arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵

سید علی خمینی: مذاکره امکان‌پذیر است اما کنار آمدن نشدنی است

سید علی خمینی با اشاره به این که مسامحه با کفر عذاب الهی را چندبرابر می‌کند، بیان کرد: در قرآن خطاب به پیامبر (ص) آمده اگر با کفر کنار بیاید دوبرابر عذاب آخرتت را زیاد می‌کردیم، مذاکره امکان پذیر است اما کنار آمدن نشدنی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سید علی خمینی با اشاره به این که مسامحه با کفر عذاب الهی را چندبرابر می‌کند، بیان کرد: در قرآن خطاب به پیامبر (ص) آمده اگر با کفر کنار بیاید دوبرابر عذاب آخرتت را زیاد می‌کردیم، مذاکره امکان پذیر است اما کنار آمدن نشدنی است.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام سید علی خمینی در آئین رونمایی از اثر آیت الله نورمفیدی با عنوان «از مرگ تا قیامت» که در موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد، اظهار کرد: باید از حضرت آیت الله نورمفیدی تقدیر کرد، زیرا شخصیتی بزرگ و دوست داشتنی و همیشه معروف به اخلاق و مدیریت هستند. به نظر می‌رسد تصوری که حضرت امام (ره) درباره ائمه جمعه داشتند در رفتار آیت الله نورمفیدی دیده می‌شود.

سید علی خمینی با اشاره عنوان کتاب «از مرگ تا قیامت»، اظهار کرد: در قرآن 30 عنوان درباره مرگ توضیح داده شده است. نخستین موضوع که از نظر تعداد آیات هم زیاد است و حداقل 56 آیه درباره آن است، مرگ را یک واقعیت در زندگی می‌داند.

این استاد حوزه با بیان این که میراندن و زنده کردن در تحت قدرت الهی است تصریح کرد: حداقل 28 آیه هم به زندگی بعد از مرگ اشاره دارد و می گوید مرگ پایان زندگی نیست.

وی سومین موضوع مرگ را بهتر بودن دنیای پس از مرگ عنوان کرد و ادامه داد: کسی که از آتش دور و داخل جنت شود موفقیت پیدا کرده است. آیاتی از قرآن هم درباره مهاجر الی الله سخن می گوید؛ یعنی کسی که به قصد خداوند از خانه خارج شود و بعد مرگ سراغ او آید.
این استاد حوزه تصریح کرد: پنجمین موضوع که قرآن درباره مرگ توضیح داده، سختی مرگ است. آیات قرآن نشان می دهد مرگ برای عده ای سخت و دشوار است.

وی ششمین موضوع مرتبط با مرگ در قرآن را مسئله بت پرستی و ساخته دست بشر بودن بت‌ها توسط بشر عنوان کرد و گفت: در قرآن آمده این بت‌ها مردگانی هستند که زندگی ندارند.
وی بیان کرد: هفتمین مورد این است که کسی که مرگ قطعی او فرا رسیده دیگر به دنیا باز نخواهد گشت، این ابطال برخی نظریه‌هایی است که درباره مرگ عنوان شده است زیرا هیچ بازگشتی دیگر وجود ندارد.

سید علی خمینی آگاهی نداشتن انسان نسبت به مکان مرگ خود را هشتمین موضوع عنوان کرد و ادامه داد: نهمین مورد این است که مرگ کفار با مومنان مساوی نیست. هم زندگی و هم مردگی این افراد با هم متفاوت است.
وی اضافه کرد: از مسائل مطرح شده درباره مرگ، مسلمان مردن است، این که انسان دعا کند وقتی می میرد مسلم و تسلیم اراده الهی از دنیا برود بسیار مهم است. نقطه مقابل آن هم کافر مردن است. دعا کنیم تا طوری نشود که لحظه آخر عمر کافر باشیم. در قرآن هشت بار این مساله مطرح است.

یادگار امام (س) مورد دوازدهم درباره مرگ در قرآن را عذاب آخرت بیان کرد و ادامه داد: عذاب آخرت در قرآن آمده که چنان مرگ سراغ انسان می آید که او خلاص نمی شود.

وی ادامه داد: مورد سیزدهم آیاتی درباره شهدا است. در قرآن عنوان شده آن هایی که در راه الهی رفتند و جنگیدند مرده نیستند، شما زنده بودن آن ها را نمی بینید.
حجت الاسلام والمسلمین خمینی موضوع چهاردهم را ترس از مرگ دانست و گفت: مورد پانزدهم زنده کردن پس از مرگ است. خداوند می فرمایند نگاه کنید چگونه ما زمین را پس از مرگ دوباره احیاء کردیم. زمستان همه چیز مرده و بهار دوباره زنده می شود.

وی مورد شانزدهم را هم مسائل حقوقی مرگ مانند وصیت و ارث و قصاص معرفی کرد و افزود: مورد هفدهم درباره مرگ هم عجیب بودن مرگ و بعثت بعد از مرگ برای بشر است. این موضوع برای بشر مورد تردید است. چهار مورد حداقل در قرآن آمده است.
وی با بیان این انکار حیات پس از مرگ هم در قرآن آمده است، گفت: سخن گفتن مردگان هم در باور برخی برای مرگ هم تاثیر ندارد.

حجت الاسلام خمینی تشبیه منافقان به مردگان هم مورد دیگری دانست که در قرآن ذکر شده و گفت: تشبیه غیبت به خوردن گوشت برادر مرده هم درقرآن از مسائل ذکر شده درباره مرگ است.
وی اضافه کرد: مرگ و حیات را خداوند آفرید تا انسان را امتحان کند و اساس خلقت امتحان است. آماده ایم امتحان دهیم تا بدانیم کدام یک در شرایط خود عمل بهتری داریم.
استاد حوزه تصریح کرد: اگر زمین نمی توانست بدن های ما را در خود جذب کند، زمین جای زندگی نبود. این یک نعمتی است که در قرآن هم ذکر شده است.

وی با اشاره به این که مسامحه با کفر عذاب الهی را چندبرابر می کند، بیان کرد: در قرآن خطاب به پیامبر (ص)اگر با کفر کنار بیاید دوبرابر عذاب آخرتت را زیاد می کردیم. مذاکره امکان پذیر است اما کنار آمدن نشدنی است.
حجت الاسلام خمینی اظهار کرد: توبه کسانی که توبه را تا قبل از مرگ عقب بی اندازند بی فایده است. هرچقدر پیر شویم امکان اصلاح وجود ندارد. در پیری نمی توان تغییری در رفتار اعلام کرد. توبه این نیست که وقتی مرگ رسید توبه کنید، این اصلا توبه نیست.

یادگار امام نفرین مرگ کردن را هم از مسائل دیگری که در قرآن آمده ذکر کرد و گفت: مرگ در قرآن به عنوان یک استدلال ذکر شده است. پرسیده شده چرا آن هایی که مدعی هستند در زمان جنگ کنار می روند.
وی اظهار کرد: یکی نکات مهم زندگی آیت الله نورمفیدی مساله جنگ و جهاد است. بسیاری از عالمان هم در شرایط صلح و هم جنگ تلاش کردند و از مرگ گفتن را در جهاد ثابت کردند. این افراد زمان جهاد خانه نشین نشدند و وقتی فرصت شهادت بود کوتاهی نکردند.

در پایان این مراسم، از کتاب «از مرگ تا قیامت» شامل آثار ارزشمند آیت الله نورمفیدی و خطبه های ایشان رو نمایید شد. کتاب «از مرگ تا قیامت» شامل آثار ارزشمند آیت الله نورمفیدی است و توسط حجت مگنه‌چی تهیه و تدوین شده است. این کتاب با شمارگان هزار نسخه توسط موسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان