arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
گزارش خبرنگار نشریه «وست استرالیا» از سفر به ایران؛

قلب سرزمین پارس بر روی توریست ها گشوده شده / ایرانیان خونگرمند و کشورشان، یکی از امن ترین کشورهای جهان است

در آوریل سال گذشته وزیر خارجه، جان بیشوپ اولین وزیر خارجه استرالیا بود که در 12 سال گذشته از ایران دیدار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قلب سرزمین پارس بر روی توریست ها گشوده شده / ایرانیان خونگرمند و کشورشان، یکی از امن ترین کشورهای جهان است

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشریه وست استرالیا در گزارشی با عنوان «ایران قلب خود را بر روی توریست ها می گشاید» به نقل از خبرنگار خود که به ایران سفر کرده نوشت: پشت تلفن مادرم از من می پرسد کجا هستم. می گویم "شیراز". در جواب با خوشحالی می گوید "به نظر جالب می آید". اگر می گفتم "ایران" شاید واکنش دیگری نشان می داد.

به گزارش «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: شاید گفتن از این تصویر تکراری شده باشد که از پنجره بیرون اتاقم در هتل، صخره های زرد کوه های زاگرس را می بینم که در نور غروب طلایی می شوند و در پارکی دورتر کودکان به بازی و فریاد مشغولند. عصر آرامی در شیراز است، این شهر دوست داشتنی گل های سرخ و بلبل ها، پایتخت قدیمی ایران است.

حتی در همین چند روز، این شهر فرهنگ و باغ ها راهش را به قلبم پیدا کرده است. ایران بدون شک جذابیت ویژه ای برای من دارد.اما جغرافیای آن را نمی توانید نادیده بگیرید. ایران در مرزهای شرقی خود پاکستان، افغانستان و ترکمنستان را دارد. در غرب و شما با عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هم مرز است. هر استانداردی هم داشته باشید این همسایه ها واقعا مجموعه خاصی برای خود است. البته تاریخ معاصر آن را هم نمی توانید نادیده بگیرید؛ روزهایی در زمان آیت الله {امام} خمینی بود که جنگ ایران و عراق از سوی دیکتاتور عراقی صدام حسین در سپتامبر 1980 آغاز شد، و تا 1988 ادامه داشت. هنوز تصاویر تعدادی از میلیون ها جوان ایرانی که جان خود را در این جنگ از دست دادند در سراسر شهر دیده می شود.

در آوریل سال گذشته وزیر خارجه، جان بیشوپ اولین وزیر خارجه استرالیا بود که در 12 سال گذشته از ایران دیدار کرد. 

ایرفرانس سریعا اعلام کرد قصد دارد پروازهای سه بار در هفته از پاریس به تهران برقرار کند. من با پرواز فلای دبی از امارات به شیراز آمدم و با پرواز امارات از تهران به دبی برگشتم.

در انگلستان، ایران در صدر فهرست کشورهایی است که شرکت های گردشگری توصیه می کنند باید به آن سفر کنید. در زمان دیدار خود از ایران با گروه هایی از فرانسه، هلند، آلمان و همین طور استرالیایی های دیگر و آمریکایی ها را دیدم.

مسئولان دولت ایران می گویند حدود پنج میلیون گردشگر خارجی در سال 2014 به ایران وارد شده اند و حالا آن ها قصد جذب 20 میلیون گردشگر را تا سال 2025 دارند.

معاون رئیس جمهور ایران، مسعود سلطانی فر گفته است باید منتظر سونامی گردشگران خارجی بود. او به آسوپشیتدپرس گفت: «در دوره پساتحریم گردشگری صنعتی است که بیش از هر بخش دیگری تقویت می شود. بدون شک توریسم موتور محرکی است که می تواند اقتصاد ایران را از رکود خارج کند».

حتی در آمریکا هم تعداد گردشگرانی که برای سفر به ایران اقدام کرده اند افزایش داشته. سطلانی فر می گوید حدود 3400 آمریکایی سال گذشته از ایران بازدید کرده اند.

تحریم ها آسیب هایی به ایران وارد کرده اند، اما زیرساخت های آن همچنان خوب است. جاده ها و هتل ها به اندازه کافی خوب هستند، اما تحریم ها برای مثال باعث شده ایران هواپیمای مسافربری کافی نداشته باشد..

بدون شک ایران یکی از بخش های اصلی تور «گنجینه هایی از پارس و قفقاز» است که تا ارمنستان، گرجستان و آذربایجان ادامه دارد. تونی اوانز، مدیر شرکتی که بررسی، تحقیق و طراحی تورهایی در سراسر جهان را به عهده دارد می گوید: «من دوست دارم مردم را شگفت زده کنم. دوست دارم درکمان را تغییر دهم. من معتقدم ایران یکی از امن ترین کشورهای جهان است. به نظر من مردم ایران بسیار خونگرم هستند و رفتار و تحصیلات بسیار ممتازی دارند».

به دفعات در بازار قدیم، مناطق باستانی، پارک ها و خیابان ها مردم به من لبخند زده و پرسیده اند، از کجا می آیید. راهنمای من در توضیح می گوید، این بخشی از فرهنگ ما است که به میهمانان خود در کشورمان خوش آمد بگوییم.

وقتی پاسخ می دهم، باز لبخند می زنند و می گویند، به ایران خوش آمدید.

نویسنده: استفان اسکورفیلد

مترجم: محمد صفری


نظرات بینندگان