arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۲۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

مغز مبتلایان به اسکیزوفرنی ترمیم می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اسکیزوفرنی یک بیماری روانی اسرارآمیز است که درمان کاملی ندارد و اکنون محققان چینی و انگلیسی توانسته‌اند سرنخی پیدا کنند که می‌تواند در درک بهتر آن کمک کند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ساینس‌دیلی، محققان با بررسی اسکن‌های ام‌.آر.آی دریافتند اگرچه حجم بافت مغز مبتلایان به اسکیزوفرنی به شدت کاهش می‌یافت، اما در بخش‌های خاصی از ماده مغز آنها افزایش ظریفی مشاهده شد.
 
این تحقیق به بررسی مغز 98 بیمار اسکیزوفرنی و 83 فرد غیر بیمار پرداخت و از تکنیک تحلیل کوواریانس برای ثبت میزان بافت مغزی استفاده کرد.
 
به گفته محققان، با وجود شدت آسیب بافتی، مغز مبتلایان به اسکیزوفرنی بطور مستمر برای سازماندهی مجدد خود تلاش می‌کرد تا شاید خود را از بیماری نجات داده یا آسیب را محدود کند.
 
مغز این بیماران اغلب حاوی ماده خاکستری به شدت کاهش‌یافته‌ای است که بیشتر سلول‌های عصبی مغز در آن قرار دارد. اما این تحقیق نشان داد که این فرآیند هرچند با سرعت بسیار کم، اما برگشت‌پذیر است.
 
مغز ممکن است بتواند برخی آثار اسکیزوفرنی را خود از بین ببرد و این امر می‌تواند به پاسخ‌های بیشتری در مبارزه علیه بیماری، برای مثال درمان‌هایی که از مغز استفاده می‌کنند، منجر شود.
 
درمان‌های کنونی برای این بیماری شامل ترکیبی از داروها و درمان‌های ضدجنون بوده و علت آن هنوز ناشناخته است. بیشتر این درمانها به کاهش علایم و مدیریت آنها کمک می‌کنند اما نمی‌توانند بیماری را معکوس کنند.
 
با این حال، اکتشافات جدید در این حوزه می‌تواند امید را برای مبتلایان به این بیماری اسرارآمیز یا نزدیکان آن‌ها به ارمغان بیاورد.
 
جزئیات این تحقیق در مجله Psychology Medicine منتشر شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سورنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
0
میشه گفت وحشتناکترین بیماری انسان! :(
نظرات بینندگان