arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

اعتیاد، «رویا» 4 ماهه را به خواب ابدی برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : «رویا» هم نامی بود که پرستاران بیمارستان لقمان تهران برایش انتخاب کرده بودند.
دو سال پیش، درهمین ایام بود که عرشیای 4 ماهه به علت اوردوز درگذشت و امروز بعد از گذشت حدود 2 سال، اعتیاد بازهم جان نوزاد 4 ماهه دیگری را گرفت؛ این بار نوزادی فاقد هویت؛ «رویا» هم نامی بود که پرستاران بیمارستان لقمان تهران برایش انتخاب کرده بودند.

به گزارش ایسنا، 4 ماهه و دچار سوءتغذیه بود که بعد از اوردوز ناشی از اعتیاد احتمالا توسط والدینش در بیمارستانی در ورامین رها شده بود و پس از تشخیص اعتیادش به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد.

سارا رضایی، فعال اجتماعی و عضو جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: نزدیک سه هفته پیش بود که مددکاران جمعیت امام علی در منطقه بومهن کودک 4 ماهه‌ای به نام "علی" را که حالت جسمانی مناسبی نداشت، شناسایی و به کلینیکی در همان منطقه ارجاع دادند و پس از تشخیص مبنی بر اعتیاد کودک، وی به بیمارستان لقمان در تهران انتقال داده شد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه بیمارستان لقمان از معدود بیمارستانهایی است که موارد اعتیاد و اوردوز کودکان را پذیرش می‌کند، گفت: زمانی که روند ترک اعتیاد "علی" در بیمارستان پیگیری می‌شد، در اتاق بغل او، دختر 4 ماهه و مجهول‌الهویه‌ای بستری شد که پرستاران بیمارستان نام «رویا» را برای او انتخاب کرده بودند.

رضایی ضمن بیان اینکه رویا به سوءتغذیه شدید مبتلا بود ادامه داد: پس از رها شدن رویا در بیمارستانی در ورامین، بعد از تشخیص به اعتیاد، اوردوز و سوءتغذیه شدید، به بیمارستان لقمان تهران منتقل و مجهول‌الهویه بود.

این فعال اجتماعی و عضو جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) در ادامه با بیان اینکه در تمام مدت زمان بستری این کودک وی از شدت درد و خماری به شدت گریه می‌کرده و داروهای مسکن نیز اثر چندانی بر روی او نداشتند، گفت: قرار بود "رویا" ، روز یکشنبه 16 خردادماه از بیمارستان مرخص و مانند "علی" به بهزیستی منتقل شود؛ اما متاسفانه روز جمعه 14 خردادماه ساعت 5 صبح فوت کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: علت اصلی فوت رویا هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده اما گفته شده که سوءتغذیه شدید و اعتیاد علت فوت وی بوده است.

رضایی در ادامه به مرگ دردناک «عرشیا» 4 ماهه در سال 93 نیز اشاره کرد و گفت: 2 سال پیش بود که عرشیا 4 ماهه هم به علت اوردوز درگذشت و این بار باز هم رویای چهار ماهه، قربانی اعتیاد شد.

این عضو جمعیت امام علی(ع) در ادامه ضمن بیان آنکه خانواده عرشیا از ساکنان منطقه لب خط شوش بودند، گفت: به علت فعالیت منظم جمعیت امام علی در این منطقه شاهد چندین مورد اوردوز نوزادان در آن منطقه بودیم و بعد از شناسایی خانواده عرشیا، متوجه شدیم که خانواده وی دچار اعتیاد شدید هستند و با وجود تمام اقداماتی که انجام شد، عرشیا پس از 20 روز که با اتصال دستگاه‌های آی‌سی‌یو زنده نگه داشته شده بود، در بیمارستان شهید رجایی تهران در گذشت.

رضایی همچنین به اعتیاد «یاسین» یکی دیگر از کودکانی که توسط جمعیت شناسایی شده بود، اشاره کرد و گفت: سه سال پیش هم شاهد اعتیاد "یاسین" نوزادی 6 ماهه در منطقه لب خط شوش بودیم، که خوشبختانه به علت مداخله سریع جمعیت و انتقال وی به بیمارستان لقمان ترک و به بهزیستی ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تولد یاسین‌ها، رویاها و علی های دیگر نیاز است تا روند سلامت، بهداشت و درمان خانواده‌های معضل خیز پیگیری و اصلاح شود.

این فعال اجتماعی و عضو جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) تصریح کرد: در حال حاضر هیچ ساز و کاری برای پیشگیری از بارداری خانواده‌های دچار معضلات شدید همچون اعتیاد و بی‌خانمانی در کشور وجود ندارد این در حالیست که این افراد درگیر اعتیاد بوده و اکثرشان موادمخدر صنعتی مصرف می‌کنند به همین دلیل در معرض رفتارهای جنسی پرخطر قرار می‌گیرند لذا تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه برای آنها انجام نشود، شاهد بارداری‌های مکرر آنها و تولد نوزادان معتاد خواهیم بود.

رضایی ادامه داد: تا زمانی که ساز و کاری برای پیشگیری از بارداری این زنان وجود نداشته باشد، این روند ادامه خواهد یافت و ما نمی‌دانیم چند کودک دیگر باید جلوی چشمانمان پرپر شوند تا مسوولان در این زمینه اقدامی کنند.

وی افزود: نیاز است کمیته‌ای متشکل از سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت برای شناسایی این خانواده‌ها و ارائه طرح ها و خدمات پیشگیری از بارداری آنان در کشور ایجاد شود؛ زیرا این خانواده‌ها درک صحیحی از اعتیاد خود ندارند و به علت مصرف شیشه و یا هر مخدر صنعتی دیگری دچار بارداری‌های مکرر می‌شوند.

این فعال اجتماعی و عضو جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) در ادامه به یکی از مشکلات اساسی درخصوص حضور کودکان مجهول‌الهویه در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: این کودکان هیچ همراهی نداشته و بیمارستان‌ها نیز هیچ ساز و کاری برای رسیدگی به آنان ندارند. برای مثال ساعت‌ها می‌شد که پوشک روی بدن رویا می‌ماند، عرق‌سوز می‌شد و مشکلات بهداشتی دیگری پیدا می‌کرد.

رضایی در ادامه تصریح کرد: زمانی هم که از پرستاران بیمارستان می‌پرسیدیم که آیا بیمارستان دستورالعملی برای مراقبت و رسیدگی بیشتر به این کودکان دارد، جواب آنها منفی بود؛ این در حالیست که پرستاران در حد توانشان از این کودکان مراقبت می‌کنند و نمی‌توانند به طور دائم به مسائل آنها رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: زمانی که کودک مجهول‌الهویه‌ای مانند رویا در بیمارستان‌ها بستری می‌شود هیچ همراه و سرپرستی از طرف نهادهای حمایتی برای وی فرستاده نمی‌شود؛ این در حالیست که وقتی ما مساله رویا را به بهزیستی اطلاع دادیم و عنوان کردیم که این کودک بی سرپرست بوده و نیاز است که فردی برای مراقبت بیشتر از آن به بیمارستان فرستاده شود، مدعی شدند که تا زمانی که مراحل درمان طی می‌شود، تمامی اقدامات تحت نظارت بیمارستان بوده و بهزیستی هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد.

این فعال اجتماعی و عضو جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) افزود: وقتی این مساله را به بیمارستان اطلاع دادیم هم مدعی شدند که هیچ شرح وظایفی در این خصوص برای آنها تعریف نشده است و تنها رسیدگی‌های پزشکی از وظایف آنان بوده و پرستاران هم به علت حجم بالای مسوولیت‌هایشان توان رسیدگی به این موارد را ندارند.

به گزارش ایسنا، این تمام ماجرا نیست؛ لب خط، شوش، دروازه‌غار، دره فرحزاد پر است از آلونک‌هایی با مادران معتاد، نوزادان معتاد، کودکان و نوجوانان معتاد؛ این در حالیست که وجود کمپ‌های ترک اعتیاد نوجوانان و کودکان در کشور به شدت احساس شده و مرجع رسمی برای مداخله در امور کودکان مورد آزار قرار گرفته ناشی از اعتیاد در کشور وجود ندارد.

علاوه بر لزوم اتخاذ تدابیر عملی برای پیشگیری از بارداری زنان مبتلا به اعتیاد، در یک نگاه کلی تر، پس از وقوع چنین فجایع انسانی در گوشه و کنار کشور به نظر می‌رسد نیازی فوری برای اقدام نمایندگان مجلس دهم نسبت به تصویب "لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان " که چند سالی است در مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف مانده است، احساس می‌شود.

شایان ذکر است جمعیت مردمی دانشجویی امام علی (ع) تصمیم دارد مراسم سوگواری رویا را به منظور وضعیت هشداردهنده امنیت و سلامت کودکان ساکن در محلات حاشیه‌ای روز سه شنبه (18 خرداد ماه) ساعت 18 در محل باشگاه هواداران این جمعیت به آدرس: میدان انقلاب، ابتدای کارگر جنوبی، کوچه مهدیزاده پلاک 24 - برگزار می‌کند.
نظرات بینندگان