arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
انتخاب خبر می دهد؛

کاهش 16 درصدی سهم كشاورزي در درآمد روستاييان

بررسی سهم کشاورزی در تأمین درآمد خانواده‌های روستایی از سال 1380 تا 1392 نشان می‌دهد که هرگاه درآمد حاصل از فعالیت‌های کشاورزی کاهش یافته، درآمد حاصل از فعالیت‌های متفرقه جایگزین آن شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بررسی سهم کشاورزی در تأمین درآمد خانواده‌های روستایی از سال 1380 تا 1392 نشان می‌دهد که هرگاه درآمد حاصل از فعالیت‌های کشاورزی کاهش یافته، درآمد حاصل از فعالیت‌های متفرقه جایگزین آن شده است.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، در این بازه زمانی و مشخصا بعد از سال 1383 به‌تدریج سهم کشاورزی در تامین درآمد خانواده‌های روستایی کاهش یافته و از 33 درصد به 17 درصد در سال 1392 رسیده است كه به مفهوم كاهش 16 واحد درصدي سهم درآمد كشاورزي است.

کاهش سهم فعالیت‌های کشاورزی در روستاها و افزایش سهم درآمدهای متفرقه باعث کاهش جذابیت‌های فعالیت‌های کشاورزی و کاهش درآمد حاصل از کشاورزی برای روستاییان به‌عنوان یک فعالیت مولد و جایگزین شدن فعالیت‌های متفرقه شده است
.

بررسی متوسط سهم فعالیت‌های مختلف در تأمین درآمد روستاییان از سال 1380 تا 1392 نشان می‌دهد که سهم کشاورزی در دهک‌های پردرآمد، به‌مراتب بیشتر از دهک‌های کم‌درآمد است.

براساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران هرچه خانواده از درآمد بالاتري برخوردار باشد، سهم کشاورزی در درآمد آن خانواده بیشتر است و در دهک‌های کم‌درآمد روستایی سهم درآمدها از فعالیت‌های متفرقه بسیار بالا است. در بازه زمانی اشاره شده سهم اینگونه فعالیت‌ها بیش از 57 درصد از کل درآمد خانواده‌ها در این دهک کم‌درآمد است.

در ضمن کاهش صرفه اقتصادی فعالیت‌های کشاورزی به‌عنوان یک فعالیت کاربر، علاوه بر اینکه دهک‌های متوسط و پردرآمد را متضرر میکند، باعث ایجاد بیکاری در دهک‌های کم‌درآمد روستایی که عمدتا به‌دلیل عدم مالکیت زمین برای کشاورزی به‌عنوان کارگر در مزارع دهک‌های پردرآمدتر اشتغال دارند، می‌شود.

نظرات بینندگان