه را بهم زد
 
در این خصوص باید توجه داشت که این گفت و گوها پیش از حضور نظامی روسیه در سوریه صورت گرفت به این معنی که در آن زمان گروههای جیش الفتح تحت حمایت عربستان و قطر در حال پیشروی در مناطق سهل الغاب و حومه لاذقیه بوده و از محور اریحا به حلب نزدیک می‌شدند اما حضور جنگنده های روس اوضاع میدانی را زیر و رو کرده و معادلات عربستان، ترکیه و قطر برای سرنگونی نظام حاکم در دمشق را تغییر داد.
 
خشم شدید عربستان از مواضع اوباما در قبال سوریه
 
از همین رو اوضاع میدانی به نفع دولت بشار اسد تغییر کرد و همین وضعیت موجب شد خشم و عصبانیت عربستان از مواضع اخیر اوباما در قبال سوریه دو چندان شود تا جایی که این نارضایتی به خوبی در سفر اخیر اوباما به عربستان نمود یافت به این معنی که ملک سلمان بن عبدالعزیز به عمد استقبال گرمی از اوباما نکرد و امیر منطقه ریاض برای استقبال از او به فرودگاه رفت.
 
ملک سلمان حتی برای تکمیل ابراز نارضایتی از اوباما همزمان با سفر وی به عربستان در قصر خود تعدادی از مسئولان عرب خلیج فارس را که برای حضور در کنفرانس سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سفر کرده بودند، به حضور پدیرفت.
 
علاوه بر این تلویزیون رسمی عربستان سفر اوباما را نادیده گرفت و پوشش چندانی به آن اختصاص نداد.
 
اظهارات صریح ترکی فیصل در مورد اختلافات عربستان و آمریکا
 
در این میان ترکی فیصل رئیس سابق نهاد اطلاعاتی عربستان بیش از دیگران از نبود توافق و دوستی بین واشنگتن  ریاض خبر داد. به این ترتیب که همزمان با سفر اوباما به عربستان وی در مصاحبه‌ای که شبکه «سی.ان.ان.» با وی ترتیب داد، گفت که باید روابط آمریکا و عربستان بار دیگر ترسیم شود به گونه‌ای که بدانیم چگونه باید با آمریکا ارتباط برقرار کرد و چقدر می‌توانیم به مواضع رئیس جمهوری این کشور امید داشته باشیم و نقطه مشترک منافع ما کجاست؟
 
وی همچنین گفت که تمام این مسائل باید مورد بازنگری قرار بگیرد و به عقیده من نباید برای حل و فصل اختلافات منتظر آمدن رئیس جمهور آمریکا باشیم.
 
به هر حال اوضاع کنونی به مرحله‌ای رسیده است که اختلافات آمریکا و عربستان فراتر  از مسائل سیاسی و راهبردی است که نمونه آن اختلاف بر سر قدرت گرفتن ایران در منطقه است به اضافه اینکه مسائل سرنوشت‌سازی دیگری نیز مطرح است از جمله گزارش  28 صفحه ای در مورد نقش عربستان در حوادث 11 سپتامبر.
 
در این میان برخی خبرها حاکی از این است که اوباما برای برملا کردن گزارش مزبور در سطح مردمی و رسانه‌ای تحت فشار قرار دارد.
 
پیام روشن و صریح اوباما به عربستان
 
نکته قابل توجه اینکه در این شرایط اوباما از برلین اعلام کرد که با هرگونه دخالت نظامی زمینی در سوریه مخالف است و بر حل و فصل سیاسی بحران این کشور تاکید دارد حال آنکه این اظهارات به مثابه پیام روشنی به عربستان است.
 
اوباما همچنین در این باره گفت: واقعیت این است که وقتی بارها با وزارت دفاع موضوع گزینه حمله زمینی به در سوریه را بررسی کردیم،  معلوم شد که عملی کردن این اقدام دشوار است مگر اینکه بخش زیادی از خاک این کشور تحت کنترل باشد.
 
آتش جنگ دیپلماتیک سعودی- آمریکایی زبانه می‌کشد
 
احتمال دست داشتن عربستان در حوادث 11 سپتامبر وموج انتقادات شدید مطبوعات غرب از عربستان حاکی از این است که روابط دو طرف وارد مسیر جدیدی شده است که می توان از آن تحت عنوان جنگ دیپلماتیک سعودی- آمریکایی یاد کرد.
 
گزارش کنگره آمریکا مبنی بر احتمال دست داشتن عربستان در حوادث 11 سپتامبر وموج انتقادات شدید مطبوعات غرب از عربستان حاکی از این است که روابط دو طرف به سمتی در حرکت است که می توان از آن تحت عنوان جنگ دیپلماتیک سعودی- آمریکایی یاد کرد.
 
بحرانی شدن روابط ریاض و واشنگتن
 
به عبارت بهتر به نظر می‌رسد روابط واشنگتن و ریاض رو به بحران گذاشته است، زیرا در داخل آمریکا درخواست‌ها برای لزوم فاش شدن مسائل و پرونده‌های غیرعلنی در ارتباط با رابطه عربستان سعودی با حملات 11 سپتامبر 2001 شدت گرفته است.
 
در همین ارتباط روزنامه ایندیپندنت در مقاله‌ای با عنوان « عربستان و حملات 11 سپتامبر و پرونده‌های محرمانه که چه بسا آتش جنگ دیپلماتیک را بین دو طرف شعله ور کند» بر بحران روابط دو طرف صحه گذاشت.
 
بایگانی گزارش مربوط به حملات 11 سپتامبر
 
به نوشته این روزنامه، این پرونده‌ها شامل گزارش 28 صفحه‌ای در مورد حوادث 11 سپتامبر است که بایگانی شده است و همین گزارش اصل اختلاف بین آمریکا و عربستان به شمار می‌آید.
 
به عبارت دیگر بازتاب‌های حاصل از گزارش مزبور روابط دو طرف را در معرض خطر قرار داده است تا جایی که کنگره در حال بررسی تدوین قانونی است که به خانواده قربانیان 11 سپتامبر اجازه دهد علیه ریاض شکایت کرده و غرامت بگیرند.
 
تهدید ریاض به بیرون بردن دارایی‌های خود از آمریکا
 
این موضوع بر سفر اخیر باراک اوباما به عربستان نیز سایه انداخت و همزمان با آن ریاض تهدید کرد که اموال خود در آمریکا را که بالغ بر 750 میلیارد دلار است به فروش خواهد گذاشت حال آنکه این اقدام برای اقتصاد آمریکا خطرناک است.
 
به نوشته ایندیپندنت جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز با انتشار این گزارش مخالفت و اذعان کرد که این اقدام می تواند منافع ملی آمریکا و امنیت آن را در معرض خطر قرار دهد.
 
سندی که ریاض از افشا شدن آن بیم دارد
 
در واقع این گزارش سندی است که ریاض بیم دارد به روابط آن با حوادث 11 سپتامبر اشاره داشته باشد.
 
در این میان سوال‌های جدیدی در مورد نقش عربستان در حوادث مزبور مطرح شده است، آن هم در حالی که در سفارت عربستان در واشنگتن پاکت حاوی سند مربوط به صدور مجوز پرواز یکی از اعضای القاعده کشف شد.
 
غسان الشربی کیست؟
 
این مجوز به نام «غسان الشربی» صادر شده است که گفته می‌شود به همراه تعدادی از هواپیما ربایان عامل حمله 11 سپتامبر آموزش هایی در زمینه خلبانی دیده بود.
 
این مجوز و اسناد دیگر که الشربی پنهان کرده بود، زمانی پیدا شد که وی  در سال 2002 در پاکستان دستگیر و روانه زندان گوانتانامو شد.
 
اما دو محقق آمریکایی به نامهای «دنی لیزمن» و «مایکل جاکوبسون» در سال 2003 گزارش 47 صفحه‌ای را تدوین کردند که در آن ضمن فاش کردن مدارک مرتبط با 11 سپتامبر به احتمال دست داشتن دولت های خارجی در حملات 11 سپتامبر اشاره کردند.
 
این دو، این سوال را مطرح کردند که چرا غسان الشربی اسناد را در نزدیکی محل اقامت خود در پاکستان دفن کرده بود و باید در نظر داشت که این اسناد شامل پاکتی از سفارت عربستان در واشنگتن بود که در آن مجوز پرواز قرار داشت؟
 
اطلاعات تازه در مورد حوادث 11 سپتامبر
 
در همین ارتباط روزنامه دیلی میرور نوشت: با وجود اینکه دولت آمریکا محرمانه‌بودن این اسناد را در سال 2015 لغو کرد، اما این اقدام چندان مورد توجه نبود تا اینکه یک فعال آمریکایی اخیرا در صفحه اینترنتی این اسناد را منتشر کرده و آن را «سند 17» نامید.
 
وی گفت که اکنون سوال واضح و روشن این است که توطئه 11 سپتامبر 2001 برای شخصیت‌هایی در بالاترین سطح دولت عربستان تا چه میزان ساده و آسان بود؟
 
همچنین «لیدیا دلگراس» در روزنامه دیلی‌میل اطلاعات جدیدی را فاش کرد که به نقش نظام حاکم سعودی در حوادث 11 سپتامبر اشاره دارد از جمله اینکه یکی از عوامل این حملات یا همان غسان الشربی مجوز پرواز را در پاکت متعلق به سفارت عربستان در واشنگتن پنهان کرده بود و در واقع وی با تروریست‌های سعودی عامل حملات به برج‌های تجارت جهانی در زمینه هدایت و خلبانی هواپیما آموزش دیده بود.
 
خشم خانواده قربانیان 11 سپتامبر؛ اوباما در مخمصه
 
وی یادآور شد که این اطلاعات و درخواست برای آزادسازی و انتشار گزارش 28 صفحه‌ای کنگره در مورد حوادث 11 سپتامبر، اوباما را در تنگنا قرار داد  به اضافه اینکه وی در برابر خانواده‌های قربانیان در مخمصه قرار دارد زیرا آنان شاهدند که رئیس جمهوری کشور، حامی نظام سعودی است حال آنکه این نظام اخیرا تهدید کرد که چنانچه کنگره با شکایت علیه مسئولان سعودی در ارتباط با دست داشتن در حملات مزبور موافقت کند، دارایی‌های خود در آمریکا که بالغ بر 750 میلیارد دلار است را به فروش خواهد گذاشت.
 
این در حالی است که در پی این تهدید سعودی، اوباما مخالفت خود را با مجاز بودن اقدام دادگاه آمریکا برای محاکمه مسئولان سعودی در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر اعلام کرد.
 
تیتر روزنامه‌های غربی: «عقب ماندگی و افراط‌گرایی آل سعود»
 
از سوی دیگر چندی پیش روزنامه دیلی‌نیوز در صفحه نخست خود تصویری از ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان منتشر کرد که پشت سر او برج‌های دوقلو که مرکز تجارت جهانی بوده و در حملات 11 سپتامبر هدف قرار گرفتند، نیز منتشر شد.
 
این تصویر با این تیتر منتشر شد: «تفاله‌های پادشاهی» که منظور از آن دارایی‌های عربستان در آمریکا است.
 
در واقع این تصویر و عنوان مزبور در واکنش به تهدید ریاض مبنی بر فروش دارایی‌های خود در آمریکا منتشر شد.
 
تیترهای روزنامه های غربی در تمسخر عربستان
 
همچنین عناوین دیگری در تمسخر سرزمین سعودی و سران آن منتشر شد از جمله اینکه یک تصویر کاریکاتوری از ملک سلمان منتشر و زیر آن نوشته شد: بزرگترین عملیات پنهان کردن واقعیت‌ها.. آیا سعودی‌ها و بوش دست داشتن عربستان در حوادث 11 سپتامبر را پنهان کردند؟
 
این تیترها در واقع به اطلاعات جدیدی اشاره دارد که از احتمال ارتباط  بین دولت عربستان وحملات 11 سپتامبر سخن می‌گوید.
 
ارتباط عربستان با حملات 11 سپتامبر، زیر ذره بین
 
همچنین دیلی نیوز مطلبی را با این تیتر منتشر کرد: « با حمایت نفت سرورم».
 
این تیترها نشان می‌دهد که نقش عربستان در حملات مزبور همچنان زیر ذره بین قرار گرفته است.
 
عنوان دیگر نیز این بود: اوباما و ملک سلمان گفت و گوهای شبانه دارند.
 
عربستان باید سرزمین عقب‌ماندگی نامیده شود
 
در همین ارتباط یک نویسنده آمریکایی به نام «نیکلاس کریستف» عرسبتان را به رواج افراط گرایی و حس نفرت و طرد زنان متهم کرده و گفت، عربستان به دسته‌بندی و اختلاف بین شیعه و سنی یا همان جنگ داخلی در خاورمیانه رو آورده است و باید نام این کشور را به سرزمین عقب ماندگی تغییر داد.
 
سردی روابط آمریکا و عربستان به قطع روابط نرسیده است
 
روابط واشنگتن و ریاض مانند گذشته نیست و سردی حاکم بر این روابط به گونه‌ای است که می‌توان آن را به دوستی دو نفر تشبیه کرد که از هم دور شده‌اند اما هنوز ارتباط را قطع نکرده‌اند.
 
پایان روزهای گذشته بین عربستان و آمریکا
 
اظهارات «ترکی الفیصل» رئیس سابق اطلاعات سعودی مبنی بر اینکه روزهای گذشته بین آمریکا و عربستان برای همیشه تمام شده است، از حجم بحران بین این دو کشور متحد حکایت دارد، زیرا اظهارات فیصل به مثابه موضع واقعی ریاض در قبال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است که حضور او در عربستان مانند یک میهمان عادی بود و درخشش سفرهای قبلی به عربستان را نداشت.
 
سرزنش عربستان به دلیل سیاست‌های منطقه‌ای
 
نکته قابل توجه اینکه حملات 11 سپتامبر سال 2001 موجب متزلزل شدن روابط عربستان و آمریکا نشده است، زیرا نهایت چیزی که واشنگتن از گشایش  این پرونده در نظر دارد، زخم زبان زدن به عربستان به دلیل پافشاری بر سیاست‌های خصمانه در چند کشور منطقه و نیز بحران آفرینی در سطح منطقه است حال آنکه موضع آمریکا با دیپلماتیک و نرمی و انعطاف همراه است.
 
خروج از زیر چتر آمریکا به نفع عربستان نیست
 
با وجود گزارش 28 صفحه ای  آمریکا در ارتباط با حوادث 11 ستامبر 2001 که پیش‌بینی می شود به زودی منتشر شود، نه آمریکا در صدد محاکمه آل سعود به دلیل ارتباط با عوامل حملات مزبور است و نه به نفع ریاض است که از زیر چتر آمریکا خارج شود زیرا در آینده‌ای نزدیک جایگزینی برای آن پیدا نخواهد کرد.
 
اوباما از نظر عربستان دیگر متحد قدیمی نیست
 
در مقابل، استقبال ساده از اوباما در فرودگاه ریاض واقعیت موضع رسمی عربستان در قبال وی را برملا کرد، زیرا صرف نظر از اینکه اوباما در چند ماه آینده کاخ سفید را ترک خواهد کرد، دیگر از نظر عربستان وی آن متحد قدیمی نیست که بتوان در مشکلات منطقه‌ای بر آن تکیه کرد.
 
حرکت عربستان در جهت خلاف آمریکا
 
اختلاف دو طرف مدتی است که علنی شده است و در این خصوص شواهد زیادی وجود دارد از جمله اینکه بحران در سوریه برای عربستان ماجراجویی پرسودی است در حالی که اوباما معتقد است روسیه موازنه را به ضرر متحد سعودی زیرو رو کرده است و دیگر پس از حضور روسیه در خاک سوریه فروپاشی نظام حاکم آن امکان پذیر نیست، در نتیجه واشنگتن در تلاش است ریاض را متقاعد کند که روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه را بپذیرد اما عربستان همچنان بر خلاف مسیر تعدیل شده آمریکا که با روسیه به یک نقطه رسیده‌اند، حرکت می‌کند.
 
اما در مورد یمن آمریکا و عربستان به طور مشترک به ناکامی رسیده‌اند زیرا بارها گفته شد که آمریکا ناظر بر جنگ علیه یمن است و ائتلاف عربی به رهبری سعودی نیز نقشه‌ها را اجرا می‌کند، اما این جنگ ناکام مانده است و هیچ دورنمای روشنی ندارد حال آنکه دولت آمریکا همچنان در طراحی نقشه‌ها فعال است و عملکرد عربستان نیز در یمن با سردرگمی همراه است بدون اینکه در جبهه‌های نبرد علیه یمن پیروزی را به ثمر رسانده باشد.
 
عربستان به حل و فصل سیاسی بحران یمن تمایلی ندارد
 
از سوی دیگر گفت و گوهای کویت در مورد یمن حالی کلید خورد که عربستان تمایل صادقانه‌ای برای دستیابی به حل و فصل سیاسی نشان نداد زیرا از یک سو نمی‌خواهد در باتلاق یمن غرق شود و در عین حال نمی‌خواهد شکست بخورد، زیرا عقل و منطق حاکم در عربستان در چند سال اخیر نشان داده است که به هر قیمتی به دنبال ویرانی است بر خلاف موضع آمریکا که به دنبال حل و فصل سیاسی در یمن است حتی اگر این اقدام به ضرر متحد سعودی‌اش تمام شود.
 
اختلاف در دل ائتلاف عربی علیه یمن
 
علاون بر این در بین ائتلاف علیه یمن به رهبری سعودی نیز نوعی کشمکش و اختلاف داخلی بروز یافته است.
 
به عبارت بهتر عربستان و امارات متحده عربی هر یک با محاسبات متفاوت و تنگ نظری به دنبال تسلط بر یمن و تعیین برخی شخصیت‌های مورد نظر در مناطق مختلف این کشور هستند.
 
در این شرایط می‌توان گفت که وضعیت حاکم بر روابط آمریکا و عربستان شبیه دو دوستی است که از هم دور بوده اما در بدترین شرایط به قطع روابط نرسیده‌اند.
 
به هر حال معلوم نیست که روابط دو طرف در زمان مرد بعدی کاخ سفید چگونه خواهد بود آن هم در حالی که ضعف تسلط ملک سلمان بر مسائل کشور، خاندان حاکم سعودی را در معرض تغییرات قرار داده است و کشمکش محمد بن سلمان و محمد بن نایف و رویکردهای قبییله‌ای در برخورد با تحولات منطقه‌ای رو شده است.
 
انتقادات نیشدار آمریکا از ریاض
 
کوتاهی عربستان در مبارزه با القاعده و داعش و تامین مالی مدارس مذهبی مروج افراط گرایی به اضافه دامن زدن به اختلافات و جنگ های داخلی از جمله مسائلی است که موجب شد عربستان از سوی صداهای متعدد در آمریکا که متحد دیرینه آن بود، هدف انتقاد قرار بگیرد.
 
در همین ارتباط «کریس مورفی» یک سناتور آمریکایی در ارزیابی خود از سفر باراک اوباما به عربستان بر لزوم اصلاح روابط آمریکایی- سعودی تاکید کرده و گفت که ریاض برای توقف توسعه عملیات داعش و القاعده در یمن کاری نمی کند و دست روی دست گذاشته است.
 
همچنین رزنامه نگاران آمریکایی عامل اصلی پدیده افراط‌گرایی بین مسلمانان را سیاست‌های عربستان دانسته و اعلام کردند که عربستان افراط گرایی را قانونمند کرده و در قد علم کردن تروریست‌ها سهم دارد.
 
مورفی که از سناتورهای حزب دموکرات آمریکا است، ماه گذشته  در جریان همایش موسسه بروکینگ، بازنگری در ماهیت روابط آمریکا و عربستان را خواستار شد.
 
اعتراف سناتور آمریکایی به سیاست منافقانه آمریکا در خاورمیانه
 
مورفی که به همراه «رند پول» یکی از سناتورهای جمهوریخواه طرح تعیین شروط جدید برای کمک نظامی آمریکا به عربستان در پرتو جنگ علیه یمن را به کنگره تقدیم کردند،  گفت که مردم شاهد نفاق و دورویی ما در خاورمیانه هستند به این معنی که هر چند آمریکا از ارزش‌ها سخن به میان می آورد اما وقتی موضوع روابط آمریکا و عربستان مطرح است، اصول ارزشی در پایین‌ترین قسمت اولویت‌های این دو  قرار دارد.
 
ریاض به مبارزه با القاعده پایبند نیست
 
این سناتور آمریکایی همچنین با اشاره به جنگ در یمن به میزان پایبندی ریاض به مبارزه با القاعده و داعش به دیده تردید نگریسته و یادآور شد که درگیری در یمن مجال گسترده ای را برای رشد القاعده فراهم کرد.
 
وی گفت که اکنون القاعده بدون هیچ رقیبی در یمن رشد کرده است و دلیل آن نیز این است که ائتلاف علیه یمن به رهبری سعودی اعضای این گروه را تحت تعقیب و پیگیری قرار نمی دهند.
 
مورفی تاکید کرد که سابقه نداشته است  القاعده مساحت زیادی از شبه جزیره عربی را تحت کنترل خود در آورده  و درآمدهای مالی  داشته باشد.
 
