arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

انفصال دایم 11 سردفتر در سال 94

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سال گذشته، 11 سردفتر به انفصال دایم و سلب صلاحیت محکوم شدند.
 
به گزارش انتخاب، احمد تویسرکانی در نشست خبری با اهالی رسانه با ارایه اقدامات انجام شده سازمان ثبت در سال گذشته اظهار کرد: در رابطه با رسیدگی به تخلفات سردفتران در سال 94، 11 سردفتر به انفصال دایم و سلب صلاحیت، 42 نفر هم تعلیق و 179 نفر نیز به انفصال موقت محکوم شدند.
 
وی افزود: بیشتر تخلفات مربوط به دریافت وجه اضافه بوده است.
 
تویسرکانی بیان کرد: در سال 94، 115 هزار و 688 پرونده اجراییه در سازمان تشکیل شده که 66 درصد مربوط به مهریه بوده است.
 
وی ادامه داد: در سال 94 نیز 14 هزار و 476 نفر از بدهکاران ممنوع الخروج شدند که از این تعداد، 6 هزار و 899 نفر که بدهی خود را داده بودند، رفع ممنوع الخروجی شدند.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: در سال 94، 41 هزار و 506 میلیارد ریال از معوقات بانک‌ها وصول شده که نسبت به سال ماقبل آن یعنی سال 93 ، شش درصد رشد داشته است.
 
تویسرکانی بیان کرد: ما در اجرای قانون جامع کاداستر از روز اول هفته قوه قضاییه یعنی اول تیرماه، دفاتر املاک دست نویس در کشور را حذف می کنیم تا در سراسر کشور دفاتر الکترونیکی جای آنها را بگیرد. همچنین دفاتر اسناد در دفترخانه اسناد رسمی حذف می شود و ما با الکترونیکی کردن تمام سوابق را ثبت می کنیم تا بتوانیم کارت هوشمند به مردم ارایه دهیم و سوابق‌شان از کاغذی به هوشمند در آید.
 
وی افزود: حدود 30 میلیون سند مالکیت (منگوله دار و دفترچه‌ای) دست مردم داریم که از این تعداد 13 میلیون را تعویض کرده‌ایم.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سئوالی در رابطه با این موضوع که استعلامات در پرونده بابک زنجانی به کجا رسید؟ گفت: ما هر نیاز و درخواستی  که محاکم داشته باشند در اختیارشان می گذاریم. گاهی ممکن است مالکیت ها در رابطه با شرکت ها و موسسات باشد که ما ان را اعلام کردیم یا اعضای هیات مدیره ها در شرکت ها به محاکم اعلام می شوند.
وی ادامه داد: در رابطه با فردی که در مظان اتهام قرار می گیرد و اینکه چه معاملاتی با اشخاص داشته و چه وکالت هایی به اشخاص دیگر داده باید بگویم به جهت اصلاحاتی که در سازمان انجام شده، موضوع قابل کنترل است.
تویسرکانی افزود: بخشی از شفاف سازی ها در این پرونده ها و پرونده های دیگر  ناشی از این است که متهم در یکسال گذشته چه تعداد وکالت به اشخاص داده و چه املاکی به شکل غیر مستقیم نقل و انتقال یافته است که تمامی  اقدامات سازمان ثبت در این راستاست.
 
وی افزود: اکنون چندین میلیون مکاتبات کاغذی بین ادارات ثبت و دفترخانه ها حذف شده است. همچنین استفاده از سند مجعول که در گذشته بوده اکنون به صفر رسیده است.
وی در رابطه با میزان ثبت ازدواج موقت در سال گذشته گفت:  168 مورد ثبت ازدواج موقت را در سال 94 داشتیم که نسبت به سال ماقبل (93 که 215 مورد بوده) 22 مورد کاهش داشته‌ایم.
 
تویسرکانی با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته گفت: ۶۷۳ هزار ازدواج ثبت شده است که این میزان در مقایسه با سال 93، 6  درصد کاهش داشته است و ۱۶۴ هزار و ۹۱۲ طلاق در سال 94 داشته ایم که نسبت به سال 93 رشد یک درصدی داشته است.
 
وی درباره جزئیات آمار ازدواج و طلاق گفت: ۳۸ درصد ازدواج ها مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹ سال بوده و در خانم ها معادل ۳۰ درصد ازدواج ها مربوط به سنین ۲۰ تا  ۲۴ سال بوده است.
 
تویسرکانی ادامه داد: بیشترین طلاق ها مربوط به رده سنی ۳۰ تا ۳۴ سال در مردان در سال 94 بوده است و ۲۳ درصد طلاق ها در زنان نیز مربوط به سنین ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک در رابطه با میزان تحصیلات با ثبت ازدواج و طلاق گفت: ۶۷ درصد ازدواج ها در مردان مربوط به مردان با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم بوده است و ۶۵ درصد ازدواج ها در زنان مربوط به زنان با همین تحصیلات بوده است.
 
