arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
با امضای تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سالن های اجتماعات و نمایش دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت سینما قرار می گیرند/ حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از هنر هفتم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سالن های اجتماعات و نمایش دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت سینما قرار می گیرند/  حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از هنر هفتم
مراسم انعقاد تفاهمنامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز با حضور حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی و علی جنتی وزیر ارشاد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده در این نشست که با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد، اظهار داشت: سابقه همکاری و آشنایی بنده با وزیر ارشاد به سال های آغازین جنگ باز می گردد و از آن زمان همیشه شاهد تلاش های خالصانه دکتر جنتی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بوده ایم.
وی افزود: حضور جنتی در راس وزارت فرهنگ موجب نشاط اصحاب رسانه، فرهنگ، سینما و هنر شده و این موضوع ناشی از روحیه ایشان و سیاست های دولت تدبیر و امید است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: رضایت جامعه فرهیختگان ایران نشان دهنده برداشت مثبت اذهان عمومی از عملکرد ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
دکتر میرزاده با اشاره به تفاهم نامه ای که سال گذشته میان این دونهاد منعقد شد، گفت: تفاهم نامه سال گذشته به صورت کلی و در همه حوزه های فرهنگی بود و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اهتمام جدی این تفاهم نامه را دنبال می کند.
وی با اشاره به اخذ تصمیم های حوزه فرهنگی در شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی این دانشگاه گفت: با مصوبه این شورا اجرای طرح های ماندگار فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد. خوشبختانه سرانه فرهنگی این دانشگاه بسیار افزایش یافته و اجرای برنامه های فرهنگی در واحدها نیز مرتبا مورد پایش قرار می گیرد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح های فرهنگی این دانشگاه طرح هایی عادی و بی اثر نیست، گفت: به عنوان مثال در طرح های فرهنگی مورد نظر، برنامه ای برای شناساندن بیشتر نخبگان علمی و فرهنگی تمامی مناطق به جامعه علمی و دانشجویی خود در نظر گرفته ایم که در همین راستا ۲۳۰۰ نفر از دانشمندان معاصر سراسر کشور شناسایی شده اند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم ما در این طرح، پیگیری ایجاد شرکت های دانش بنیان فرهنگی در کشور است که این مسئله را می توان یک طرح کم سابقه و یا بی سابقه دانست.
دکتر میرزاده با اشاره به اجرای ۳۰۰ طرح فرهنگی در سراسر واحدهای این دانشگاه تاکید کرد: در مهرماه و در هفته آفتاب نمایشگاه بزرگ محصولات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امروز بیش از ۳۰۰ سالن اجتماعات دارد که عمده آنها قابلیت عرضه آثار هنری و سینمایی را داراست، افزود: در فاز اول تفاهم نامه 40 سالن با اولویت مناطق محروم و شهر های فاقد سینما شناسایی شده که می توان آن را به سیستم دیجیتال تجهیز کرد و فیلم های سینمایی را نمایش داد.
دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم که ۴۰ درصد از دانشجویان کل کشور ،۷۰ هزار هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت و 37 هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و این تعداد نشان دهنده پتانسیل خوب برای جذب مخاطب به سینما است.
وی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر دانشجویان و اعضای هیات علمی، عموم مردم نیز می توانند از فیلم های اکران شده استفاده کنند، گفت: فضای فرهنگی ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی به روی تمامی اهالی فرهنگی و اصحاب رسانه و علاقمندان به مشارکت در فعالیت های سینمایی بدون هیچ چشم داشت سودجویانه ای باز است.
دکتر میرزاده گفت: توسعه فرهنگی در تمامی جوامع بستری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: طرح مورد نظر قرار است اغلب در شهرهایی که سینما ندارند نمایش داده شود. در واقع اولویت با شهرهای بدون سینما است. به همین دلیل تقارنی با نمایش فیلم ها به صورت گسترده ندارد و یا فیلم هایی به نمایش گذاشته خواهد که به صورت موازی در سینماها روی اکران نباشد.
سالن های اجتماعات و نمایش دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت سینما قرار می گیرند/  حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از هنر هفتم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی گام بلندی در توسعه فرهنگی کشور بر می داریم
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این مراسم گفت: این جلسه برای امضای تفاهم نامه‌ بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فعالیت های سینمایی برگزار شده است.
وی افزود: البته ما سال گذشته تفاهم نامه ای را به طور کلی با این دانشگاه امضا کردیم که در زمینه مجموعه مسائل فرهنگی از جمله کتاب، قرآن، عترت و حوزه های تجسمی و نمایش بود. این تفاهم نامه در طول مدت یک سال گذشته در سایه همکاری طرفین به خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: تفاهم نامه امروز در حوزه فعالیت های سینمایی است و با توجه به تالارها، سینماها و سالن های اجتماعات در واحدهای مختلف دانشگاه های آزاد اسلامی در سراسر کشور، می توان آنها را به سیستم دیجیتال تجهیز و فیلم های سینمایی را در آن اکران کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این همکاری بین دو نهاد دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده تا بتوانیم فیلم های سینمایی مناسب را بعد از بررسی حقوقی، مالی و محتوایی فیلم ها توسط سازمان سینمایی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی بگذاریم تا نمایش داده شود و دانشگاه نیز جلسات نقد و بررسی با حضور اساتید مختلف در حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی و شاخه های مختلف هنری را برگزار کند.
دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم پس از بیان جزئیاتی در خصوص نحوه اجرای این تفاهم نامه و ضمن تاکید بر پیگیری اجرای کامل این تفاهم نامه تا اجرایی شدن، به ارائه گزارشی از مهمترین برنامه های فرهنگی این دانشگاه پرداخت و گفت: برگزاری جشنواره تئاتر سراسری دانشجویی، فعال کردن کانون های فیلم در واحدها، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه سنگر و برگزاری جشنواره اقوام در کرمان با مشارکت دانشجویان از جمله برنامه هایی است که این دانشگاه در سال جاری برگزار نموده است.
وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نگاه جدیدی به حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته و صرفا از مناسبت محوری دوری می کند.
طه هاشمی گفت: برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شورایی متشکل از فرهیختگان جامعه بررسی و تدوین می شود.
گفتنی است بر اساس این تفاهمنامه، سازمان سینمایی ضمن تعریف حق رایت دانشگاهی، امکان اکران فیلم های سینمایی در دانشگاه را فراهم و بر اساس عرف موجود سینمایی معمول در کشور، بخشی از فروش گیشه را به تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی اختصاص می دهد.
همچنین تبلیغات فیلم های سینمایی در محیط دانشگاه به عهده دانشگاه بوده و هزینه آن به انضمام هزینه‌های سالن طبق عرف معمول به دانشگاه تعلق می گیرد. به موجب این تفاهم نامه امکانات پخش دیجیتال فیلم توسط وزارت ارشاد و سایر تجهیزات سالن توسط دانشگاه آزاد اسلامی تامین می شود.

نظرات بینندگان