arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۰۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

4 سناریو پیش روی عارف پس از شکست در انتخابات/ عارف؛ حداد مجلس دهم می‌شود؟

در شرایطی که عارف در انتخابات ریاست مجلس شکست خورده است 4 سناریو را برای ادامه فعالیت خود در عرصه سیاسی و مجلس مشاهده می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز گذشته محمدرضا عارف رقابت برای تصدی کرسی ریاست مجلس را به رقیب اصولگرای خود واگذار کرد و علی لاریجانی با 173 رای و 70 رای بیشتر از عارف رئیس موقت مجلس دهم شد.

به گزارش انتخاب، این اتفاق باعث شد تا محمدرضا عارف اعلام کند برای انتخابات ریاست قطعی مجلس دهم نامزد نخواهد شد و به این ترتیب از هم اکنون می توان علی لاریجانی را به عنوان رئیس قطعی مجلس دهم دانست.

اما سوالی که در این شرایط پیش می آید این است که چرا محمدرضا عارف که می دانست تعداد اصولگرایان و حامیان لاریجانی بیشتر از حامیان وی بودند در انتخابات ریاست مجلس شرکت کرد. شرکت عارف در این عرصه اگرچه موجب شکست وی با اختلاف 70 رای شد اما باعث شفاف سازی جریان های سیاسی فعال در مجلس شد و حداقل مشخص شد که 103 نماینده تفکر اصلاح طلبی در مجلس دارند و به این ترتیب تکلیف گرایش سیاسی مستقلین مجلس مشخص شود.

حضور عارف در انتخابات ریاست مجلس باعث شد تا دیگر آرا خاکستری در مجلس دهم وجود نداشته باشد و اصلاح طلبان بدانند می توانند با 103 رای تفکرات سیاسی خود را در مجلس پیگیری کنند.

اما در این شرایط که عارف در انتخابات ریاست مجلس شکست خورده است 4 سناریو را برای ادامه فعالیت خود در عرصه سیاسی و مجلس مشاهده می کند:

1- نخستین سناریو این است که عارف قید حضور در هیات رئیسه مجلس را بزند و تمرکز خود بر حضور پرقدرت در فراکسیون امید قرار دهد و از این طریق بتواند تفکرات خود در مجلس را پیش ببرد. هم اکنون عارف می داند که 103 حامی در مجلس دارد و می تواند به پشتوانه این حامیان فراکسیون فعالی را در مجلس مدیریت کرده و در بسیاری از موارد به رقابت با فراکسیون ولایت به ریاست لاریجانی بپردازد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به رفتار عارف پس از انتخابات و اعلام صریح برای عدم حضور در انتخابات قطعی هیات رئیسه، این سناریو محتمل ترین سناریوی پیش روی عارف خواهد بود.

2- سناریوی دوم که پیش روی عارف قرار دارد این است که عارف به فکر تقابل با لاریجانی باشد و همان مسیری را طی کند که حدادعادل در مجلس نهم رفت. در مجلس نهم حداد عادل حاضر به حضور در کنار لاریجانی نشد و با تشکیل فراکسیون اصولگرایان سعی در مقابله با لاریجانی را داشت و عملا در مجلس به حاشیه رفت.

حداد عادل در مجلس نهم با تشکیل فراکسیون اصولگرایان و قرار نگرفتن در کنار لاریجانی زیر یک چتر باعث ایجاد دو دستگی میان اصولگرایان مجلس شد که این موضوع تا انتخابات مجلس دهم نیز ادامه داشت و موجب شد اصولگرایان در انتخابات اخیر نیز به وحدت نرسند و سرانجام نیز از حضور در مجلس دهم بازماند.

3- سناریوی سوم که پیش روی عارف قرار دارد این است که عارف فارغ از تفکرهای سیاسی در کنار لاریجانی قرار گرفته و مجلسی یک دست را تشکیل دهند که در آن اصولگرایان و اصلاح طلبان اهداف مشترکی را دنبال کنند. موضوعی که بارها از سوی کارشناسان و تحلیل گران سیاسی مورد تاکید قرار گرفته و به نظر می رسد با توجه به عدم حضور تندروها در مجلس به پررنگی مجلس نهم می تواند اتفاق مهمی باشد و در 4 سال آینده شاهد مجلسی یکدست و متعدل باشیم.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد و عارف در کنار لاریجانی قرار بگیرد می تواند شاهد جاری شدن سیاست دولت در مجلس دهم بود. چراکه دولت یازدهم نیز خود را متعلق به یک جریان خاص نمی داند و با بهره گرفتن از نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب خود را یک دولت معتدل معرفی کرده است.

4- سناریوی چهارم که پیش روی عارف قرار دارد این است که وی با توجه به عدم موفقیت در انتخابات ریاست مجلس نیم نگاهی نیز به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده داشته باشد و خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بدون تعامل با دولت و تکرار تجربه موفق انتخابات 92، خود را برای حضور در انتخابات سال آینده آماده کند.

البته کارشناسان معتقدند در صورتی که این اتفاق رخ دهد و عارف این سناریو را انتخاب کند باشد شاهد دومین شکست وی در سال آینده بود و به این ترتیب طیف امید که در انتخابات های اخیر به واسطه تعامل عملکرد موفقی داشته است با خطر عدم وحدت مواجه باشد.

*نامه نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
2
نباید آقای عارف رو با آقای حداد مقابسه کنید که اگه با لاریجانی همکاری نکنه اونوقت حاشیه نشین میشه.این اصلا درست نیست. این دو دو فرد جدا هستند و نباید مقایسه شوند. از سوی دیگر آقای عارف هم به اندازه ی آقای روحانی در میان مردم و اصلاح طلبان طرفدار دارد.
نظرات بینندگان