تویسرکانی افزود: ۶۸ درصد طلاق در مردان، مربوط به دیپلم و زیر دیپلم بوده که در زنان این میزان ۶۵درصد بوده است.
 
وی در خصوص میزان دوام زندگی بر اساس آمار ثبت شده طلاق و  ازدواج گفت: 28 درصد از طلاق ها در سال 94 مربوط به کسانی بوده که کمتر از سه سال زندکی مشترک داشته اند و ۶ درصد طلاق ها در سال اول و ۱۱درصد مربوط به زندگی مشترک بیش از ۲۰سال و 12/4 درصد در سال دوم زندگی شان بوده است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک به مهریه های ثبت شده اشاره و تصریح کرد: موضوع ۶۲ درصد مهریه ها سکه طلا بوده است که ۵۴ درصد آن کمتر از ۱۱۴سکه بوده است و 37 درصد بین 115 تا 500 سکه و 7 درصد ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ سکه و دو درصد بیش از هزار سکه بوده است.
 
به گزارش ایسنا، تویسرکانی ادامه داد: در سال 94، 72 میلیون و 644 هزار و 399 خدمت به مردم ارائه دادیم که 88 درصد از خدمات ارائه شده به وسیله سیستم‌های الکترونیک و با استفاده از فن‌آوری نوین بوده است.
 
وی ادامه داد: مجموع اسناد مالکیت صادر شده در سال 94، 3 میلیون و 29 هزار و 202 سند مالکیت ملک بوده که در سیستم کاداستر صادر شده و نسبت به سال ماقبل (93)، 4 درصد رشد داشته است.
 
تویسرکانی تصریح کرد:‌ همچنین ما در سال گذشته 13 میلیون و 521 هزار و 419 سند رسمی صادر کردیم که نسبت به سال ماقبل (93)  16 درصد کاهش داشته که این کاهش ناشی از رکود اقتصادی بوده است. همچنین میانگین صدور اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی در سال 94، به این صورت بوده که 75 درصد از این اسناد در کمتر از یک روز صادر شده و از میان اسناد رسمی صادره، اسناد وکالت و اسناد غیر به ترتیب 44 و 28 درصد بوده‌اند که جزو بیشترین اسناد صادره در کشور بوده است.
 
تویسرکانی ادامه داد: در حوزه صدور اسناد مربوط به معاملات وسایل نقلیه در سال 94 باید بگویم که 2 میلیون و 585 هزار و 989 سند معامله خودرو ثبت کرده‌ایم. از مجموع اسناد رسمی صادره 18 درصد مربوط به کسانی بوده که یک طرفشان شخص حقوقی بوده است که این اشخاص حقوقی یا شرکت، موسسه و یا  دولت بوده است. در رابطه با اسناد مالکیتی که یک طرفشان اتباع خارجی بوده‌اند باید بگویم که 45 هزار و 903 سند در سال گذشته در این رابطه صادر شده است.
 
تویسرکانی در رابطه با میزان ثبت شرکت‌ها در سال 94 گفت:‌ 55 هزار  و 687 مورد ثبت شرکت تجاری داشتیم که نسبت به سال 93 ، یک درصد کاهش داشته است. همچنین 8 هزار و 552  مورد ثبت موسسات غیرتجاری در سال 94 داشتیم که نسبت به سال 93 ،18 درصد رشد داشته است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد:‌ اقدامات خوبی در جهت بهبود فضای کسب و کار انجام داده‌ایم که در بین دستگاه‌ها، سازمان ثبت مقام اول را داشته است و ما با بهبود شرایط در ایجاد فضای کسب و کار اقدامات موثری را انجام داده‌ایم. بسیاری از اقداماتی که در گذشته به صورت دستی و کاغذی انجام می‌شده امروز الکترونیکی شده است.
 
تویسرکانی در رابطه با خدماتی که از پایگاه شناسه اشخاص حقوقی انجام شده است، گفت: در سال 94 مجموعا 47 میلیون و 695 هزار و 917 سرویس برای ارائه اطلاعات از اشخاص حقوقی داشته‌ایم. همچنین در حوزه‌ ثبت مالکیت معنوی در سال 94، 3 هزار و 949 اختراع را به ثبت رسانده‌ایم که نسبت به سال 93، 7 درصد رشد داشته است.
 
وی تصریح کرد: ‌16 هزار و 909 علامت تجاری در سال 94 به ثبت رسیده که نسبت به سال ماقبل 3 درصد رشد داشته است. همچنین 4 هزار و 241 طرح صنعتی را با رشد 23 درصدی نسبت به سال ماقبل به ثبت رسانده‌ایم.
 
