arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

سيد علي خميني: یکی از وظایف طلبه ها تعامل با مردم است/ آنقدر وظیفه بر دوش ماست که فرصت اختلاف نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوه گرامی امام خمینی گفت:  
 
حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در همایش مبلغین ماه مبارک رمضان که در حوزه علمیه امام خمینی استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: تعامل یکی از نکاتی است که باید علما رعایت کنند و نقش اساسی در تبلیغ دارد و اساسا بخش تبلیغ وابسته به تعامل است.
 
به گزارش انتخاب، وی کار طلبه ها را علم اندوزی و تبلیغ عنوان کرد و ادامه داد: تعامل را در سه جنبه می توان بررسی کرد. یکی جنبه تعامل فردی است. مانند خانواده یا افرادی که در زندگی شخصی با آن ها ارتباط داریم.
 
این مدرس حوزه گفت: در روایات داریم پیامبر (ص) فرموده اند کسی که با شما قطع ارتباط کرده اند با او ارتباط برقرار کنید.
 
سید علی خمینی با بیان اینکه در بسیاری از خانواده ها اختلاف وجود دارد، یادآور شد: اگر کسی قطع ارتباط کرده است ما با او قطع ارتباط نکنیم. در اسلام روی صله رحم بسیار تاکید شده و حتی در جایی آن را باعث کثرت رزق عنوان می کنند.
 
نوه امام یکی از وظایف طلبه ها را تعامل با مردم دانست و گفت: باید در سخرانی های خود برای مردم نسبت به رعایت روابط سخنرانی کنیم. لازمه این کار هم این است که خودمان این کار را بلد باشیم و با روابط خانوادگی آشنا باشیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین  سید علی خمینی تصریح کرد: جامعه ما با معضلاتی مانند طلاق و اختلافات خانوادگی رو به رو است و و ظیفه ماست در این زمینه حرف بزنیم؛ اما قبل از آن باید کتب قدیم و علم روز را مطالعه کنیم
 
وی بیان کرد: امروز جامعه ما از طلاق ها و قطع ارتباط ها رنج می برد و آمار جدایی در کشور بالا است. لذا مساله ارتباطات فردی بسیار مهم است.
 
این مدرس حوزه اضافه کرد: هم خودمان باید با مردم ارتباط بگیریم و هم به مردم توصیه کنیم. یکی از مراجع می گویند مردم دینشان را از کتاب ها نمی گیرند بلکه از روحانیت و رفتار آن ها می گیرند. اینطور نیست که مردم مطالعه کنند و این رشته تخصصی آنها نیست.
 
وی ادامه داد: هرچقدر خوش اخلاقی را بنویسید ولی رفتار نکنید فایده ای ندارد. در روایات ما نسبت به جایگاه عالم تاکید شده و عالی ترین جایگاه های بهشت هم برای علما است.
 
رابطه روحانیت با مردم بر اساس رفتار و تعامل فردی است
 
نوه گرامی امام با بیان این که مردم دین خدا را از ما می گیرند، بیان کرد: رابطه روحانیت با مردم بر اساس رفتار و تعامل فردی است. این یک ضروریت جامعه بشری است و باید مورد نظر همه علما باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی دومین نکته حوزه تعامل را تعامل اجتماعی در حوزه داخل کشور دانست و بیان کرد: وقتی در کشور زیر نظر نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم باید به تعاملات اجتماعی توجه کنیم.
 
وی ادامه داد: همه ما مخلوق خدا و یک از نوع هستیم لذا باید مرز بندی ها را بشکنیم. این چپ و راست ها مردم و حکومت را از هم جدا کرده است. این مساله شاید از نظر سیاسی درست باشد ولی از نظر تعامل اشتباه است و نباید این خط کشی ها و دیوارها آنقدر بلند شود که ارتباط را در جامعه کمرنگ کند؛ بلکه  
 
بگذارید گروه های سیاسی با هم جلسه بگذارند و صحبت کنند.
 
نوه گرامی امام خمینی اظهار کرد: بگذارید گروه های سیاسی با هم جلسه بگذارند و صحبت کنند. در سال های اخیر این مساله کمرنگ شده بود. در زمان کودکی یادم هست دو رقیب انتخاباتی که با هم تند بودند  اما در حرم امام  با هم می گفتند و می خندیدند؛ گروه های سیاسی لازم است ارتباط ها را حفظ کنند.
 
وی بیان کرد: اختلاف ها هرچقدر پایین تر بیاید و به سطح خیابان برسد دوری ها و جدایی ها هم بیشتر می شود. باید با برگزاری جلسات مشکلات را حل کرد.
 
وی با تاکید بر این که روحانیت نباید از جامعه جدا شود، گفت: روحانیت نباید محدود به مسجد شود. باید از تفرقه دوری کرد و بر اتحاد تشویق کرد. برخی بلندگو ها بر طبل تفرقه و دشمنی می کوبند و باید مراقب آن ها بود.
 
شیعیان دنیا چشمشان به جمهوری اسلامی است و سیاست و ریزه کاری های ما را رصد می کنند
 
حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی با طرح این سوال که مگر چقدر شیعه در دنیا وجود دارد که با هم اختلاف افکنی هم داریم؟ بیان کرد: امروز جهان اسلام مشکلات زیادی دارند. شیعیان دنیا چشمشان به جمهوری اسلامی است و سیاست و ریز کاری های ما را رصد می کنند.
 
این استاد حوزه اظهار کرد: یک نظام جمهوری اسلامی در کل دنیا به برکت حرکت امام و حمایت مردم شکل گرفت. مشکلات دنیا زیاد است و اگر ما همه توان خود را روی هم بگذاریم نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. در این شرایط هم نیروها و تلاش های خود را خنثی می کنیم.
 
آنقدر وظیفه بردوش ما است که فرصت اختلاف نداریم
 
وی با بیان این که آنقدر وظیفه بردوش ما است که فرصت اختلاف نداریم، گفت: امام (ره) بسیار بر وحدت کلمه تاکید داشتند و رمز پیروزی را همراهی یکدیگر می دانستند؛ لذا به جای زیاد کردن اختلافات باید در راستای اتحاد گام برداشت.
 
نوه گرامی امام، روحانیت را مرجع جامعه دانست و افزود: امام صادق (ع) می فرمانید اگر کسی خانه نیاز دارد باید کمک کرد. باید تلاش کرد تا زندگی های مادی مردم برطرف شود اما کمک ها به مردم فقط مادی نیست بلکه آموزش مردم هم کمک هم هست.
 
منتقد منصف مورد تایید جامعه است؛ روحانیت باید همراه با مردم باشد
 
وی نقد را  کمک معنوی دانست و اظهار کرد: منتقد منصف مورد تایید جامعه است؛ روحانیت باید همراه با مردم باشد و اگر مشکلی دید بگوید زیرا اگر نیت خالص باشد اثر خواهد گذاشت. اگر روحانیت فقط از نظام تعریف کند مردم زده می شود زیرا مردم در زندگی خود مشکلات زیادی دارند.
 
نوه گرامی امام با تاکید بر این که روحانیت باید از رهبری، ولایت، جمهوریت و آرمان های نظام دفاع کند، گفت: در عین حال نباید چشم را بر اشتباهات و مشکلات بست. مردم باید درک کنند که روحانیت درد مردم را می فهمند.
 
حجت الاسلام و المسلامین سید علی خمینی ادامه داد: یکی از مباحث تعامل داخلی حق بخشیده شدن است؛ نباید به خاطر یک اشتباه در گذشته یک فرد را از جامعه حذف کند. باید لغزش های برادر مومن خود را بخشید. نباید اینطور باشد که همه چشم های خود را باز کنیم تا کسی اشتباه کند و او را از جامعه حذف کنیم.
 
وی تصریح کرد: شرایط جامعه طوری نیست که اعتقادات دینی ضعیف شده باشد. ملت ما پیش رفته و متدین تر شده است و حتی ظواهر دینی تقویب شده است. کار بزرگ امام این بود که در حیطه تعامل به بهترین نحو عملکرده است. باید با مردم تعامل داشت و با آن ها حرف زد.

منبع: جماران
نظرات بینندگان