arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

سیمان فارس نو با افتخار 8600ریال سود خالص هر سهم را تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس نو برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 94 با حضور بیش از 90 درصد سهامداران برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیمان فارس نو با افتخار 8600ریال سود خالص هر سهم را تقسیم کرد
 ریاست این جلسه را حسین فاتح و نظارت آن را آقایان جواهری و عرب علیدوستی بر عهده داشتند. همچنین سمت دبیری این جلسه را آقای تابش عهده‌دار بود. دراین مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران، تقسیم مبلغ 8600 ریال سود به ازای هر سهم به تائید حاضران جلسه رسید.
موسسه حسابرسی مختار و همکارانبه‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس اصلی و موسسه حسابرسی نوین نگر مانا به عنوان بازرس قانونی علی البدل شرکت برای سال مالی 95 انتخاب گردیدند وروزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های شرکت انتخاب گردید.

همچنین اعضای هیئت مدیره به شرح زیر انتخاب شدند:
*شرکت صنایع سیمان غرب
*شرکت سیمان بهبهان
*شرکت ساخت و نصب صنعتی البرز
 *شرکت سیمان فارس و خوزستان
*شرکت سیمان فارس

سیمان فارس نو با افتخار 8600ریال سود خالص هر سهم را تقسیم کرد
پیام هیات مدیره
سالی که گذشت سالی پرفراز و نشیب برای فعالیت‌های اقتصادی بود. در این سال به‌رغم ثبات نسبی قیمت ارز و طلا، شاهد افت شاخص بورس اوراق بهادار و عدم رونق و جنب و جوش در بازار سرمایه در نه ماهه اول سال، همچنین رکود بازار مسکن و افزایش بهای مواد غذایی و سایر کالاها بودیم و به‌رغم تحقق برجام و آغاز فرآیند لغو تحریم‌ها، دسترسی به مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی را برای بسیاری از صنایع دشوار نمود. روند نزولی درآمدهای نفتی دولت به دلیل کاهش نرخ جهانی نفت و افزایش هزینه‌های ریالی آن تقاضای بخش دولتی برای سیمان را بیش از پیش کاهش داد. کاهش تقاضا با افزایش عرضه رقبا همراه شد. لیکن به‌رغم تمامی مشکلات کوچک و بزرگ موجود فارس نو سال 1394 را هم با کارنامه‌ای رضایتبخش پشت سر گذاشت و همچنان آماده است با دریافت رهنمودهای سودمند کماکان در خدمت سهامداران باشد.

تاریخچه شرکت
شرکت سیمان فارس نو (سهامی‌عام) در تاریخ 11 آذر 1369 تحت شماره 81232 به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در سال 1378 با انتقال مرکز اصلی شرکت به شهرستان شیراز، شماره ثبت آن به 10346 تغییر یافته است. همچنین نوع شرکت براساس مصوبه مورخ 8 تیر 1382 مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته است. شرکت در تاریخ 23 شهریور 1388 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

مرکز اصلی شرکت در شهر شیراز واقع و جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سهام عام سیمان فارس و خوزستان است.
فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 2 اساسنامه آن، تولید سیمان و صنایع جانبی و وابسته به آن و همچنین مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس و یا تعهد سهام شرکت‌های جدید و تعهد سهام شرکت‌های موجود می‌باشد که در این راستا به موجب پروانه بهره‌برداری شماره 108141163 مورخ 22 اسفند 1384 که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس صادر شده، بهره‌برداری از کارخانه شرکت با ظرفیت 3000 تن در روز در تاریخ یکم اسفند 1384 در فیروزآباد آغاز شده است.

چشم‌انداز سال 1395 محیط کلان اقتصادی
پیش‌بینی می‌شود در سال 1395 اقتصاد ایران متاثر از اجرایی شدن لغو بیشتر تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی با رونق نسبی همراه باشد. انتظار می‌رود رکود موجود در بخش مسکن در سال 1395 نیز ادامه داشته و با توجه به کاهش تقاضا و عدم صدور پروانه‌های ساختمانی جدید، شاهد تحول زودهنگام در این بخش از اقتصاد کشور نباشیم. مضاف بر اینکه کاهش تقاضا با افزایش قیمت همراه بوده و وضعیت این بازار را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد. همچنین با کسیر احتمالی بودجه دولت که با قیمت‌های فعلی نفت کاملا محرز است، دولت نخواهد توانست هزینه پروژه‌های عمرانی را تائید نماید هک این موضوع باعث کاهش میزان مصرف دراین بخش و در نتیجه نامتعادل شدن کفه عرضه و تقاضای سیمان خواهد شد و به‌رغم اینکه افزایش قیمت سیمان به دلیل افزایش نهاده‌های تولید در دستور کار انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز می‌باشد، ولی ممکن است به دلیل تنگناهای رقابتی امکان اعمال قیمت‌های جدید میسر نگردد و در نتیجه حاشیه سود شرکت‌های سیمانی کاهش بیشتری را تجربه کند.

سیمان فارس نو با افتخار 8600ریال سود خالص هر سهم را تقسیم کرد

بودجه دولت که در سنوات گذشته چند برابر شده و رشد آن هم عمدتا در بخش هزینه‌های جاری بوده در سال پیش رو همچنان انبساط خواهد داشت و مجلس نیز به دنبال افزایش بهای بنزین می‌باشد. بدین ترتیب حجم نقدینگی که در چند سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای کرده باز هم رشد خواهد کرد و به تورم و رکود دامن خواهد زد. در سالیان اخیر دولت متوالیا از بودجه عمرانی برداشت و صرف هزینه‌های جاری کرده و احتمالا در سال 1395 نیز این رویه دنبال می‌شود.
صنعت سیمان به دلیل افزایش هزینه‌ها، دشواری فضای کسب و کار، کاهش تقاضای بازار و ورود تولیدکنندگان جدید و قیمت‌شکنی بعضی از رقبا، سودآوری کمتری خواهد داشت لیکن این سود به دلیل عدم تکیه بر مواد اولیه وارداتی در مقایسه با سایر صنایع صنعتی با ثبات و تضمین شده‌تر خواهد بود.

تولید سیمان در ایران
تولید سیمان در ایران از 82 سال پیش آغاز شده و همیشه یکی از مهمترین صنایع کشور بوده است. در طی سال 1394، در 72 کارخانه تولید سیمان ایران مجموعا 6/58 میلیون تن سیمان تولید شد که با این میزان تولید، ایران به همراه کشورهای چین، هند، ایالات متحده آمریکا و ترکیه در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان جهان قرار دارد.

عملکرد فارس نو در سال 1394
شرکت در سال 1394 مقدار 1.157.848 تن کلینکر و 1.101.481 تن سیمان تولید کرد که نسبت به عملکرد سال گذشته کاهش 8% در تولید کلینکر و 14% در تولید سیمان را نشان می‌دهد.

استراتژی‌‌های شرکت
* کاهش مصرف انری در فرآیندهای تولیدی
* افزایش رضایت مشتریان شرکت
* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت
* رشد خلاقیت کارکنان و دریافت و عملیاتی کردن ایده‌های نو
* بهسازی فرآیند تولید به منظور کاهش توقفات آن و حفظ کیفیت سیمان تولیدی
* کاهش آلودگی (غبار)
* توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید صادراتی

اهداف کلان
* رضایت مشتریان
* توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی
* حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول
* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت
* بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی
* کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی

برنامه‌ها
در تعقیب برنامه‌ریزی استراتژیک، بودجه‌بندی استراتژیک نیز انجام و در نهایت برنامه‌ریزی لازم برای اجرای پروژه‌های برگزیده انجام شده است.
پایش شاخص‌های استراتژیک بر مبنای مدل BSC در مقاطع ماهانه و با استفاده از 20 شاخص صورت می‌گیرد.

سیمان فارس نو با افتخار 8600ریال سود خالص هر سهم را تقسیم کرد

برنامه‌ها و چشم‌انداز شرکت در سال 1395
شرکت در سال 1395، 1.100.000 تن کلینکر و 1.085.000 تن سیمان توید خواهد کرد. 890.000 تن سیمان در بازار داخلی و 200.000 تن سیمان به همراه 100.000 تن کلینکر در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید و بدون اعمال افزایش قیمت، پیش‌بینی می‌شود 1.272.000 میلیون ریال از محل فروش سیمان عاید شود و شرکت نهایتا 265.525 میلیون ریال سود خالص پس از کسر مالیات معادل 759 ریال برای هر سهم عاید سهامداران نماید.
قابل ذکر است معافیت مالیاتی 10 ساله شرکت که از ابتدای بهره‌برداری (اسفندماه 1384) شروع شده بود در اسفندماه 1394 به پایان رسیده و عملکرد شرکت از سال 1395 به بعد مشمول مالیات خواهد بود.

با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها در سال طی شده و سال پیش رو، مدیریت انرژی و مدیریت هزینه با جدیت تعقیب خواهند شد.
تکمیل پروژه‌های استراتژیک برنامه‌ریزی شده و احتمالا بعضی از پروژه‌های در دست مطالعه، به‌روزرسانی استراتژی‌های منتخب، تمدید و ارتقای گواهینامه‌ها و استانداردها، راه‌اندازی سیستم مهندسی ارزش، راه‌اندازی نظام مدیریت ریسک، توسعه سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی، ادامه تامین قطعات یدکی لازم و ... سایر برنامه‌هایی هستند که در دستور کار شرکت برای سال 1395 پیش‌بینی شده‌اند.

گزارش عملکرد اجتماعی
* اهداء 90 تن سیمان به اشخاص و موسسات نیازمند
* اهداء کمک‌های نقدی و جنسی به اشخاص نیازمند تحت پوشش موسسه خیریه فارس نو
* فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، سمینارها و تحقیقات علمی و تخصص
* برگزاری کلاس‌های قرآن در روستاهای همجوار کارخانه

برنامه‌های آتی 
برنامه‌های آتی واحد حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی با عنوان «تقویم حسابرسی سال 1395» تهیه و تنظیم گردیده و به تایید هیات مدیره نیز رسیده است. این تقویم شامل گزارش‌ها و رسیدگی‌هایی که واحد حسابرسی داخلی می‌بایست انجام دهد و رسیدگی و تصویب آنها، ارتباطات با حسابرس مستقل، تهیه گزارش‌ها و ... می‌شود. همچنین سعی شده زمان رسیدگی‌ها و برگزاری جلسات با تولید اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی کاربران و تقویم برگزاری جلسات هیات مدیره، هماهنگ باشد.

نظرات بینندگان