تویسرکانی ادامه داد: در سال 94، سه هزار و 756 اظهارنامه ثبت بین‌المللی در رابطه با علائم تجاری داشته‌ایم که نسبت به سال ماقبلش 23 درصد رشد داشته است.
 
وی افزود: ثبت اظهارنامه اختراعات را با رشد دو رقمی 18 و نیم درصد در سال 94 داشته‌ایم. ما جزو 5 کشور اول دنیا در رابطه با نرخ رشد اظهار نامه ثبت اختراعات بوده‌ایم. در رابطه با ثبت علائم رشد بسیار سریع داشته‌ایم و کشور ما یکی از 20 کشور برتر دنیا ارزیابی شده است.
 
تویسرکانی ادامه داد: در رابطه با اصلاح فرآیندها و جلوگیری از ارتکاب بزه‌هایی که در گذشته قابل  کنترل نبود پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و مکاتبات به گونه‌ای شده که از جعل مکاتبات و جعل هویت جلوگیری به عمل آمده‌اند. همچنین در زمینه تخلفات جزیی اعم از اخذ وجوه بیش از میزان، بازرسی‌هایی را انجام داده‌ایم و اقداماتی را به عمل آورده‌ایم که در سال 94 ، 26 هزار و 468 بازرسی در درون سازمان ثبت انجام شده که نسبت به سال 93 در این رابطه 10 درصد رشد داشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: هیات‌های نظارت سازمان ثبت 9 هزار و 368 رای صادر کرده است. در شورای عالی ثبت نیز 144 رای صادر شده است.
 
تویسرکانی با بیان اینکه اقدامات کارچاق کن‌ها نزدیک به صفر رسیده است گفت: ما از مردم استدعا داریم که با راهنمایی‌هایی که در سایت سازمان وجود دارد و نیز با اصلاح فرایندها به این افراد رجوع نکنند.
 
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر  و کمبود بودجه‌ای که در این زمینه داشته‌اید؟ گفت: سازمان توانایی  و برنامه‌ مناسبی برای انجام امور از جمله اجرای این طرح را در کشور دارد  و در قانون جامع کاداستر که اجرای آن از سال 94 بوده است این موضوع آمده، ولی متاسفانه در سال 94 این اتفاق نیفتاد و دولت اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌ها امکانات و بودجه را نمی‌تواند دراختیار ما قرار دهد و در پایان سال گذشته هم این بودجه در اختیار سازمان قرار نگرفت. همچنین در بودجه سال 95 هم متاسفانه به اعتبارات سازمان توجه نشد.
 
وی ادامه داد: آن چیزی که در بودجه سال 95 مصوب شده باید در اختیار سازمان قرار بگیرد زیرا اعتبارات ما در سال 94 هم محقق نشد. ما مصمم هستیم حسب آنچه که قانون جامع کاداستر پیش بینی کرده ظرف 5 سال آن را به شکل کامل در کشور انجام دهیم. البته در یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و ما گزاش عملکرد یک ساله در رابطه با طرح کاداستر را خدمت رئیس مجس ارائه داده‌ایم.
 
تویسرکانی افزود: ما با مجلس در رابطه با عدم تحقق بودجه دولت صحبت کردیم و خواستیم که دستگاه‌هایی که باید مستندات را در رابطه با طرح کاداستر به ما بدهند، ارائه کنند تا مالکیت‌های‌شان را ثبت کنیم.
 
تویسرکانی ادامه داد: امروز هم قرار است تعدادی از دستگاهها به اضافه دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در اداره کل سازمان حاضر شوند و ما توضیحات لازم را ارائه دهیم تا هم دولت منابع لازم را د اختیار ما قرار دهد و هم دستگاههایی که باید مستنداتشان را در اختیار مابگذارند، آنها را ارائه دهند.
 
وی افزود: 300 هزار دفتر املاک عکس برداری شده، بانک جامع املاک ایجاد شده و تصویر برداری از مجموع پرونده‌های ثبتی در سال 94، 200 میلیون برگ بوده است که ما آن را انجام داده‌ایم.
 
تویسرکانی افزود: برای نقل و انتقال ملک نیز نیازی به کد رهگیری نیست و ادعای ما را در این رابطه دیوان عدالت اداری تایید کرده است.
 
وی در پایان درباره‌ این که مهمترین دلایل طلاق مربوط به چه موضوعی بوده است گفت: 34.6 درصد طلاقها مربوط به عدم تفاهم اخلاقی و سازش بوده است؛ 13.7 درصد مربوط به دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین و 8.5 درصد مربوط به این بوده که یکی از زوجین خانه را ترک کردند. همچنین 4.2 درصد هم ناشی از اعتیاد به مواد مخدر بوده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
0
چرا هزینه ثبت و رهن در خریدوفروش خانه و آپارتمان اینقدربالاست
برایه اپارتمانم ۱۰۰متری در مشهد یک و نیم میلیون گرفتند!!!
نظرات بینندگان