arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵

سید احمد خاتمی: مصادره حق مردم به نفع خود، ظالمانه‌ترین رفتار است

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که «شیطنت‌های آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی 37 برابر بیشتر شده است»، گفت: اما نفوذ او در کشور 37 برابر کمتر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که «شیطنت‌های آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی 37 برابر بیشتر شده است»، گفت: اما نفوذ او در کشور 37 برابر کمتر شده است.

به گزارش انتخاب، آیت الله سید احمد خاتمی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در حرم مطهر رضوی با اشاره به این‌که «14 خرداد دو حادثه را با خود به همراه دارد»، اظهار کرد: اولین حادثه، حادثه جانکاه ارتحال امام عظیم الشان و دومین واقعه انتخاب مقام معظم رهبری به رهبری این امت است. هر دو مناسبت شایسته تحلیل فراوان است. در طول 27 سال گذشته از رحلت حضرت امام(ره) و پیش از آن مطالب فراوانی پیرامون بنیانگذار این انقلاب شنیدیم اما هنوز دریای ناگفته‌ها بسیار عمیق است، ویژگی‌هایی مانند جامعیت، شجاعت، سیاست و تدبیر این بزرگوار ایشان را به یکی از نوادر روزگار تبدیل کرده است.

وی افزود: در تاریخ 14 خرداد 1368 مجلس خبرگان رهبری بزرگی را به عنوان رهبر این امت برگزید که هرچه زمان از آن انتخاب بزرگ می‌گذرد روز به روز مساله درست بودن آن برای همه روشن و روشن‌تر می‌شود. این انتخاب گویای یک نکته است و آن نکته این است که تنها کسی که لباس رهبری امت برازنده اوست، امام خامنه‌ای است.

وی با تاکید بر این‌که «در عرصه تجلیل از مقام معظم رهبری می‌توان سخن‌ها سر داد»، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آن‌چه که ضرورت دارد تا در این محفل به آن اشاره شود، ویژگی‌های مشترک خط امام و خط مقام معظم رهبری در عرصه بایدها و نبایدهاست. مرگ حق است و همه از این دنیا خواهند رفت؛ بنابراین آن‌چه که اهمیت زیادی دارد ماندگاری خط و راه در میان مردم است.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به نگرانی پیامبر اسلام(ص) برای امت خود بعد از نبودش در میان آن‌ها، یادآور شد: قرآن کریم در این زمینه بیان می‌کند که اگر پیامبر(ص) به شهادت رسید شما باید راه او را تداوم بخشید. امروز در جامعه ما کم کم نگرانی‌های پیامبر تحقق پیدا می‌کند. سه مساله از جمله گمگشتگی پس از پیدا کردن راه، فتنه‌ها و آلودگی اخلاقی و اقتصادی موجب نگرانی پیامبر در آن دوران شده بود.

وی اظهار کرد: چهار باید و دو نباید میان خط امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب مشترک است. اولین باید مشترک بین خط این دو بزرگوار حاکمیت دین و مکتب است، ماموریت حکومت دینی تحقق احکام دین است. امام راحل نیز فرمود "تمام مقصد ما مکتب ماست." در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب، ایشان فرمودند "خطی که خبرگان باید دنبال کنند همان مسیر انقلاب است". مسیر انقلاب نیز حاکمیت دین و ارزش‌های الهی است.

وی با اشاره به آیه 55 سوره نور ادامه داد: جالب است که بشنوید حضرت ولی عصر(عج) نیز همین مسیر را دنبال می‌کنند، ایشان نیز اقتدارشان را در مسیر حاکمیت دین به کار خواهند گرفت؛ بنابراین حکومت دینی نمی‌تواند سکولار باشد. نمی‌تواند مسئولی بگوید بگذارید ما حکومت خود را داشته باشیم و دین و مذهب را حوزه علمیه دنبال کنیم. این سخن درستی نیست. خط ولایت، امام و ماموریت حکومت دینی تحقق ارزش‌های و حاکمیت دین است.

خاتمی با بیان این‌که «مساله تکیه بر مردم و جمهوریت در نظام از دیگر مسائل مشترک میام خط حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است»، تصریح کرد: نام نظام ما جمهوری اسلامی است، جمهوریت یعنی مردم و جمهوری اسلامی ترجمه دیگری از مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری دینی یعنی چارچوب نظام چارچوب اسلام است. در این چارچوب رای مردم سرنوشت‌ساز بوده و تشریفاتی نیست. پس از پیروزی انقلاب بیش از 30 انتخابات واقعی و سرنوشت‌ساز در کشور برگزار و در تمام آن‌ها حق‌الناس رعایت شده است. این مهم به معنای مردم‌سالاری دینی است. اگر وقتی نتیجه انتخابات نتیجه دلخواه‌مان نیست بگوییم حق‌الناس رعایت نشده، سخن نادرستی است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی هستند که از مردم استفاده ابزاری می‌کنند. کسانی که به ناحق حرف خود را حرف مردم می‌دانند اگر حرف‌شان بر مسند بنشیند می‌گویند مردم‌سالاری دینی محقق شده و اگر نه مردم‌سالاری را زیر سوال می‌برند. این‌که فردی حق مردم را به نفع خودش مصادره کند، ظالمانه‌ترین رفتار است. استفاده ابزاری از مردم سابقه دیرینه دارد و امروز نیز در جامعه مبتلا به چنین افرادی هستیم. بصیرت مردم جواب این کار است. مردم زبان دارند، صندوق رای و حضور در انتخابات زبان مردم است.

وی رسیدگی به وضع معیشت را یکی دیگر از مسائل مشترک در خط امام (ره) و رهبر انقلاب دانست و یادآور شد: هنوز سخنان حضرت امام (ره) در این خصوص در گوش ما طنین انداز است. این مساله روح انقلاب است. باید در مسیر فقرزدایی از جامعه حرکت کنیم. در همین راستا معاونت امداد در آستان قدس رضوی شکل گرفته است.

این عضو مجلس خبرگان مساله ولایت فقیه را آخرین مساله مشترک میان خط بنیان‌گذار انقلاب و مقام معظم رهبری تلقی کرد و افزود: حضور ولایت فقیه در حاکمیت به نظام سبقه دینی می‌دهد. اگر در راس نظام یک دین شناس مدیر و مدبر قرار نداشته باشد هیچ تضمینی به اجرای قانون نیست. باید امام عادل در راس باشد. هنوز فریاد امام(ره) در گوش ما طنین انداز است که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور آسیبی نرسد. اگر تمام این سال‌ها مثل سرو ایستاده‌ایم به برکت پشتیبانی از ولایت فقیه است، اگر حمایت مردم از ولایت فقیه کم‌رنگ شود، جای آسیب و نگرانی است، اما این نگرانی اتفاق نخواهد افتاد چراکه ولایت فقیه روح نظام اسلامی است.

وی با اشاره به این‌که «نهی به استکبار و نهی به تفرقه دو نبایدی است که در خط امام(ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد»، ادامه داد: سوال ما از کسانی که امروز کمیت‌شان در ضدیت با آمریکا میلنگد این است که چه کسی بذر نفرت از آمریکا را در دل مردم نشاند؟ آن بزرگی که گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. آمریکا شیطان بزرگ است، الهی که این رابطه قطع شود. بعضی‌ها روزشماری می‌کنند تا نفرت از آمریکا زدوده شود. نامه‌ای که در این خصوص به امام (ره) نوشتند تا همانطور که مساله جنگ را حل کردید مساله رابطه با آمریکا را نیز حل کنید ایشان خواندند اما جوابی ندادند. زیرا اگر جواب می‌دادند گوش فلک را کر می‌کردید که امام(ره) چنین و چنان فرمودند. معنای این کار این است که امام (ره) با نفرت از آمریکا از دنیا رفتند.

وی با تاکید بر سخنان امام (ره) مبنی بر این‌که تا آمریکا آدم نشود با این کشور رابطه‌ای برقرار نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون شیطنت‌های آمریکا 37 برابر بیشتر و اما نفوذ آن در کشور 37 برابر کمتر شده است. یمن را ببینید؛ اتاق فرمان جنگ در یمن در دستان آمریکا و انگلیس است. خط امام خط نفرت از آمریکاست. مقاومت در این عرصه سخت‌تر از مقاومت در جنگ نرم است. عرصه نفی مذاکره با آمریکا و نفی رابطه با این کشور همان خط حضرت امام (ره) است و تداوم این خط در این است که همه یک صدا با زبان عمل و با شکوه فریاد مرگ بر آمریکا را ترک نکنند.

وی با بیان این‌که «عنصری که بیشترین تاکید را در کلمات امام راحل داشته نفی از تفرقه است»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز در این روزهای اخیر مکرر فرمودند کسانی به دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند، نباید رهروان خط امام (ره) اجازه دهند که جامعه به سمت دو قطبی شدن پیش رود.

خاتمی درباره چگونگی دو قطبی شدن جامعه تصریح کرد: اگر کسانی که تریبون در دست آن‌هاست، وقتی مقام معظم رهبری مطلبی را بگویند، فردایش از تریبونی که برد دارد ضد آن را بگویند جامعه دو قطبی می‌شود، نباید اجانب فکر کنند که دو حرف در کشور تاثیرگذار است. این کشور تنها یک رهبر دارد و حکومت و مردم گوش به زنگ این رهبر واحدند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان