arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

بلغارستان مرزهایش را با ترکیه برای جلوگیری از ورود مهاجرین حصار کشی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بلغارستان به منظور جلوگیری از ورود غیر قانونی مهاجرین 35 کیلومتر دیگر از مرزهای خود با ترکیه را در منطقه 'یمبل' با سیم خاردار حصار کشی کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری بلغارستان ، 'دیمتر ایوانف' فرماندار منطقه یمیل نزدیک مرز ترکیه با اشاره به این که در این منطقه 35 کیلومتر دیگر برای ممانعت از ورود مهاجرین غیر قانونی سیم خاردار کشیده شده است، گفت که بخاطر نا هموار بودن زمین و نبودن راه مناسب در این منطقه حصار کشی به کندی و با مشکلات زیاد انجام شد.

پس از بسته شدن مرزهای مقدونیه با یونان و به دنبال آن نا هموار شدن راه عبور آوارگان جنگی از طریق یونان به مقدونیه و سپس به صربستان، کرواسی، اسلوونی و مجارستان، پناهجویان و آوارگان جنگی برای رسیدن به مقصد نهایی خود که کشورهای شمال اتحادیه اروپا است، راه های دیگری را از جمله بلغارستان و آلبانی در منطقه بالکان امتحان برگزیدند.

دولت بلغارستان در مناطق 'بورگاس'، 'یمبل' و 'خاسکوو' در نزدیکی مرز با ترکیه در حال کامل کردن حصار کشی است تا از ورود مهاجرین غیر قانونی و پناهجویان جلوگیری کند.

به گزارش روزنامه های محلی بلغارستان، این کشور برای اولین بار در مرزهای جنوبی خود با یونان گروهی از حدود یکصد مهاجر را متوقف کرد و به قاچاقچیان انسان هشدار داده شد. 

در بین این افراد 56 نفر شهروند افغانی بودند که در یک کامیون پیدا شدند و گروه دیگر شامل 40 سوری و عراقی هستند که توسط ماموران پلیس بلغاری جلوی ادامه مسیر آنها گرفته شد.

این گروه یکصد نفری بیشترین تعداد مهاجرین بودند که از ابتدای بحران آوارگان قصد ورود به بلغارستان را داشتند.

«بویکو بوریسوف» نخست وزیر بلغارستان پس از دیدار با ماموران پلیس و ارتش مرزی این کشور گفت که گروه اول از آوارگان جنگی که شهروندان افغانی بودند بلافاصله به یونان برگردانده شدند و گروه دیگر به احتمال زیاد در این هفته برگردانده خواهند شد.

وی در جمع خبرنگاران افزود که هر مهاجر 200یورو به قاچاقچیان پرداختند تا آنها را به مقدونیه برسانند و به دلیل این که مرزهای یونان با مقدونیه به طور کامل بسته شده است، قاچاقچیان با فریب دادن مهاجرین و آوارگان جنگی راه های دیگر را برای انتقال آنان آزمایش می کنند.

آوارگان جنگی از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان که برای یافتن مکانی امن از طریق راه های مختلف هستند، پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه و مسدود شدن راه های رسیدن به اتحادیه اروپا از طریق منطقه بالکان اکنون تلاش دارند که از آبهای مدیترانه وارد ایتالیا شوند.

برخی هم تلاش دارند که از طریق بلغارستان و یا آلبانی خود را به کشورهای شمالی اتحادیه اروپا برسانند که با مشکلات زیادی رو به رو می شوند.

مجارستان که اولین کشوری به شمار می رود که راه های ارتباطی آوارگان جنگی را به مقصد شمال اتحادیه اروپا در مرز با صربستان و سپس با کرواسی بست هنوز با ورود مهاجرین غیر قانونی مواجه است. 

روزنامه های محلی این کشور روز دوشنبه 30 ماه ‘می’ گزارش دادند که روزانه بین یکصد تا یکصد و پنجاه مهاجر از طریق راه های غیر قانونی با کندن سیم های خاردار از طریق مرزهای صربستان تلاش می کنند که وارد مجارستان شوند که با مرزبانان مجارستانی رو به رو می شوند.

'جردی باکوندی' مشاور ارشد امنیت داخلی 'ویکتور اوربان' نخست وزیر مجارستان در گفت و گویی با رادیو کوشوت گفتند که در حال حاضر بین 200 تا 250 مهاجر در قلمرو صربستان در نزدیکی منطقه ترانزیتی 'روسکا' و 'تومپا' مستقر هستند.

باکوندی اشاره کرد که به خاطر خروج آوارگان از اردوگاه ایدومنی در یونان در نزدیکی مرز یونان با مقدونیه مهاجرین به طرف مرزهای مجارستان و صربستان هجوم آورده اند. 

وزارت کشور صربستان نیز در روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ماموران پلیس این کشور از قاچاق 44 مهاجر در شهر مرزی سوبوتیتسا در نزدیکی مجارستان جلوگیری کردند.

در حال حاضر غیر از یونان حدود 500 تن از آورگان در صربستان بسر می برند و در انتطار روشن شدن سرنوشت خود هستند و دولت بلگراد با اردوگاه هایی در نقاط مختلف امکانات لازم را از قبیل پوشاک و بهداشت و مواد غذایی در اختیار آنها قرار می دهد.

تصمیم بستن مرزهای کشورهای حوزه بالکان روی آوارگان پس از نشست اتحادیه اروپا و ترکیه در بروکسل برای یافتن راه حلی به منظور پایان دادن به بحران مهاجران اتخاذ شده است. 

به موجب توافق هایی که صورت گرفته، ترکیه از ادامه حرکت پناهجویان به سمت کشورهای اتحادیه اروپا جلوگیری و همچنین پناهجویان سوری و سایر مهاجران را از جزایر یونانی قبول کند و در قبال این اقدام، کشورهای اتحادیه اروپا، تعدادی از آوارگان جنگی سوریه را به صورت مستقیم از ترکیه بپذیرند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان