arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۵۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

تاکتیک یکی به نعل یک به میخ صداوسیما با مدیریت جدید/از دعوت از نوه امام تا کنایه‎های عضوجبهه پایداری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عمر ریاست 18 ماهه سرافراز در صدا و سیما برای بسیاری سوال ایجاد کرد؛ چرا که حجم تغییرات مدیران صداو سیما همزمان با روی کار آمدن سرافراز می‌توانست حکایت از این داشته باشد که او قصد دارد دوره 10 ساله ریاستش بر صدا و سیما را بدون هیچ نوع دغدغه‌ای از ناحیه همکاران به سلامت پرکند، و دست کم قصد استعفا ندارد.

اما گفته می‌شود همین تغییرات و بالتبع آن نارضایتی بدنه داخلی صداوسيما، در رساندن سرافراز به مرز استعفا بی اثر نبوده است. هرچند رابطه نامطلوب سرافراز با دولت که برای رسانه ملی کاهش بودجه و مضیقات اقتصادی در پی داشت نیز به زعم برخی باعث هموار کردن مسیر رفتن او از صدا و سیما شد. 

دغدغه اعضای خانواده صدا و سیما براي جلب نظر دولت در دوره‌ جدید باعث شد در مراسم معارفه علی عسگری رییس جدید صدا و سیما، اصغر پورمحمدی که شاید بتوان او را از پر نفوذترین‌ مدیران صدا و سیما نامید، با ابراز خشنودی از حضور حسام الدین آشنا نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما در این مراسم؛ او را از ردیف سوم صندلی‌ها به ردیف اول بياورد و به کنايه بگويد:« همین موضوع روی میزان بودجه ما تاثیر دارد»!

توجه به همين نکات کافي است تا رییس فعلی صدا و سیما که او نیز همچون سرافراز از تجربه حضور و فعالیت در این رسانه بهره مند است بتواند 10 سال را به سلامت بر رسانه ملی ریاست کند. البته علی عسگری از همان روز اول حضور خود در صدا و سیما در مقام رییس این سازمان نشان داد که نسبت به  مواردی که منجر به خداحافظی سرافراز از صدا و سیما شد، ولو در بیان، بی توجه نیست.

رییس جدید صدا و سیما از تعامل این رسانه با قوای سه‌گانه کشور خبر داد و بر «استفاده از تمامی نیروهای کارآمد صداوسیما» و همچنین «توجه به نیاز مخاطبان» تاکید کرد؛ مواردی که بی توجهی سرافراز، آنها را به پاشنه آشیل رییس قبلی صدا و سیما تبدیل کرده بود.

رییس صدا و سیما از اعضای کابینه نیست، اما شاید نظر به حساسیت این رسانه در انتقال پیام‌ها و ارایه گزارش عملکردی صحیح از فعالیت‌های دولت به مردم، رییس این رسانه نیز در مقاطعی که مشکلی حادی بین دولت و صدا و سیما حاکم نبوده و ظاهرا قصد همکاری و همراهی داشته، به جلسات هیات دولت دعوت شود. در اولین حضور علی عسگری در جلسه هیات دولت در قامت رییس صدا و سیما، رییس جمهور با تبریک به عسگری بر ضرورت تقويت بيش از پيش اعتماد ميان مردم و دولت تاکيد کرد و گفت: «رفتار و عملكرد سياسي مردم نشان مي‌دهد كه به دولت اعتماد دارند و جهت گيري كلي رسانه ملي بايد تقويت اميد و اعتماد دو جانبه باشد.»

روحاني حتي به عسگری توصیه کرد با جریانی که بر پایه خواست و نظر مردم شکل گرفته همراه شود. درخواستی که شاید برخی از روسای جمهور پيشين نیز از رییسان قبلی صدا و سیما داشتند؛ اما اجابت نشدن این درخواست ها از جانب سلف عسگری، باعث شد تا روسای جمهور مذکور با اکراه صدا و سیما را «رسانه ملی» قلمداد کنند.

هفته گذشته علی عسگری که هنوز عمر ریاست وی در صدا و سیما به یک ماه نرسیده است به دیدار رییس جمهور رفت، رفتاری که در میان روسای سابق صدا و سیما چندان معمول نبود. حسن روحانی در این دیدار با اعلام اینکه «تصمیم دولت» کمک به صدا و سیما در انجام صحیح وظایف بسیار مهم آن است، ضمن اطمینان دادن به رییس صدا و سیما در تامین منابع مالی مورد نياز این رسانه، تاکید کرد «رویکرد انتقادی و سازنده از وظایف ذاتی و مطلوب رسانه‌های همگانی از جمله صدا و سیما است. اما آنچه نامطلوب است، تخریب، توهین، هجو و دروغ‌پراکنی است.» 

رییس صدا و سیما در آستانه رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که با رییس جمهور دیدار داشت، به همراه جمعی از مدیران صدا و سیما با سید حسن خمینی نیز دیدار داشت. 

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که این روزها نقادانش بی محابا به او می‌تازند، شامگاه روزی که با رییس و مدیران صدا و سیما دیدارکرد، در برنامه زنده نگاه یک سیما حاضر شد. خبر حضور تولیت آستان امام خمینی در تلوزیون در دقایق اولیه پخش این برنامه که به جهت همزمانی این ایام با سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ايران از قبل تنظیم شده بود، به سرعت در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شد. 

حضور سیدحسن خمینی در برنامه‌ای زنده در صدا و سیما، با وجود زمان نامناسبی که در ساعت‌های پایانی شب برای آن تعیین شده بود، با استقبال وسیعی از جانب مخاطبان رسانه ملی و حتی افرادی که کمتر به سیمای داخلی اقبال نشان می‌دهند، روبرو شد. اما نوع مواضع نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ايران خصوصا آنجا که گفت «با ممنوع التصویری نمی‌توان کسی را محدود کرد» مانند خیلی دیگر از مواضع خمینی جوان، به مذاق عده‌ای خوش نیامد. 

اما بیش از آن، عملکرد عسگری در دادن تریبون به  سیدحسن خمینی بود که گروهی را خشمگین کرد، همان گروهی که همیشه صدا و سیما را از آن خود می‌دانند و حاضر به تقسیم منافع آن حتی با دولت‌های برگزیده مردم نیستند.

به نظر مي‌رسد که گلایه‌های این طیف خیلی زود به ثمر نشست. چرا که دو شب بعد از حضور سيدحسن خمینی در تلوزیون، وحید یامین‌پور مجری محبوب جریان غالب بر گرایشات سیاسی صدا و سیما در قاب تلويزيون حاضر شد. اين درحالي بود که او ۶ سال در اين سازمان جایی نداشت. يامين پور از حامیان جدی جبهه پایداری به شمار می‌آید و حتی برای انتخابات مجلس دهم از قم کاندیدا شد اما به نفع لیست اصولگرایان از رقابت با سایر کاندیداها انصراف داد. او در اولین حضور خود بعد از سال‌ها ممنوع التصویری علاوه بر توهین به مردم تهران با بکار بردن لفظ «جناح شکست خورده در انتخابات7 اسفند»، دولت و نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را هم در اهانت بی نصیب نگذاشت. یامین پور در این برنامه زنده با بکار بردن الفاظی که شایسته یک مجری تلوزیونی در برنامه‌ای زنده و جدی نیست، فرزندان خمینی را رزمندگانی خواند که  در جبهه های نبرد با داعش می جنگند، نه کسانی که به گفته او با امام عکس یادگاری دارند و از قبل ایشان گردن کلفت کرده و نعره می‌کشند! 

وی همچینین به موضوع مسئولان مرفه و ثروتمندانی که در مسند مسئولیت در نظام قرار می گیرند، اشاره داشت و طعنه های زیادی به مسئولان کشور زد که درآمدهای میلیاردی دارند و مسئولیت هم پذیرفته اند. این مجری تلوزیون که مشخص نیست این روزها چه ضرورتی باعث خروج او از دایره ممنوع التصویری و حضورش در برنامه‌ای زنده شده، دو شب فرصت داشت تا از طریق امکانات صدا و سیما مواضع جریان پایداری را با توسل به سیمای جمهوری اسلامی اعلام کند.

وی که حتی سعی نکرد خشم خود و جریان متبوعش از شکست 7 اسفند را پنهان کند، در مورد ليستي راي دادن مردم تهران در انتخابات مجلس دهم گفت: «کوفه شهر حامیان امیرالمومنین بود اما در گذر تاریخ، شهر غافلان شد و امیرالمومنین و فرزندانش را تنها گذاشت، هر شهری می تواند کوفه باشد و هر شهری می تواند کوفه بشود»! 

شاید آنچه در فاصله بین 12 تا 14 خرداد از صدا و سیما پخش شد، بیانگر سیاستی باشد که علی عسگری به عبارتی ناگزیر است در دوران ریاست خود در صدا و سیما بکار گیرد. «یکی به نعل بزند و یکی به میخ». سياستي که بعيد است سبب شود تا مردم اين رسانه را «ملي» بدانند نه «ميلي».

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳۸
غیر قابل انتشار: ۰
mojtaba
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
4
65
صدا و سیما رو اگر با آب زمزم هم بشورند ما نگاه پاکمون رو بهش نمیندازیم.والسلام.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
3
43
چرا پایداری ها را نمیریزن بیرون از صدا وسیما؟
نظرات بینندگان