arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

موج اعتراضات به امتحانات نهایی درسراسر کشور

اعتراض دانش‌آموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هم‌اکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته و دامنه آن از یک درس فراتر رفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اعتراض دانش‌آموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هم‌اکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته و دامنه آن از یک درس فراتر رفته است.

به گزارش تسنیم، اعتراض دانش‌آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی از درس شیمی آغاز شد اما پس از آن بود که با برگزاری امتحان ریاضی، ادبیات و دینی نیز تجمعات اعتراضی در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تهران مقابل ادارات کل آموزش‌وپرورش شکل گرفت.

و حالا سراسر کشور شاهد موجی از اعتراضات گسترده دانش‌آموزان به دشواری سوالات طراحی است، سرنوشت نمرات امتحانات نهایی از آنجایی برای دانش‌آموزان اهمیت دارد که نمرات امتحانات سال سوم دبیرستان در کنکور و راهیابی به دانشگاه تأثیرگذار است.

دانش‌آموزان معترض می‌گویند: سوالات بسیار سخت و مفهومی طراحی شده است و سؤالاتی در امتحانات وجود داشت که معلم اصلاً آنها را سرکلاس درس برایشان توضیح نداده بود.

آموزش و پرورش به هیچ عنوان اعتراضات را نمی‌پذیرد و به شدت از طراحی سوالات امتحانی دفاع می‌کند.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است که سوالات طراحی شده استاندارد بوده و پس از هر امتحانی که برگزار شد، سوالات مجدداً توسط تیمی از کارشناسان ارزیابی و بر استاندارد بودن آنها صحه گذاشته شد.

وی افزود:‌ دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه نمی‌کنند.

اخیراً نیز خبری در فضای مجازی منتشر شده است که از نامه معلمان گروه درس ریاضی استان قم به مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر می‌دهد، نامه‌ای که در آن ایرادات سوالات طراحی شده امتحان نهایی درس ریاضی مطرح شده است اما رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش این خبر را کذب می‌داند.

همچنین در شهر تهران اعتراضات زیادی به دشواری سوالات امتحان نهایی درس دینی صورت گرفت اما اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت از قبولی 15 درصد دانش‌آموزان پایتخت در امتحان دینی با نمره 20 خبر داده و میانگین نمره این درس را 16 می‌داند.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز میانگین نمرات دانش‌آموزان در درس‌های دین و زندگی3، شیمی 3 و آزمایشگاه، عربی 3 و جبر و احتمال را به ترتیب 12.95، 12.03، 11.87 و 14.18 اعلام می‌کند.

آموزش و پرورش هرگونه تغییر در نمرات را غیرممکن می‌داند و معتقد است که نمی‌توان بر مبنای اعتراضات دانش‌آموزان روند طراحی سوالات نهایی را تغییر داد.

طبق گفته‌های محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش موج اعتراضات به امتحانات نهایی عجیب بوده و ممکن است سیاسی باشد.

به گزارش تسنیم، امتحانات نهایی امسال با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است از اعتراضات گسترده به دشواری سوالات تا برخی اخبار در خصوص لو رفتن سوالات در دروسی مانند جغرافی و آمادگی دفاعی، هر چند آموزش و پرورش هر دو مورد را نمی‌پذیرد.

موج اعتراضات گسترده دانش‌آموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی می‌تواند تأییدی بر ماجرای ضعف آموزش در مدارس باشد، ضعفی علمی دانش‌آموزان که در ناتوانی آنها از پاسخ دهی به سوالات مفهومی امتحانات نهایی خود را نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان