arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

رویت هلال ماه مبارک رمضان در شبانگاه سی ام شعبان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ایران و اکثر کشورهای اسلامی هلال ماه در غروب دوشنبه 17 خرداد با درخشندگی بسیار رویت خواهد شد .

مدرس و پژوهشگر تقویم بر رویت هلال درباره معیارهای رویت هلال گفت: بررسی سن ماه یعنی جدایی زاویه ای ماه از خورشید و میزان فاصله ای که ماه ازخورشید پیدا کرده است .

علی ابراهیم سراجی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود : ماه باید حداقل 7 درجه از خورشید فاصله بگیرد و آندره دانژون فردی فرانسوی بود که برای اولین بار به این مهم دست یافت که زیر 7 درجه کمانی از ماه وجود ندارد .

عضو تحریریه ماهنامه نجوم با اشاره به اینکه در 16 خرداد لحظه مقارنه خورشید با ماه در ساعت 7:29:33رخ می دهد گفت : در غروب همان روز 12 ساعت و 48 دقیقه از سن ماه گذشته است و جدایی ماه 8 درجه و 33دقیقه از 7 گذشته است .

سراجی در ادامه افزود : ارتفاع ماه یک درجه و 32 دقیقه و ماه 13 دقیقه در آسمان خواهد بود و برای مشاهده این هلال نیاز به 5 درجه ارتفاع است که در شبانگاه 29 شعبان هلال دیده نمی شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در 17 خرداد سن هلال به 37 ساعت می رسد گفت : ماه 20 درجه جدایی دارد و ارتفاع آن 12 درجه و 42 دقیقه است و شبانگاه 30 شعبان هلال با چشم غیر مصلح قابل دیدن است .

سید محسن قاضی میر سعید نیز درباره رویت هلال در آمریکای شمالی افزود: هلال ماه رمضان در شرق و مرکز ایالت متحده آمریکا با چشم مسلح و در غرب ، شمال غرب و جنوب با چشم غیر مسلح قابل رویت است و این هلال در کشور کانادا فقط در مناطق جنوبی با ابزار قوی و در مناطق شمالی کانادا غیر قابل رویت است .

رکوردار رویت هلال در دنیا گفت : هلال ماه رمضان در تمام منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی با چشم غیر مصلح به راحتی قابل رویت است .

مدیر سایت گروه غیرحرفه ای رویت هلال افزود : هلال ماه رمضان در غروب یکشنبه به استثنای شمال و شمال شرقی قاره افریقا، در باقی نقاط به کمک ابزار رصدی قوی قابل رویت است.
نظرات بینندگان