arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

سنگاپوری ها آنلاین ترین شهروندان جهان

یکی از الزامات شهر هوشمند، وجود اینترنت با سرعتی مناسب و افزایش تعداد کاربران آنلاین است؛موضوعی که دولت سنگاپور به آن توجهی ویژه داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از الزامات شهر هوشمند، وجود اینترنت با سرعتی مناسب و افزایش تعداد کاربران آنلاین است؛موضوعی که دولت سنگاپور به آن توجهی ویژه داشته است.

به گزارش انتخاب، خبرها حکایت از آن دارد که مردم شهر سنگاپور پایتخت این کشور، آنلاین ترین شهروندان جهان هستند.

اجرای طرح هایی برای توسعه ‌آی سی تی
به گزارش zdnet،طبق تحقیق و فهرست ارائه شده توسط مرکز تحقیقاتی A.T. Kearney Global Cities، سنگاپوری‌ها به عنوان آنلاین ترین شهروندان در جهان در سال 2016معرفی شده‌اند.این فهرست،میزان دسترسی به اینترنت،تبادل اطلاعات و... را مورد بررسی قرار داده است و در پایان عنوان شده که سنگاپوری‌ها با پیشی گرفتن از 124 شهر دیگر جهان، در صدر این فهرست جای گرفته‌اند. طبق این تحقیق،سنگاپور همچنین از نظر Global Elite یا نخبگان جهانی نیز پس از توکیو در جایگاه دوم منطقه آسیاپسیفیک(آسیا و اقیانوسیه) قرار گرفته و از شهرهای مدرنی همچون سیدنی و ملبورن نیز پیشی گرفته است.

به نظر می‌رسد سنگاپور در مسیر دلخواه خود قرار گرفته است تا تبدیل به هاب (قطب)صنایع تجاری مرتبط با فناوری اطلاعات منطقه شود که خود، زمینه سازتوسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است چراکه شاهد اجرای طرح هایی متفاوت و خاص در حوزه‌ آی سی تی این کشور هستیم. تنها در هفته گذشته، دولت سنگاپور از تصمیم خود به منظور اختصاص 2.82میلیارد دلار برای توسعه‌ آی سی تی خبر داد که نتیجه آن، افزایش و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و همچنین آسان تر شدن انجام معاملات تجاری در این کشور است.از دیگر تلاش‌های سنگاپور برای پیشتاز بودن در این مسیر می‌توان به تفاهمنامه همکاری این کشور با تایلند در حوزه‌ ای سی تی اشاره کرد. قرار است در قالب این تفاهمنامه،توسعه دولت الکترونیک،ارتقای اکوسیستم استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی،تلاش برای افزایش امنیت سایبری و مقابله با هکرها و نیز برنامه‌های مشترک آموزش و توسعه ظرفیت‌های فناوری مد نظر قرار بگیرد.

پوشش وای فای از طریق انرژی خورشیدی
سنگاپور در راستای تبدیل به شهر هوشمند،تلاش‌های متعددی داشته و یکی از جدیدترین آنها طرحی برای افزایش پوشش وای فای عمومی در فضاهای باز است. به این منظور در این کشور پروژه‌ای جدید راه‌اندازی شده که در آن، انرژی مورد نیاز hotspotهای وای فای ازطریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. اجرای این طرح به صورت پایلوت در جزیره سنتوسا در جنوب این کشور آغاز شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، از این پس در کل سنگاپور اجرا خواهد شد.«ژاکوب ابراهیم» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سنگاپور در رونمایی از طرح ابتکاری Green Wi-Fiگفت: به طور معمول افزایش پوشش وای فای در فضای باز، به دلیل تجهیزات مورد نیاز بسیار هزینه بر و سخت است و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، می‌توان آن را به سایر نقاط سنگاپور نیز تعمیم داد. گفته می‌شود اینترنت وای فای خورشیدی 5بار سریع تر بوده و در مقایسه با وای فای فضای باز حال حاضر، می‌تواند بهای اینترنت را تا 50درصد پایین بیاورد. در این پروژه، هوش مصنوعی هم درنظر گرفته شده است تا انرژی تولید شده، بیهوده هدر نرود. به عنوان مثال اگر روزی بارانی باشد و انرژی خورشیدی با کمبود مواجه شود، این سیستم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند تا اینترنت قطع نشود.همچنین برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی،سیگنال‌های وای فای در طول شب که هیچ کاربری در ساحل از آن استفاده نمی‌کند،خاموش می‌شود. سیستم SkyLab می‌تواند پس از 4ساعت و در حالت شارژ کامل تا 2.4کیلووات انرژی ذخیره کرده و از آن برای اینترنت وای فای بهره بگیرد.علاوه بر این،دو اپراتور M1و Aruba Networksنیز به این طرح که انتظار می‌رود تا سپتامبر 2017 اجرای آن به پایان برسد،پیوسته‌اند.

استفاده از ظرفیت استارتاپ ها
کشور سنگاپور از نظر اتصال به اینترنت و اقتصاد دیجیتالی، در آسیا پیشرو است و ازنظر سطح ارتباطات ملی نیز با 5درصد ارتقا نسبت به سال گذشته، در بین 3کشور دارای اقتصاد توسعه یافته جای گرفته است. سنگاپور از این نظر پس از امریکا قرار دارد و از سوئد نیز پیشی گرفته است. در این گزارش به تلاش دولت سنگاپور برای مجهز کردن منازل مردم این کشور به فیبر نوری با پهنای باند مناسب نیز اشاره شده است،چراکه درحال حاضر پهنای باند 100مگابیت برثانیه(100 Mbps) در اختیار مردم قرار دارد.

سنگاپور همچنین درحال تلاش برای توسعه سرویس‌های ابری این کشور است و بخش خصوصی هم در کنار دولت در این زمینه حضوری فعال دارد.جمعیت بالای آنلاین و اتصال مناسب اینترنت، زیرساخت مناسبی برای توسعه دیجیتال این کشور و تبدیل آن به شهر هوشمند محسوب می‌شود و در این میان،فعالان عرصه فناوری از ظرفیت استارتاپ‌ها بخوبی آگاه هستند و می‌خواهند آنها را به خود جذب کنند به گونه‌ای که در طول دو سال گذشته،در سنگاپور یک پروژه تحقیقاتی 2میلیارد دلاری با نام طرح «Innovation and Enterprise 2020»به منظور تبدیل تحقیقات به واقعیت برای ارتقای کیفیت زندگی و مقابله با بیکاری شهروندان کلید خورده است.

یکی دیگر از طرح‌های سنگاپور برای جذب استارتاپ‌ها برگزاری جشنواره سالانهInnovFest Unbound است که امسال نیزموفق شد در این رویداد بیش از 6هزار کارآفرین و استارتاپ را از سراسر جهان گرد هم آورد. این جشنواره که چندی پیش برگزار شد، با نمایشگاه یک هفته‌ای نوآوری ملت هوشمند 2016 (Smart Nation Innovations) متقارن شد و بزرگ ترین جشنواره نوآوری آسیا را رقم زد.

در این کنفرانس دیجیتال و فستیوال و جشنواره نوآوری،350 طرح ابتکاری حوزه فناوری و نیز غرفه‌های استارتاپ‌ها نمایش داده شد و«ویویان بالاکریشنان» وزیر امور خارجه سنگاپور که در اجرای طرح Smart Nation Innovations نقش عمده‌ای دارد ،گفت:می خواهیم در سنگاپور مناسب ترین محیط را برای افرادی ایجاد کنیم که می‌دانند فرصت‌های تکنولوژی را نباید از دست داد. ما می‌خواهیم کاری کنیم که درآینده، مسافران بعد از سفر به سنگاپور و بازگشت به سرزمین خود، بگویند ما در سنگاپور آینده را دیدیم.

«ژاکوب ابراهیم» وزیر ارتباطات سنگاپور نیز با اشاره به این طرح می‌گوید:می خواهیم سنگاپور 5میلیون نفری را به جزیره‌ای مجزا در جهان تبدیل کنیم که با 100میلیون شیء هوشمند ارتباط بگیرد، این اشیا می‌تواند چراغ راهنمایی و رانندگی،تلفن،دوربین‌ها و سنسورها باشد.ازآنجا که این پلتفرم متن باز است،مردم می‌توانند اپلیکیشن هایی را تولید کرده و در این سیستم اجرا کنند.ما بر 3موضوع هوش مصنوعی،علم روباتیک و واقعیت مجازی تأکید داریم.گفتنی است مایکروسافت هم برای تقویت اکوسیستم اینترنت اشیا،توسعه استعدادها،تحقیق،امنیت سایبری و مشارکت در بخش عمومی به عنوان بخشی از پروژهSmart Nation initiative با آژانس‌های دولتی سنگاپور مشارکت دارد. این طرح برای بالا بردن سطح دانش فناوری جامعه درحال اجراست و مطمئناً می‌تواند در آینده فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد کند.

اهمیت شهرهای هوشمند تا آنجا پیش رفته است که اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)و کمیسیون اقتصادی سازمان ملل اروپا (UNECE)با کلید زدن طرحی به نام «اتحاد برای دستیابی به شهرهای هوشمند» (U4SSC)به منظور استفاده عموم مردم جهان از آی سی تی در این مسیرگام برداشته است. این طرح مدتی پیش درکنفرانسی در رم پیشنهاد شد و می‌خواهد با همکاری صنعت،دانشگاهیان و... جهان را به سوی هوشمند شدن پیش ببرد.«هولین ژائو»دبیر اتحادیه جهانی مخابرات در این باره معتقد است آی سی تی مرکز و کانون نوآوری در همه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خواهد بود و برای داشتن شهر و کشوری دیجیتال و غنی از فناوری،راهی جز همکاری در این زمینه نخواهیم داشت.شهرهای مختلفی ازجمله دوبی،سنگاپور، Manizalesدر کلمبیا، Montevideoپایتخت اروگوئه،بوینس آیرس،والنسیا و چند شهر دیگر با این طرح موافقت کرده‌اند.

نظرات بینندگان