arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

اردوغان: دوستی روسیه را به بهای یک "اشتباه" از دست دادیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری ترکیه ضمن اشاره به تلاش آنکارا برای بازگشت به روابط دوستانه با مسکو، سقوط جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه را "یک اشتباه" خواند و گفت: ترکیه دوستی روسیه را به خاطر خطای یک خلبان از دست داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در میان جمعی از خبرنگاران با بیان این مطلب گفت که برای بازگرداندن روابط دوستانه با روسیه تلاش می‌کند. روابط دوستانه ترکیه و روسیه قربانی یک اشتباه در 24 نوامبر شد.
 
وی اما توضیح نداد که ماهیت این "اشتباه" چیست و منظورش از خطای خلبان، خلبان روسی است و یا خلبان ترکیه.
 
اردوغان گفت که خواهان بهبود روابط با روسیه است اما نمی‌داند که چگونه این روابط را بهبود بخشد.
 
رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری در شهر "ازمیر" تعجب خود را از این امر که چگونه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه راضی شده است تنها به دلیل یک اشتباه روابط بسیار خوب میان دو کشور را خراب کند ابراز تعجب کرد. وی گفت: من تعجب می‌کنم که روسیه به عنوان اولین گام از ما چه انتظاری داشت، درک این مساله برای من دشوار است.
 
رئیس جمهوری ترکیه پیش از سفر به کنیا و اوگاندا اعلام کرد: در هیچ یک از اظهارات رسمی از سوی روسیه اعلام نشده است که ترکیه به عنوان اولین گام برای بهبود روابط دو جانبه چه کاری باید انجام دهد، بر همین اساس بسیار دشوار است که دریابیم که مسکو از آنکارا چه انتظاری دارد.
 
چند روز پیش ولادیمیر پوتین اعلام کرد که آماده بهبود روابط با ترکیه است اما آنکارا باید اولین گام را در این مسیر بردارد.  
 
هم چنین روسیه پیشنهاد ترکیه مبنی بر تشکیل یک گروه کاری با حضور نمایندگانی از هر دو کشور برای بهبود روابط و حل مسایل موجود را رد کرد.  
 
24 نوامبر سال گذشته یک جنگنده سوخو 24 روسی با حمله موشکی یک جنگنده ترکیه ساقط و یکی از دو خلبان آن پس از خروج از هواپیما به دست مخالفان سوری تحت حمایت آنکارا کشته شد.  
 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: ترکیه درباره این مساله باید عذرخواهی کند و با اعلام این حادثه به عنوان یکی از جرایم جنگی، غرامت بپردازد.
 
در همین راستا یک مقام ارشد روسیه اعلام کرد، با توجه به اینکه ترکیه از به هم خوردن روابط خوب میان آنکارا و مسکو بسیار متضرر شده است، تلاش می کند از کانال‌های مختلف به مقامات روسی پیشنهاد از سرگیری همکاری را بدهد.  
 
هم چنین پیش از اظهارات اردوغان، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: نه مسکو و نه آنکارا نمی‌توانند روابطشان را قربانی این حادثه کنند.  
 
وی ابراز امیدواری کرد: روابط دو کشور در زمان کوتاهی بهبود یابد.
 
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که به تازگی دادستان ترکیه در ازمیر، مردی را که به قتل خلبان جنگنده‌ سوخو 24 روسیه در جریان سرنگونی آن در شمال سوریه متهم شده بود، به طور کامل رفع اتهام کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان