arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
مدیرعامل فولادمبارکه در دیدار سردبیران و دبیران خبرگزاری جمهوری اسلامی:

نقش رسانه ها در تزریق امید به جامعه انکارناپذیر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نقش رسانه ها در تزریق امید به جامعه انکارناپذیر است






دکتر بهرام سبحاني مديرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رساني دقيق به جامعه گفت: بنگاه هاي صنعتي و رسانه ها در کنار همديگر ميتوانند به صورت مکمل در ترويج اطلاعات دقيق و وثيق به جامعه ايفاي نقش نمايند و خبرنگاران در اين فرآيند نقش کليدي دارند.

مديرعامل شرکت فولادمبارکه افزود: تمامي فعاليتهايي که در يک بنگاه صنعتي انجام ميشود اگر به صورت صحيح اطلاع رساني نگردد نميتواند در جامعه پيرامون خويش اثرگذار باشد.

سبحاني حضور اصحاب رسانه در خطوط توليد فولادمبارکه را مؤثر دانست و افزود: وقتي خبرنگاران در محيط صنعت حضور مي يابند و از نزديک با فعاليتهاي يک مجموعه بزرگ صنعتي مثل فولادمبارکه آشنا ميشوند، قطع به يقين در انعکاس دستاوردها و عملکرد شرکت ياري رسان خواهند بود و در مقابل، شرکت فولادمبارکه نيز از اين اقدام خبرنگاران منتفع ميگردد.

مديرعامل بزرگترين توليدکننده فولاد خاورميانه خاطرنشان کرد: شرکت فولادمبارکه اصفهان در راستاي سياستهاي خود و استراتژي تعريف شده در ارتباط با رسانه ها، توانسته رابطه تنگاتنگي با رسانه هاي جمعي برقرار نموده و دستاوردهاي خود را به اطلاع عموم برساند.

وي افزود: ما بر اين عقيده هستيم که فولادمبارکه يک کارخانه ملي با توليدات فراملي است و با سرمايه گذاري در واحدهاي متعددي که در گوشه و کنار کشور انجام داده، توانسته به توفيقات بزرگي دست يابد و مردم عزيز کشور ما بايد با همه ابعاد اين اقدامات آشنا شوند و اطلاع رساني اين مهم از طريق رسانه ها امکان پذير است، به عنوان مثال در ماه هاي گذشته که فولادمبارکه ميزبان هيئتهاي اقتصادي کشورهاي اروپايي بود، حضور در فولادمبارکه موجب شد تصورشان نسبت به صنعت ايران تغييرکند و ايران را همپاي کشورهاي صنعتي اروپا بدانند. در حقيقت اين رسانه ها هستند که ميتوانند در انعکاس اين توفيقات و تزريق اميد به جامعه به خصوص قشر جواني که بزرگترين دغدغه شان کار و اشتغال است، تأثيرگذار باشند.

بنا بر اين گزارش، دکتر سبحاني با اشاره به افزايش ظرفيت توليد در گروه فولادمبارکه افزود: ايجاد ظرفيت 10 ميليون تن توليد فولاد در گروه فولادمبارکه هدفگذاري شده که مصمم هستيم تا با شروع بهره برداري از طرح هاي توسعه شرکت و فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا ظرفيت توليد 7.5 ميليون تن فعلي را به حدود 10.5 ميليون تن برسانيم و در طي دوره زماني مناسبي بتوانيم اين ظرفيت را به صورت عملياتي مورد استفاده قرار دهيم.

مديرعامل فولادمبارکه رسيدن به برنامه توليد از پيش تعيين شده دوماهه ابتدايي سال 95 در شرکت را قابل ستايش خواند و افزود: با بررسي گزارشهاي توليد شاهد اين هستيم که در واحدهاي گندله سازي، احيا مستقيم، فولادسازي و ريخته گري، نورد گرم و مجتمع فولاد سبا علاوه بر رسيدن به برنامه، با افزايش سه تا ده درصدي برنامه نيز مواجه هستيم. در بحث صادرات، امسال را با صادرات 1.8 ميليون تن برنامه ريزي کرده ايم که با اميد به رونق صنعت داخل، ممکن است بخش بيشتري از محصولات را در داخل توزيع نماييم ولي با اين حال تا به امروز صادرات مطابق با برنامه پيش رفته است.

سبحاني وضع تعرفه ها را به جا خواند و تصريح کرد: زماني که قيمت هاي جهاني کاهش يافت، فولادسازها با کاهش 60 درصدي قيمت در مدت 4 ماه مواجه شدند و شرايط به گونه اي شد که خيلي از شرکتهاي بزرگ دنيا، زيان هاي سنگيني را متحمل شدند.وقتي قيمت جهاني کاهش يافت، قيمت مواد اوليه براي رقباي ما هم کاهش يافت اما در کشور ما شاهد کاهش قيمت انرژي و مواد اوليه نبوديم، که اين چالش سخت، انجمن توليدکنندگان فولاد را برآن داشت، براي حمايت و حفاظت از توليد داخل خواستار افزايش تعرفه ها گردد. در واقع پايين بودن تعرفه ها در ايران موجب شد، بازار ايران ميدان تاخت و تاز فولادهاي چيني، هندي و اوکرايني شود، که به منظور عبور از اين بحران، انجمن توليدکنندگان فولاد وضع تعرفه پلکاني را درخواست نمود تا تعرفه از 20 درصد شروع شده و براي محصولات مختلف تا مرز 35 درصد بالا رود، ولي آنچه که مصوب شد و از ابتداي امسال نيز به مرحله اجرا درآمد، وضع تعرفه 20 درصد براي انواع ورقهاي فولادي و 26 درصد براي انواع فولادهاي ساختماني بود. البته اگر قيمتها همانند سال گذشته بود، اين تعرفه مشکلي را حل نميکرد، اما چون بازار جهاني فولاد با رشد کمي مواجه شده، در حال حاضر اين مقدار، رقمي منطقي است، البته افرادي که دنبال واردات فولاد هستند به وضع تعرفه حتي، تعرفه کم، راضي نيستند.

رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد، برخي ادعاهاي اخير درخصوص نحوه تأمين ورق مورد نياز صنايع پايين دست را ناعادلانه خواند و افزود: شرکت فولادمبارکه امروز متولد نشده و صنعت لوله و پروفيل هم نوظهور نيست. از روزي که فولادمبارکه به عرضه محصولات خود پرداخته، صنعت لوله و پروفيل مشتري محصولات فولادمبارکه بوده و اين همکاري همچنان ادامه دارد. در بسياري از مواقع ورقهاي خارجي مورد مصرف در اين صنعت يا قابل تأمين نبود و يا واردات آن مقرون به صرفه نبود که در همين شرايط، فولادمبارکه همچنان در کنار اين صنعت مانده و نياز آنها را رفع نمود، اما آنچه که در مباحث اخير بايد مورد توجه قرارگيرد اين است که استفاده ابزاري و تبليغات منفي و غوغاسالاري عده اي در اين صنعت باعث گرديده تا شرايط به گونه اي نامناسب جلوه داده شود.

سبحاني، انجمن توليدکنندگان فولاد را محق به ارائه و اظهارنظر در خصوص وضع تعرفه ورقهاي فولادي خواند و افزود: زماني که قرار است دولت براي واردات يک کالا تعرفه اي مدنظر قراردهد بايد از مرجع ذيصلاح نظرخواهي نمايد. پر واضح است که در وضع تعرفه براي ورقهاي فولادي اين مرجع ذيصلاح انجمن توليدکنندگان فولاد است نه مرجعي ديگر. به عنوان مثال اگر قرار است بر روي منسوجات تعرفه گذاشته شود آيا بايد با صنف نساجي مشورت شود يا خياط و لباس دوز؟! در خصوص فولاد، همين شرايط حاکم است، به دليل اينکه قرار بوده براي فولاد تعرفه وضع شود پس منطقي است که با انجمن توليدکنندگان فولاد مشورت شود نه صنفي ديگر.

وی افزود: فولادمبارکه مشابه ساير شرکتهاي فولادساز جهان وارد عقد قراردادهاي بلند مدت با طرف هاي خارجي خود و با توجه به قيمت جهاني ميشود. محصولات فولادمبارکه، مواد اوليه کارخانجات صنعتي است و نبايد به صورت يک کالاي مصرفي به آن نگاه کرد. در اين شرايط کارخانه طرف قرارداد فولادمبارکه وقتي اقدام به سفارش محصول ميکند بعد از 3 ماه محصول دريافت ميکند و به منظور اينکه از عدم توقف خط توليد خود مطمئن باشد ما موظف هستيم با بازاريابي مناسب و عقد قراردادهاي بلندمدت و بر اساس قيمتهاي جهاني اقدام به فروش محصولات خود نماييم
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: ذکر اين موضوع که گرانفروشي فولادمبارکه در داخل موجب تعطيلي برخي از واحدها گرديده نه تنها صحت ندارد بلکه با بررسيهاي دقيق تر به راحتي ميتوان دريافت که بسياري از اين کارخانجات، به دليل عدم تمکن مالي و مسائل حاشيه اي سالهاست که از چرخه توليد خارج شده اند. البته بايد به اين نکته مهم هم توجه داشت که با حضور محصولات فولادمبارکه در بورس، رانت برخي از افراد در دستيابي به اختلاف قيمت کارخانه و بازار را حذف و طبيعتاً اعتراض اين عده را به همراه داشت.

دکتربهرام سبحاني در تشريح عقد قراردادهاي جديد در فضاي پساتحريم گفت: طرفهاي خارجي از ايران به عنوان يک بازار بالقوه ياد ميکنند، اگرچه در سالهاي گذشته به دليل تحريم ها وارد مذاکره نميشدند، اما امروز در فضاي پساتحريم، اروپايي ها پيش قدم شده اند. در اين بين، ترجيح فولادمبارکه بر اين است، از تکنولوژي روز اروپا، تجهيزات مرغوب و شرايط مناسب باقيمت رقابتي استفاده نمايد ولي در اين قراردادها توجه به استفاده از توان داخلي مورد تأکيد ما بوده و هست. 
وي در بحث توسعه صنعت فولاد در خارج از کشور گفت: براي استقرارصنعت فولاد بايد پارامترهاي متعددي مد نظر قرارگيرد. دسترسي به مواد اوليه، حمل و نقل مواد و محصولات و چگونگي تأمين انرژي مورد نياز از جمله مواردي است که بايد به صورت متمرکز در يک منطقه وجود داشته باشد تا برپايي صنعت فولاد توجيه پذير باشد. در واقع در ايران، همه اين امکانات متمرکز و مهيا است و منابع توسعه اين صنعت مناسب است در داخل کشور هزينه گردد. البته برخي به اشتباه ميگويند صنعت فولاد يک صنعت منسوخ شده است که طرف هاي خارجي، به ايران تحميل ميکنند، ولي با توجه به شرايط مناسب ايران، استقرار صنعت فولاد کاملاً توجيه پذير است. در ادامه همين بحث و به منظور تأييد اين گفته، بد نيست به آمار توليد فولاد در 5 منطقه اتحاديه اروپا، ژاپن، روسيه، آمريکا و کره جنوبي اشاره کنم، چراکه با بررسي آمار توليد فولاد اين کشورها به اين نتيجه ميرسيم که توليد فولاد در اين مناطق نه تنها کم نشده بلکه روند افزايشي هم داشته است و نشاندهنده اين است که صنعت فولاد همچنان به عنوان يک صنعت استراتژيک مورد توجه است.

سبحاني رقابت در بازار جهاني، توليد مقرون به صرفه و انتقال تکنولوژي را از نکات مهم و مورد توجه فولادسازها دانست و گفت: حضور فولادمبارکه در بازار جهاني با توجه به کيفيت محصولات و دارا بودن تمام استانداردهاي بين المللي باعث شده تا سفارش هاي فولادمبارکه بر اساس درخواست از سوي طرفهاي خارجي صورت گيرد. ما بايد به منظور حفظ بازار صادراتي، در حفظ قيمت رقابتي خود کوشا باشيم و کاهش قيمت تمام شده، بهترين راهکار است که براي حصول اين نتيجه بايد هم به مباحث درون بنگاهي توجه نماييم و هم راهکارهاي برون بنگاهي را پيگيري کنيم. مباحث درون بنگاهي که به صورت مستقيم به فولادمبارکه، مرتبط ميشود، قابل کنترل و برنامه ريزي است. در بخش مباحث درون بنگاهي، مديريت هزينه ها يکي از عواملي است که در کاهش قيمت تمام شده محصولات فولادمبارکه تأثير داشته و فضاي رقابتي را قابل تحمل تر ميکند. افزايش بهره وري تجهيزات و ماشين آلات نيز، در فولادمبارکه، مورد توجه قرارگرفته تا بتوانيم حضور در بازار جهاني را استمرار ببخشيم. در ادامه، اقدام بسيار مهم و اساسي که انجام شده، سرمايهگذاري فولادمبارکه در بخش معدن به منظور تأمين مواد اوليه بوده. بر آن هستيم تا در فولاد مبارکه زنجيره ارزش افزوده از کوه تا محصول نهايي را به هم وصل کنيم و قيمت تمام شده را کاهش دهيم.
مديرعامل فولادمبارکه تصريح کرد: آنچه که قالب برون بنگاهي و ملي دارد بايد از سوي مسئولان برنامه ريزي شود. رقباي فولادمبارکه با استفاده از منابع مالي با بهره يک درصد، به راحتي ميتوانند روي قيمت تمام شده خود مانور دهند ولي فولادمبارکه در جايي که نزديک به 24 درصد بهره منابع مالي پرداخت ميکند، قادر به رقابت نيست. علاوه بر اين استفاده از مشوق هاي صادراتي که در اختيار بنگاه هاي خارجي رقيب ما قرارداده ميشود يکي از ديگر مباحث برون بنگاهي است. براي مثال فولادسازهاي چين، سوبسيد 50  درصدي حمل محصول از چين به اروپا را دريافت ميکنند و در اين ميان تنها کاري که از ما بر مي آيد اين است که شرايط بنگاه هاي رقيب جهاني خود را به مسئولان مربوطه اطلاع رساني نماييم.


نظرات بینندگان