arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

دیپلماسی در ورشو؛ دسترسی به حجم مبادلات میلیاردی/لهستان: اگر ایران نبود تمدن ما پیشرفت نمی‌کرد

وزیران خارجه ایران و لهستان سند رایزنی های سیاسی به منظور ایجاد همکاری های منظم بین دو کشور را امضا کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیران خارجه ایران و لهستان سند رایزنی های سیاسی به منظور ایجاد همکاری های منظم بین دو کشور را امضا کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف که در صدر یک هیات سیاسی-اقتصادی به لهستان سفر کرده است، پس از مذاکره دو جانبه با همتای لهستانی خود، در حضور رسانه ها این سند را به صورت مشترک با ویتولد واشچیکوفسکی امضا کرد.
این سند، چارچوبی برای رایزنی های منظم دوجانبه به منظور ایجاد زمینه همکاری های آتی دو کشور در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عصر یکشنبه سفر خود به شمال اروپا را آغاز کرد و در نخستین مقصد، وارد لهستان شد.
دیدار با مقامات عالیرتبه لهستان، سخنرانی در همایش اقتصادی ایران و لهستان و سخنرانی در دانشگاه ورشو از برنامه های ظریف در این کشور خواهد بود.
وزیر امور خارجه در ادامه سفر خود به کشورهای فنلاند، سوئد و لتونی خواهد رفت.

ظریف: رسیدن به حجم مبادلات میلیاردی با لهستان در دسترس است

محمدجواد ظریف شامگاه یکشنبه پس از امضای سند رایزنی های سیاسی با همتای لهستانی خود، افزود: ایران و لهستان زمینه های همکاری مناسبی دارند، تاریخ دو کشور زمینه های خوبی ایجاد کرده تا مردم ما به آینده امیدوارتر باشند.
وی ادامه داد: مردم لهستان به یاد دارند در دورانی که بخاطر دشواری هایشان میزبان آنها بودیم، سابقه خوبی از هنر، توانمندی و پشتکار را به یادگار گذاشتند.


رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که زمینه های زیادی برای همکاری در آینده با تکیه بر گذشته بسیار مثبت دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: هفته گذشته وزیر کشور جمهوری اسلامی توافق همکاری در زمینه های امنیتی (با لهستان) امضا کردند و امروز خوشحالم که علاوه بر مذاکرات دو جانبه، همراه با هیات بلندپایه بخش خصوصی به لهستان آمدم.


ظریف اضافه کرد: ما زمینه های همکاری برای ایجاد ثبات و امنیت در دنیای پیرامونی خود داریم، همین طور امکان همکاری های گسترده در حوزه های مختلف اقتصادی داریم.
وی با اشاره به توافق هسته ای خاطرنشان کرد: با اجرای برجام و رفع تحریم ها زمینه برای گسترش همکاری ها بسیار فراهم است و موانع همکاری ها برداشته شده است.


وی افزود: هیات اقتصادی همراه از مسئولان عالیرتبه اتاق بازرگانی، بانکی و اقتصادی هستند، و این نشان دهنده اطمینان بخش خصوصی به عنوان موتور فعالیت و همکاری اقتصادی به زمینه های همکاری گسترده بین دو کشور است .
ظریف تصریح کرد: من اطمینان دارم آرزوی سفیر ما برای رسیدن به همکاری های میلیاردی کاملا در دسترس است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: من اینجا از وزیر خارجه لهستان برای سفری دیگر به ایران دعوت می کنم تا خاطرات گذشته را تکرار کنند و از دولت و مردم لهستان برای مهمان نوازی گرمشان تشکر می کنم.

 


 وزیر امور خارجه لهستان:اگر ایران نبود تمدن ما پیشرفت نمی کرد


 «ویتولد واشکوچیکوفسکی» شامگاه یکشنبه پس از امضای سند رایزنی های سیاسی ایران و لهستان افزود: جایگاه مهم ایران در منطقه خاورمیانه همکاری سیاسی و اقتصادی با این کشور را برای ما مهم کرده است.

واشکوچیکوفسکی با بیان اینکه ایران نه تنها کشوری مشکل زا نیست بلکه در برطرف کردن مشکلات نقش مهمی ایفا می کند، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که پس از تحریم و محرومیت هایی که اعمال شد، ایران به عرصه بین المللی بازگشته و به عنوان عامل مهم نقش آفرینی می کند.

وی از ایران به عنوان کشوری بزرگ که در لهستان همواره قابل احترام زیاد است یاد کرد و افزود: تاریخ ما در دهه 70 و 80 قرن 20 مشابه ایران است چراکه هر دو کشور برای رهایی از تسلط بیگانگان تلاش کردند.
وزیر امورخارجه لهستان اضافه کرد: در سال 1989وقتی که هر دو کشور به تغییرات اجتماعی و اقتصادی روی آوردند تاریخ کشورهایمان نیز شبیه هم شد.

واشکوچیکوفسکی با بیان این که پس از مذاکرات هسته ای با خوشحالی به ورود ایران در عرصه بین المللی خوشامد می گوییم، خاطرنشان کرد: امیداوریم با امضای این یادداشت تفاهم صفحه جدیدی در همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور گشوده شود.


 ظریف در بدو ورود به فرودگاه ورشو در جمع خبرنگاران:
 در سفر به اروپا تحرکات سیاسی، اقتصادی و منطقه ای شکل می گیرد


«محمد جواد ظریف» در بدو ورود به فرودگاه ورشو پایتخت لهستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر چهار روزه ای به چهار کشور شرق و شمال اروپا یعنی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی انجام می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولت وظیفه خود می داند از بخش خصوصی حمایت کند، گفت: این به عنوان سیاست پایدار کشور بر مبنای سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: در این سفر یک برنامه ترکیبی از گفت و گوهای سیاسی با چهار کشور صورت می گیرد و شورای روابط اقتصادی با حضور جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این جلسات با حضور صاحبان صنایع، مسئولان سیاسی و بانکی این کشورها تشکیل می شود.
وزیر امورخارجه اظهار امیدواری کرد که این سفرها و دیدارها بتواند به توسعه ارتباطات و ایجاد فرصت های بیشتر کمک کند.
ظریف با بیان اینکه در این سفرها مسایل منطقه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: در همایش هلسینکی درباره افراط گرایی در منطقه سخن خواهم گفت.
وی خاطر نشان کرد: در سوئد نیز درباره این که چطور می توان از تجربه مذاکرات هسته ای برای شرایط منطقه استفاده کرد، نیز تبادل نظر خواهیم داشت.

وی افزود: در سفر به چهار کشور یاد شده مجموعه ای از تحرکات سیاسی، اقتصادی و منطقه ای شکل خواهد گرفت که امیدواریم برای منافع ملی و همکاری های اقتصادی کمک کننده باشد.

وزیر امور خارجه مهم ترین برنامه افزایش مناسبات اقتصادی در پسا برجام را حمایت از بخش خصوصی دانست و گفت: بخش خصوصی موتور اقتصاد کشور و موتور روابط دو جانبه با همه کشورهاست.


ظریف اضافه کرد: این سفر با حضور نمایندگان بنگاه های خصوصی بزرگ اقتصادی کشور انجام می شود و حامل این پیام برای کشورهایی است که با آنها ارتباط ویژه داریم چرا که برای توسعه روابط توجه ویژه ما به همکاری ها در بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: دولت هم وظیفه خود می داند که از بخش خصوصی حمایت کند؛ این به عنوان سیاست پایدار کشور بر مبنای سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ به همین دلیل تنها موضوع مشترک در این چهار کشور حضور فعال بخش خصوصی در برنامه هایی اقتصادی ایران است.


وزیر امور خارجه ایران که در صدر هیاتی سیاسی- تجاری عازم شمال اروپا شده است، در نخستین ایستگاه، وارد ورشو پایتخت لهستان شد.
محمد جواد ظریف قرار است در نخستین برنامه کاری خود در ورشو با «رادوسلاو شیکورسکی» همتای لهستانی خود دیدار و پس از آن در جمع خبرنگاران حضور یابد.
امضای سند تفاهم رایزنی های سیاسی دو کشور نیز از برنامه های پیش بینی شده در این سفر است که توسط وزیران امورخارجه ایران و لهستان انجام خواهد شد.

 
صبحانه کاری با نخبگان ایرانی مقیم لهستان، دیدار با وزیر توسعه و سخنرانی در همایش اقتصادی ایران و لهستان از دیگر برنامه های اعلام شده ظریف در ورشو است.

همچنین دیدار با معاون اول نخست وزیر و وزیر میراث فرهنگی، نثار تاج گل به بنای یادبود «تقدیر از ملت ایران»، گفت و گو با رئیس امنیت ملی ، شرکت در ضیافت ناهار رئیس مجلس نمایندگان، سخنرانی در دانشگاه ورشو و دیدار با خانم «اوا کوپاچ» نخست وزیر لهستان، محورهای دیگر سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به لهستان را تشکیل می دهد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که پیش از این، «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امورخارجه لهستان در 10 اسفند 94 و همزمان با پانصد و چهلمین سالگرد ارتباط دیپلماتیک ایران و لهستان در راس هیاتی دیپلماتیک به ایران سفر کرده بود.

بر اساس برنامه های اعلام شده، قرار است ظریف پس از لهستان، به کشورهای فنلاند، سوئد و لتونی نیز سفر کند؛ در این سفرها، 60 فعال اقتصادی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزیر امور خارجه را همراهی می کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان