arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

اردوغان: نمی‌دانم آلمانی‌ها با چه رویی با من و نخست‌وزیر روبرو می شوند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور ترکیه گفت قطعنامه اخیر پارلمان آلمان درباره کشتار ارامنه بی‌ارزش است. 
 
به گزارش انتخاب، "رجب طیب اردوغان،" رییس جمهور ترکیه گفت قطعنامه اخیر پارلمان آلمان درباره به رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه در سال 1915 توسط ترکیه عثمانی «بی ارزشی است» و این قطعنامه موضع آنکارا را در قبال این مساله تغییر نخواهد داد.
 
اردوغان که به آفریقا سفر کرده است روز شنبه (15 خرداد) در اظهارنظری درباره این اقدام نمایندگان آلمان خطاب به روزنامه‌های ترکیه‌ای ازجمله روزنامه حریت گفت: «اکنون می‌خواهم بدانم مقامات آلمانی پس از اتخاذ چنین تصمیمی چگونه می‌توانند با من و نخست وزیر کشورمان (بینالی ییلدریم) روبرو شوند.»
 
وی گفت، هنوز «خیلی زود» است که درباره اتخاذ تدابیر اقتصادی علیه آلمان صحبت شود.
 
رییس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه اختلاف نظر با آلمان نباید در روابط گسترده‌تر این کشور با اتحادیه اروپا به عنوان یک عامل تاثیرگذار تلقی شود، ادغان کرد «اقدام از روی نفرت» به نفع آنکارا نیز نخواهد بود.
 
اردوغان افزود: «موضع ما درباره کشتار ارامنه در سال 1915 مشخص است ... و این نوع تصمیم‌گیری‌ها نحوه تفکر ما درباره تاریخ‌مان را تغییر نخواهد داد. اما آنها (آلمانی‌ها) با این اقدام عملا از این حقیقت که با خطر از دست دادن دوستی نظیر ترکیه مواجه هستند، غفلت کردند.»
 
ارمنی‌ها می‌گویند در سال ١٩۱۵، یک میلیون و 500 هزار نفر از ارمنی‌های ساکن ترکیه امروز در حمله ارتش امپراطوری عثمانی جان خود را از دست دادند.
 
ترکیه رقم عنوان شده را نادرست می‌داند و وجود حرکتی سازمان یافته برای پاکسازی نژادی اقلیت ارمنی را رد می‌کند.
 
کشور ارمنستان خواهان به رسمیت شناختن این نسل‌کشی است اما دولت ترکیه علی‌رغم با وجود عدم انکار وقوع چنین واقعه‌ای از پذیرفتن این واقعه با عنوان «نسل‌کشی» خودداری کرده است و وجود سیاست نظام‌مند برای نابودی ارمنی ها را قبول ندارد.
 
اردوغان همچنین از عملکرد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در رای‌گیری پارلمان آلمان بر سر این مصوبه  شرکت نکرد نیز ابراز ناامیدی کرد و گفت مرکل باید در این رای‌گیری شرکت می‌کرد.
 
پارلمان آلمان، روز پنجشنبه (13 خرداد) قطعنامه‌ای را با آرای اکثریت نمایندگان تصویب کرد که قتل‌عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت می شناسد.
 
 این قطعنامه با عنوان «یادبود و بزرگداشت نسل کشی ارامنه و دیگر اقلیت‌های مسیحی در سال 1915 و سال 1916» فقط یک مخالف داشت و یک نماینده دیگر نیز رای ممتنع داد.  
 
دقایقی پس از تصویب این قطعنامه، حزب حاکم عدالت و توسعه  در ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد این مصوبه به روابط آنکارا و برلین «آسیب جدی وارد خواهد کرد.»
 
دولت ترکیه همچنین کاردار آلمان در آنکارا را به وزارت خارجه احضار و مراتب شدید اعتراض خود را به تصویب این قطعنامه اعلام کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
1
2
با همون رويي كه تو ميخواي با پوتين روبرو بشي؟!
نظرات بینندگان