وی هشدار داد که حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن موجب بروز دشمنی یمنی ها با آمریکا شد و فقط در کنگره و واشنگتن است که حرفی از مشارکت آمریکا در جنگ علیه یمن به میان نمی آید اما در سطح منطقه این موضوع معروف و شناخته شده است.
 
یمنی‌ها به دخالت آمریکا در حملات هوایی اذعان دارند
 
مورفی در ادامه تاکید کرد که ملت یمن حملات هوایی به کشورشان را نه فقط بمباران‌های سعودی بلکه بمباران های آمریکایی - سعودی می‌دانند.
 
وی در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن  اینکه قربانیان جنگ علیه یمن را یک  فاجعه انسانی برشمرد، گفت که در حمله به یمن از سلاح‌ها و هواپیماهای آمریکایی استفاده می‌شود.
 
القاعده دست پرورده وهابیت سعودی
 
این سناتور آمریکایی بار دیگر با اشاره به اینکه عربستان از هدف قرار دادن داعش و القاعده در یمن خودداری می‌کند، تاکید کرد که  تردیدی نیست بخشی از ریشه‌های القاعده و داعش برگرفته از اقدام عربستان در صدور وهابیت است.
 
عربستان صادر کننده نفت و تعصب مذهبی
 
اما «نیکلاس کریستف» روزنامه نگار آمریکایی در مقاله‌ای تحت عنوان «اوباما در عربستان که صادر کننده نفت و تعصب دینی است» در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: باید به زنجیره‌ای از تعصب و افراط گرایی در داخل جهان اسلام اشاره کرد و در نظر داشت که عربستان منبع بسیاری از این زنجیره‌ها است.
 
سران سعودی ضربات سختی به اسلام وارد کرده‌اند
 
وی با اشاره به اقدامات سعودی برای ایجاد فتنه و هرج و مرج و نیز خدشه‌دار کردن وجهه اسلام در سراسر دنیا، نقش عربستان را خیانتکارانه دانست و گفت سران سعودی بسیار بیش از ضرر احتمالی ترامپ و کروز نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا به اسلام ضربه می‌زنند.
 
عربستان را باید سرزمین عقب ماندگی نامید
 
کریستف عربستان را به رواج احساسات تنفر و افراط گرایی از جمله تنفر نسبت به زنان و دسته‌بندی بین شیعه و سنی که در جنگ داخلی در خاورمیانه نمود یافته است متهم کرده و گفت، باید نام عربستان را به سرزمین عقب ماندگی تغییر داد.
 
وی گفت که موضوع فقط به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان و یا سرکوب وحشیانه شیعیان مربوط نمی‌شود بلکه عربستان به هدف ایجاد احساس تنفر مذهبی هزینه مالی  مدارس دینی در کشورهای فقیر را تامین می‌کند.
 
عربستان برای تربیت افراطی‌ها پول خرج می‌کند
 
وی در توضیح این وضعیت نوشت: از پاکستان گرفته تا مالی، مدارس مذهبی فعال هستند که هزینه های مالی آنان را عربستان تامین می کند و این مدارس کانون شکل گیری افراط گرایی مذهبی و در برخی موارد نیز تربیت ترویست ها هستند.
 
کریستف همچنین یادآور شد که سند وزارت خارجه آمریکا که ویکی لیکس از آن پرده برداشت، نشان می‌دهد که مدارس مذهبی افراطی در پاکستان شش هزار و 500 دلار به خانواده‌های فقیر می‌دهند تا فرزندان خود را برای آموزش اعتقادات تند و افراطی در اختیار آنان قرار دهند.
 
وی ادامه داد، بر این اساس عربستان افراط‌گرایی و تعصب اسلامی در جهان را قانونمند کرده است و در این شرایط باید گفت که  توقف انفجارها در نقاط مختلف جهان از جمله بروکسل و یا کالیفرنیا نیازمند متوقف‌کردن تحریک مذهبی از سوی عربستان است.
 
خطر متهم شدن به جنایت جنگی آمریکا را تهدید می‌کند
 
کریستف با اشاره به اینکه اشتباه بزرگی که آمریکا مرتکب شد، فراهم کردن بستر ا من و با ثبات برای عربستان به منظور حمله به یمن بود، گفت که همین اقدام می تواند آمریکا را درگیر مسائلی کند که چه بسا جنایت جنگی به شمار آید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان