arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

اولین نطق لاریجانی در مجلس دهم: باید استراتژی مجلس فعلی را تدوین کنیم /تشکر ویژه از عارف

رییس موقت مجلس دهم گفت: توسعه اقتصادی کشور باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، لذا باید زمینه‌های تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات فراهم سازیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس موقت مجلس دهم گفت: توسعه اقتصادی کشور باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، لذا باید زمینه‌های تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات فراهم سازیم.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی بعد از آنکه با 173 رای برای سومین بار بر کرسی ریاست موقت پارلمان نشست؛ اولین نطق خود را خطاب به نماينده‌های جدید ایراد کرد. وی در ابتدای سخنانش از لطف و حسن ظن نمایندگان در رایی که به هیات رییسه موقت دادند و تلاش هیات ریسه سنی در روز گذشته و امروز تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما صحنه واقعی از مردمسالاری دینی وجود دارد، گفت: مجلس یکی از نقاط اوج مردمسالاری دینی در نظام ما است. تبلور این مردمسالاری دینی در مجلس، همین رقابت هایی است که همیشه بوده است و آن را مایه کمال مجلس می‌دانیم. اینکه افرادی خودشان را در معرض کار بیشتر قرار بدهند یک نقطه مثبت در کار پارلمان است.

رییس موقت مجلس دهم گفت: طبعا فراکسیون‌هایی بوجود آمده است که برای اداره مجلس نظرات مختلف داشتند و برحسب مصلحت اندیشی که برای کشور داشتند، نظرهایی درباره هیات رییسه داشتند و این نقطه قوت است. در آرایی که نمایندگان به عنوان امنای ملت دادند، همگرایی برای کار مجلس رقم خورد و دیدیم که در ترکیب هیات رییسه مجلس، از دو فراکسیون حضور دارند که یک تجربه نو در تاریخ مجلس است.

اهم اظهارات رییس مجلس را در ادامه بخوانید؛
*دوستی ما با دکتر عارف یک دوستی قدیمی است، من ایشان را یکی از شخصیت‌های خوب کشور می دانم، از لطف و مرحمت ایشان به خودم تشکر می کنم. در این مدت هم با هم ارتباط داشتیم و تلاش کردیم که در مجلس فعلی نتایجی برای کشور رقم بخورد که از سر دلسوزی و همگرایی بیشتر باشد. از تلاش‌های دکتر عارف و همت ایشان تشکر می کنم.

*از دیگر دوستانی که کاندیدای هیات رییسه شدند و در این رقابت دوستانه رای نیاورند تشکر می کنیم. این تلاش ها باعث ارتقای سطح مجلس می شود.

*امیدوارم و اطمینان تقریبا خوبی در ذهن من است که مجلس فعلی در روز نخست کاری "قصد الهی" کرده است. قبول کنیم که اگر اطمینان به همت خودمان داشته باشیم و بدانیم که قرار است در یک جاده صحیح قدم برداریم، برکات خداوند بر ما نازل خواهد شد.

*نگاه رهبری به مجلس دهم نقطه برجسته ای است که نیت‌هایمان را نیت خیر کنیم و حرف ها و افعال‌مان در مجلس حسنه باشد، امیدوارم فضای مجلس که فضای مودت آمیزی است توام با این نیت خیر باشد.

*کار مهمی بر دوش نمایندگان است، از یک طرف در شرایط پرالتهابی در منطقه هستیم و نمایندگان باید از حقوق ملت و امنیت کشور و پایداری ملی کشور صیانت کنند. از طرف دیگر مشکلات اقتصادی کشور آنقدر پیچیدگی دارد و مسائل بهم تنیده ای در آن هست که اقتضا می کند با تدبیر و توجه کامل و با همه جانبه نگری و روش علمی به مسائل توجه کنیم تا شرایط اقتصادی کشور را سامان بدهیم.

*در این دو وجهی که قرار گرفته‌ایم، در مجموع کار مجلس کار بسیار سترگی است و اقتضا می کند به صورت فردی، کمیسیونی و در صحن پارلمان تلاش کنیم که بر روی این مسائل اصلی تمرکز کنیم. امیدوارم با توجه به تحولاتی که در کشور ایجاد شده این مجلس "مجلس ناجحی" در هر دو وجه باشد.

*از پیام رهبر معظم انقلاب، نهایت تشکر و قدردانی را دارم. ایشان با پیام خودشان راه را برای ما روشن کردند. بر این اساس هم توجه کردن به مسائل فرهنگی، هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی برای مجلس دهم ضروری است. امروز هم در مقام اجرا و هم تکمیل قانونگذاری باید گام های استوارتری برداریم. توجهی که ایشان به مسائل منطقه ای دادند نشان می‌دهد که مجلس باید سپر ملت باشد، لذا باید با تیزبینی حوادث بین المللی و منطقه ای را رصد کنیم و با این کار بتوانیم از شرایط منطقه بهترین آورده را برای ملت داشته باشیم.

*از مرکز پژوهش‌های مجلس تقاضا می کنم با همفکری همکاران در کمیسیون تخصصی استراترژی مجلس دهم را تدوین کنند و نظر نمایندگان محترم را بگیرند تا ما راه چهارساله ای را که می‌خواهیم طی کنیم با روشن بینی طی کنیم. باید در یک حرکت رفت و برگشتی بین مرکز و کمیسیون‌ها این استراتژی سامان یابد و اولویت ها مجلس دهم واقع بینانه تدوین شود.

*با این نکاتی که رهبری معظم فرمودند نیازمند به یک تئوری در توسعه فرهنگی مبتنی بر تفکر دینی هستیم، باید قبول کنیم که فرهنگ در انقلاب ما زیربنای همه اقدامات دیگر است. اگر استقلال فرهنگی داشته باشیم استقلال سیاسی و اقتصادی هم خواهیم داشت. استقلال مکتبی مهم است و باید برای توسعه فرهنگی کشور براساس اسلام ناب باید تلاش کنیم. حتما کمسیون فرهنگی می تواند در این زمینه یک نگاه نو را به مجلس ارائه دهد.

*ما مفتخریم که از یک نظام مردمسالار دینی برخوردار هستیم. در این نظام هم سرنوشت مردم با اراده مردم محقق می شود و هم سوگیری کشور به سمت اهداف عالی اسلام محقق می شود. هرچه در توسعه سیاسی فعال باشیم تا زمینه های مشارکت مردم در کشور افزایش یابد هم به تئوری عدالت کمک کرده ایم هم به پایداری ملی کشور. لذا موضوع توسعه سیاسی براساس تفکر مردمسالاری دینی امام امر مهمی است که باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

*توسعه اقتصادی کشور باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد. همه قبول داریم که اقتصاد مقاومتی مجموعه ای منسجم برای رونق تولید و تولید درون زا است تا توسعه صادرات را در کشور رقم بزند. لازمه آن تسهیل سرمایه گذاری تشویق صادرات و ...در کشور است. باید برای کوتاه کردن زمان سرمایه گذاری کارکنیم، باید زمینه را برای تشویق صادرات و تسهیل صادرات که نیاز به کار قانونی دارد فراهم کنیم. باید از همه اندیشمندان و همه نخبگان کمک بگیریم. نکته ای که آقای رییس جمهور هم روز گذشته گفتند که :باید از انجمن های علمی در کشور استفاده شود" بسیار سخن پسندیده ای است که مرکز پژوهش های مجلس از دو سال پیش آغاز کرده است و باید به سمت یک جاده عملیاتی سوق داد شود.
نظرات بینندگان