arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
گزارش نیویورک تایمز از نبرد سرنوشت ساز «فلوجه»؛

ژنرال سلیمانی به میدان آمده است / این نبرد نمونه ی منافع و تضادهای مشترک ایران و آمریکاست

کماوندوهای آمریکایی در خطوط مقدم سوریه در تلاش برای ورود به پایتخت کنونی داعش در رقه هستند، اما در عراق داستان کاملا متفاوتی در جریان است: ایران، نه آمریکا، عملیات بازپس گیری استحکامات دفاعی تروریست ها در فلوجه از این گروه شبه نظامی را در دست گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: کماوندوهای آمریکایی در خطوط مقدم سوریه در تلاش برای ورود به پایتخت کنونی داعش در رقه هستند، اما در عراق داستان کاملا متفاوتی در جریان است: ایران، نه آمریکا، عملیات بازپس گیری استحکامات دفاعی تروریست ها در فلوجه از این گروه شبه نظامی را در دست گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این روزنامه آمریکایی در ادامه آورده است: در حاشیه بیرونی فلوجه هزاران سرباز عراقی، ماموران پلیس، و شبه نظامیان مورد حمایت ایران آماده حمله به این شهر می شوند. ایران مشاوران ارشد خود از جمله ژنرال قاسم سلیمانی را به میدان فرستاده تا در این نبرد به آن ها کمک کند.

نبرد فلوجه بار دیگر نمونه ای از منافع و در عین حال تضادهای مشترک ایران و آمریکا در عراق را نشان می دهد. هر دو می خواهند داعش را شکست دهند.

در حالیکه نبرد با داعش در میانه دوسوی مرزهای عراق و سوریه در جریان است، آمریکا از دو سو وارد این نبرد شده است. در سوریه که دشمن آمریکا دولت بشار اسد است، کردها متحد آمریکا هستند.

اما در عراق، جایی که آمریکا از دولت مرکزی حمایت کرده، و ارتش عراق را آموزش داده و مشاوره می دهد، حضور ایران نقش آمریکا را محدود کرده ، که نیرومندترین قدرت خارجی در این کشور است.

تردید آمریکا با افزایش نبردها در فلوجه بیش از گذشته آشکار می شود. به گفته فعالان و مصاحبه ها با شهروندان فلوجه در داخل این شهر، ده ها هزار شهروند سنی گرفتار شده و از گرسنگی مفرط و نبود دارو رنج می برند. بعضی ها که تلاش کردند فرار کنند به ضرب شلیک داعشی ها کشته شدند، و آن طور که سازمان ملل گزارش کرده، بسیاری از آن ها زیر آوار به جا مانده از بمباران ها و شلیک توپخانه شبه نظامیان کشته شده اند.

تعداد معدودی از شهروندانی که خود را به جای امن رساندند، هنگام شب فرار کرده و از مسیر راه فاضالاب گذر کردند.

آیت الله العظمی علی سیستانی از رهبران ارشد شیعیان روز چهارشنبه در بیانیه ای از نیروهای امنیتی و شبه نظامیان خواست از افراط پرهیز کنند و به رفتار درست و اصولی در جهاد پایبند باشند.

آمریما هزاران نیروی نظامی در عراق دارد، و به مدت حدود دو سال نیروهای عراقی را آموزش داده است، یا این وجود در نبرد آزادسازی فلوجه کاملا در حاشیه قرار گرفته. آمریکا می گوید با حملات هوایی و توپخانه ای ده ها داعشی از جمله فرمانده این گروه در فلوجه را کشته است. 

شبه نظامیان عراقی روی گلوله های توپ خود نام شیخ نمر را نوشته که اعدامش توسط حکومت عربستان باعث عمیق تر شدن گسست قومی شده بود و آن ها رابه فلوجه شلیک کردند.

فلوجه شهری است که مبدا حرکت انتحاری ها برای حمله به پایتخت عراق، در فاصله 64 کیلومتری بغداد بوده است.  تصمیم به حمله به این شهر پس از آن صادر شد که حملات اخیر در بغداد جان 200 شهروند عراقی را گرفت.

اوس خفواجی، فرمانده گروه شبه نظامی فهید العباس گفت: «فلوجه سنگر تروریست ها است. این شهر از 2004 تا کنون سنگر آن ها بوده است». 

نخست وزیر عراق، حیدر عبادی تاکید کرد باید در این عملیات از جان شهروندان محافظت شود و دستور داد راه های بشردوستانه باز شوند تا به شهروندان اجازه داده شود شهر را در امنیت ترک کنند، و همچنین اظهارات این فرمانده را رد کرد.

با وجود نگرانی ها از طبیعت فرقه ای این نبرد، صداهای بسیاری از داخل و خارج عراق شنیده می شود که عراقی ها را به خویشتن داری و حفظ جان غیرنظامیان دعوت می کند. 

آیت الله سیستانی در بیانیه خود گفت: « حضرت رسول (ص) پیش از ورود به جنگ به یارانش توصیه می کرد، به نام الله قدم بردارند و سالمندان و کودکان و زنان را نکشند، غنایم را ندزدند بلکه جمع آوری کنند و حتی درختان را نبرند مگر آنکه مجبور شوند».

این نگرانی در بیانیه دیگری که از سوی نماینده آیت الله سیستانی پیش از نماز جمعه قرائت شد، آمده: « نجات جان یک انسان بیگناه از خطراتی که احاطه اش کرده مهم تر از هدف گرفتن و از میان برداشتن دشمن است».

مسئولان عراقی از جمله حیدر عبادی و فرماندهان نظامی گفته اند، نبرد را بر اساس طرحی پیش می برند که از شبه نظامیان خواسته شده در حمله به این شهر شرکت نکنند.

اگر شبه نظامیان بنا بر این وعده عقب بنشینند، آن وقت احتمال می رود آمریکا شدت حملات هواییش را افرایش دهد، آن چنان که در نبرد سال گذشته برای آزادسازی الانبار صورت گرفت.

سوال بزرگ پیش از آغاز این نبرد آن است که آیا داعشی ها وارد جنگ می شوند، یا همچون برخی دیگر از نبردهایشان، سلاحشان را بر زمین بگذارند و خود را به شکل شهروندان عادی در آورند.

نوشته: به گزارش فلیح حسن و عمر الجواشی از بغداد، و نیک کامینگ بروس از ژنو
ترجمه: محمد صفری


نظرات بینندگان