arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

«فارابی» از آبگینه خداحافظی می‌کند؟/ ورود سازمان بازرسی به پرونده

سازمان بازرسی و سازمان میراث فرهنگی به پرونده بازپس‌گیری ساختمان موزه آبگینه از بنیاد فارابی ورود و اعلام کرده‌اند که باید ساختمان تخلیه و در اختیار موزه قرار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


11 سال پیش بنیاد سینمایی فارابی طبق تعهد، باید بخشی از منزل قوام‌السلطنه را که سال‌ها قبل به آنها واگذار شده بود به سازمان میراث فرهنگی تحویل می‌داد، اما از آن زمان تا کنون این ساختمان همچنان در اختیار بنیاد فارابی قرار دارد. در صورتی که اگر این واگذاری انجام شود، کمبود فضای موزه آبگینه نیز جبران خواهد شد چرا که اکنون این موزه با کمبود فضا مواجه شده و بسیاری از ظروف و اشیای آن در مخزن نگهداری می‌شوند.

سمیه محبی، مدیر موزه آبگینه نبود فضای کافی در این موزه را تایید کرد و به خبرنگار مهر گفت: ما با کمبود فضا مواجه هستیم اما چون بخشی از خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه) در اختیار بنیاد است، وزارت ارشاد نیز از استقرار آنها حمایت می‌کند. این در حالی است که تنها برخی از اشیا را توانسته‌ایم در معرض دید قرار دهیم و بسیاری از اشیای موزه داخل مخزن هستند و گاهی برخی از آنها را به صورت نمایشگاه کوتاه مدت در معرض دید قرار می‌دهیم.

مدیر موزه آبگینه گفت: ساختمانی که در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته است، کاربری اداری دارد، اما با کمی تغییر در آن می‌توان، از این ساختمان به‌عنوان بخشی از موزه آبگینه استفاده کرد.

در این باره، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور در گفتگویی با خبرنگار مهر از مطالبه سازمان بازرسی خبر داد و گفت که این سازمان ورود کرده و معتقد است که بنیاد باید ساختمان را تخلیه کند. درباره خارج شدن بنیاد سینمایی فارابی از خانه قوام السلطنه جلسات متعددی برگزار شده و این موضوع در سطح وزیر ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی در حال بررسی است.

کارگر تأکید کرد: واگذاری ساختمان بنیاد به میراث فرهنگی جزو تعهدات وزارت ارشاد است، وزارت ارشاد هم باید فضای مناسبی برای بنیاد سینمایی فارابی در نظر بگیرد چون تعهد داده که این اتفاق هرچه سریع‌تر رخ دهد.

نکته ای که کارگر و موزه داران کشور نیز بر آن باور هستند این است که یک ساختمان اداری مانند بنیاد فارابی در هر مکان و ساختمانی از این شهر می تواند مستقر شود اما یک موزه را نمی توان منتقل و یا کاربری آن را تغییر داد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان