arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

سعید جلیلی به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 فکر می‌کند؟ /واهمه احمدی‌نژادی‌ها از روحانی

این روزها حامیان احمدی‌نژاد دمغ هستند و ترجیح می‌دهند تنها به این جملات که «احمدی‌نژاد باز می‌گردد» یا «احمدی‌نژاد فردی را از سوی خود برای ریاست‌جمهوری معرفی می‌کند» بسنده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها حامیان احمدی‌نژاد دمغ هستند و ترجیح می‌دهند تنها به این جملات که «احمدی‌نژاد باز می‌گردد» یا «احمدی‌نژاد فردی را از سوی خود برای ریاست‌جمهوری معرفی می‌کند» بسنده کنند.

به گزارش انتخاب،  پس از پيروزي روحاني در انتخابات ۹۲ و همچنين پيروزي ائتلاف اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در سال ۹۴ آنها شانسی خود براي پيروزي در انتخابات ۹۶ را بسيار پايين مي‌دانند و از سويي هم اميدشان را به حمايت مجدد اصولگرايان از احمدي‌نژاد از دست داده‌اند. بنابراين فعلا سفرهاي استاني احمدي‌نژاد را به عنوان نماد حضور بهاري‌ها در انتخابات ۹۶ به عنوان تابلو در ذهن ديگران ترسيم مي‌كنند كه درصد موفقيت اين القائات هم آنچنان بالا به نظر نمي‌رسد.

نااميد بودن تيم احمدي‌نژاد سبب شده كه برخي از آنها به سمت تخريب دولت مستقر بروند كه اگر خودشان در سال ۹۶ در پاستور حضور نداشتند لااقل حسن روحاني هم بار ديگر بر كرسي رياست‌جمهوري تكيه نزند. اگر به كانال هاي تلگرامي برخي اعضاي دولت احمدي‌نژاد و حاميان رئيس‌جمهورسابق سري زده شود، آنچه مشاهده مي‌شود جز تخريب برنامه و عملكردهاي دولت يازدهم در عرصه‌هاي مختلف به ويژه عرصه اقتصادي نيست. به عنوان مثال عبدالرضا داوري از نزديكان احمدي‌نژاد نوشته است: «حداكثر سن بازنشستگي در ايران ۶۰ سال است اما ۲۴ تن از ۳۸ عضو (۶۳٪) كابينه دولت يازدهم بالاتر از اين سن هستند. ميانگين سن دولت نيز ۶۳سال است. در واقع اگر كليت هيات دولت را چون شخص و شخصيتي واحد در نظر بگيريم الان وقتش هست كه با نوه‌هايش بازي كند»

اين طيف چنان سرگرم هجمه به دولت يازدهم هستند كه از ياران سابق خود غافل ماندند چنانكه شايد امروز از آنها بپرسيد چه خبر از آقاي سعيد جليلي. پاسخ شان تنها به اين كلمات محدود مي‌شود: «خوب هستند»

جليلي در ريل موازي احمدي‌نژاد

اما ظاهرا خبر ندارند كه برخي مي‌گويند جليلي در ريل موازي با احمدي‌نژاد به انتخابات ۹۶ فكر مي‌كند؛ به هر حال او مدتي در مذاكرات هسته‌اي نقش بالايي داشته و تجربه خوبي هم كسب كرده است. اصولگراياني هستند كه رفتار و عملكرد او را ارجح بر احمدي‌نژاد مي‌دانند چون نه در سفرهايش، مردم به دنبال اتومبيل حامي او مي‌دوند و نه علاقه‌اي به جمع‌آوري نامه براي رسيدگي به مشكلات مردم دارد و صد البته به مردمي كه براي گوش دادن به سخنراني او جمع شده‌اند نمي‌گويد: «از ساعت چند اينجا هستيد...» البته اين موارد را نمي‌توان عامل محبوبيت جليلي دانست و اصلا مشخص نيست ميزان تمايل جامعه به رياست‌جمهوري او چقدر است اما او و حاميانش و ديگران مي‌دانند كه كارنامه مذاكرات هسته‌اي او چنان موفق نبوده كه بخواهد براي تبليع انتخاباتي رياست‌جمهوري به عنوان يك برگ برنده آن را رو كند. جليلي مدت‌هاست كه مشي فكري خود و محور سخنراني‌هايش را مبارزه با سازش قرار داده است هرچند اين واژه‌ها براي مردم ايران غريب نيست اما به نظر مي‌رسد زمينه پذيرش آن پيش از آغاز سلسله سخنراني‌هاي استكبار گريزي با شعارها و تجمعاتي از طيفي از دانشجويان عدالتخواه آماده شده بود. نكته قابل تامل اينكه همين دانشجويان در سال‌هاي ۸۴ و ۸۸ در حمايت از احمدي‌نژاد چنين شعار مي‌دادند...

واهمه احمدي‌نژادي‌ها از حضور روحاني

البته اين موضوع را هم بايد در نظر داشت که اظهارات اخير حجت‌الاسلام مصباحي مقدم زلزله بزرگي در جريان اصولگرايي ايجاد كرده است. زماني كه اين عضو ارشد جامعه روحانيت از احتمال حمایت از روحاني خبر داد هر طيف يك واكنش داشت، مثلا عبدالرضا داوري از طيف احمدي‌نژاد نوشت: « حمايت لاريجاني، باهنر و مصباحي مقدم از روحاني و نيز آغاز دور جديد حملات عليه دكتر احمدي‌نژاد به نام «جريان انحرافي»، نشان مي‌دهد كه «سيستم» براي تداوم رياست‌جمهوري روحاني در حال قانع شدن است» يا حجت‌الاسلام ميرتاج‌الديني معاون پارلماني دولت احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان اين وجود دارد كه اصولگرايان روي همان افرادي كه ۹۲ كانديدا شدند سرمايه‌گذاري كنند، گفت: «خير، احتمالا نيروهاي جديد وارد گود انتخابات خواهند شد. ما هميشه بايد ميدان را براي ظرفيت‌ها و نيروهاي جديد باز بگذاريم، شايد چهره‌اي جديد بيايد كه بتواند آرای مردم را جلب كند و توانمندي‌هاي بيشتري براي پيشبرد اهداف انقلاب داشته باشد.»

*روزنامه ارمان

نظرات بینندگان