arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

محروم کردن زائران ایرانی از حج، تسویه حساب سیاسی بود

رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت: شکی نیست آنچه امروز از رفتار سعودی‌ها برای محروم کردن زائران ما از سفر به حج شاهد هستیم، تنها یک تسویه حساب سیاسی عربستان با نظام ما و انتقام از زائران ماست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سعید اوحدی شامگاه چهارشنبه، 19 خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با اشاره به روند مذاکرات برای برگزاری حج سال 95 اظهار کرد: بر اساس جدول زمان‌بندی سازمان حج و زیارت و طبق روال هر ساله، مقرر شده بود که در تاریخ 17 دی ماه جلسه امضاء تفاهمنامه بین وزیر حج عربستان و سازمان حج و زیارت کشور برگزار شود که این موضوع به دلیل حمله به سفارت عربستان کنسل شد.
وی با بیان اینکه وزیر حج عربستان اعلام کرد جلسه دو ماه به تعویق بیفتد و 19 اسفند ماه سال 94 صورت گیرد، افزود: یکی از بداخلاقی‌های سعودی‌ها در راستای ایجاد مانع‌تراشی در حج سال 95، این بود که آنها می‌خواستند با شیطنت، هزینه صد عن سبیل الله را به گردن ایران بیندازند و اعلام کردند که ویزای حجاج ایرانی در دبی صادر شود که این کار حداقل 10 روز طول می‌کشید.
اوحدی با اشاره به اینکه عربستانی‌ها به دنبال وقت‌کشی و سیاسی کاری در حج بودند، تصریح کرد: بعد از سه ماه و نیم تاخیر، وزیر حج عربستان اعلام کرد 26 فروردین هیات ایرانی برای ملاقات و مذاکرات به این کشور سفر کند که در همین راستا نیز از هشت نفر اعضای هیات مذاکرهکننده ایرانی، برای پنج نفر ویزا صادر کردند و رفتار آنها با هیات ایرانی بسیار بی‌ادبانه بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که اگر واقعا عربستانی‌ها اعتقاد داشتند، روابط سیاسی از حج جداست، چه دلیل بر این رفتار بی‌ادبانه داشتند؟ در حالی که ما برای مذاکره با دعوت وزیر حج، به این کشور سفر کرده بودیم، گفت: دور اول مذاکرات به دلیل کارشکنی و اعلام اینکه راه حلی برای صدور ویزا برای زائران ایرانی و پرواز ایرانی نداریم، به نتیجه نرسید.
وی با تاکید بر اینکه هیات مذاکره‌کننده طرف ما مجموعه‌ای سیاسی امنیتی، مرکب از وزارت کشور، امور خارجه و وزارت حج عربستان بود در صورتی که هیات ایرانی فقط از سازمان حج و زیارت بود، اظهار کرد: در ادامه مذاکرات با عربستانی‌ها، بحث صدور ویزای زائران ایرانی در کشور دیگر مطرح شد که ما این موضوع را توهین به زائران خود می‌دانستیم و آن را قبول نکردیم و اعلام کردیم که حتما باید عزت زائران ما حفظ شود و باید ویزا در داخل ایران صادر شود.
رییس سازمان حج و زیارت کشور در ادامه تصریح کرد: ما در مذاکرات با عربستانی‌ها بارها اعلام کردیم مردم ما دغدغه دارند و نگران هستند و شما باید به جای بحث‌های سیاسی، اعلام کنید که در فاجعه منا چه کردید؟
اوحدی با اشاره به درخواست ایران برای تامین امنیت زائران بیان کرد: متاسفانه همواره با مشورت ناپذیری عربستانی‌ها در این مذاکرات روبه‌رو بودیم؛ به طوری که آنها کار اجرایی با مشورت را قبول نداشتند و حتی در مذاکرات اعلام کردند که واژه امنیت در عربستان واژه سیاسی است و ما نمی‌توانیم درباره امنیت زائران در تفاهمنامه چیزی بنویسیم.
وی اظهار کرد: در دور آخر مذاکرات، عربستانی‌ها سناریو جدیدی طراحی کرده بودند و رفتار سیاسی آنها با هیات ایرانی در قالب پروتکل سیاسی صورت گرفت و ما 11 راهکار را طی نامه‌ای به وزیر حج نوشتیم که به دلیل تاخیر پنج ماهه، متن تفاهم‌نامه سال گذشته را که 20 سال امضاء شده، آورده شود اما هنوز ما در عربستان بودیم و قراردادی امضاء نشده بود که در مصاحبه خبری اعلام کردند که ما گردن ایرانی‌ها را خم کردیم که این موضوع نیز سناریوی آنها بود که تبلیغات را علیه ایرانی ها راه بیندازند.
رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در حالی که هنوز پروتکل سیاسی حافظ منافع با سوئیس امضاء نشده، عربستان اعلام کرد که این کار را انجام داده است و با حضور مقتدرانه هیات ایرانی، دست عربستان رو شد.
وی افزود: اعلام کردیم به دلیل دخالت های بی مورد وزارت کشور و امور خارجه عربستان در متن قرارداد فقط با ایران و تنظیم متن قرارداد تحکمی با جمهوری اسلامی، قرارداد را امضاء نکردیم؛ ضمن اینکه حاضر نشدند تضامین امنیتی به ما بدهند.
اوحدی گفت: به دلیل اینکه تنها کشوری که توانست پیکرهای شهدای منا را به کشور برگرداند، جمهوری اسلامی ایران بود و عربستان وحشت داشت از اینکه زائر ایرانی در عربستان باشد و به زائر کشورهای دیگر این اطلاعات منتقل شود و قطعا مورد اعتراض زائران کشورهای دیگر واقع می شد و سعودی‌ها از حضور زائران ایرانی نگرانی جدی داشتند و صد عن سبیل الله کرد.
رییس سازمان حج و زیارت کشور با تاکید بر اینکه ما همچنان تلاش خود را در مجامع بین المللی و اسلامی انجام خواهیم داد تا عربستان نسبت به این ظلمی که مرتکب شده، پاسخگو باشد، اظهار کرد: رفتار سعودی‌ها به دلیل روحیه ارزشی و انقلابی زائران جمهوری اسلامی، رفتارهای خلاف ادب میزبانی و پذیرایی از مهمان است.
وی با اشاره به اعلام فتوایی علیه شیعیان توسط خطیب مسجد الحرام و ارائه مستندات آن به مسوولان سعودی افزود: علت مقاومت ما امسال به خاطر این بود که اعلام کردیم دیگر حاضر نیستیم بپذیریم که این اتفاقات، برخوردهای شخصی است.
اوحدی تصریح کرد: تفکر وهابی و افراطی در عربستان یک واقعیت است اما خانه خدا متعلق به همه مردم است و تبعیض وجود ندارد و حق شرعی ماست و نباید در مقابل این حق سکوت کنیم و عربستان باید عوض شود.
وی بیان کرد: امروز ما بدهکار نیستیم و عربستان بدهکار است به دلیل فاجعه منا و به دلیل رفتار شنیع، غیرانسانی، غیراسلامی در فرودگاه جده و ... .
اوحدی با تاکید بر اینکه ما به دنبال مباحث سیاسی در حج نیستیم و اگر در مذاکرات حضور پیدا کردیم برای این بود که اجازه ندهیم هزینه عدم پذیرش زائران را به گردن ما بیندازند، گفت: سوال ما همواره در این مذاکرات با عربستانی‌ها این بود که «چرا وزارت حج عربستان هتاکان به دو نوجوان حافظ قرآن ما را تا امروز محاکمه نکرده و چرا تا امروز دولت عربستان اجازه نداده در دادگاه عربستان برای فاجعه منا وکیل بگیریم؟» که وزیر حج عربستان نیز در این زمینه پاسخی ندارد.
وی با بیان اینکه حج فریضه واجب شرعی است و بنده نمی‌توانم فتوا بدهم که حج انجام نشود و رسالت سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تلاش برای اقامه حج است، اظهار کرد: امسال قطعا حج برگزار نخواهد شد و نظام جمهوری اسلامی نیز این تصمیم را گرفته اما عربستان باید پاسخگوی ظلمی که مرتکب شده در جهان اسلام باشد و قطعا کشورهای اسلامی در مقابل این ظلم ساکت نخواهند بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عربستان با تفکر انحرافی که به ویژه در حج مرتکب شده، باید شاهد تغییر رفتار آنها باشیم و شکی نیست آنچه امروز شاهد هستیم، از رفتار سعودی‌ها برای محروم کردن زائران ما از سفر به حج، تسویه حساب سیاسی عربستان با نظام ما و انتقام از زائران ماست.
اوحدی با بیان اینکه تحولات منطقه و مسیر آن به شکلی است که بازنده این میدان کشورهای دیگر و پیروز این نبرد نیز جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: عربستانی‌ها به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی در حوزه حج هستند اما ما به دنبال وصول مطالبات و حق واجب شرعی هستیم که این موضوع نیز ربطی به عربستان ندارد و عربستان حق مهمانان خدا را ظالمانه سلب کرده و هیچ امکان دفاعی در این زمینه از خود نخواهد داشت و قطعا مورد سوال جدی مجامع اسلامی قرار خواهد گرفت و امیدواریم با تغییر رفتار، سال آینده حج را برگزار و حق سهمیه امسال را بگیریم.

رییس سازمان حج و زیارت کشور خبر داد:
ارائه 20 راهکار تامین و تضمین امنیت حجاج ایرانی به سعودی‌ها برای حج 95
 
رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت: 20 راهکار تامین و تضمین امنیت را به برای سفر حجاج ایرانی به عربستانی‌ها ارائه کردیم ضمن آنکه بحث ویزا و پرواز داخلی ایران نیز در این مذاکرات مطرح بود که حل نشد.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی شامگاه چهارشنبه، 19 خرداد ماه در جلسه هم‌اندیشی با کارگزاران زیارتی استان کرمان با اشاره به مذاکرات با عربستان برای برگزاری حج سال 95، افزود: ظلم بزرگی به زائران و ضیوف الرحمن شد که بعد از 15 سال انتظار از این سفر محروم شدند.

وی با بیان اینکه علی رغم فاجعه تلخ و دلخراش منا و حادثه جرثقیل در حج سال 94، فراخوان اولیه را در 17 ربیع الاول برای برگزاری حج امسال اعلام کردیم، تصریح کرد: با چند روز تاخیر و چهار روز قبل از برگزاری نشست با وزیر حج عربستان، قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان اتفاق افتاد و شاید یک علت محروم کردن زائران کشور ما از حج، فرمایش مقام معظم رهبری بود که فرمودند«تنها صدای رسایی که در فاجعه منا بلند شد از جمهوری اسلامی بود».
وی با اشاره به بی‌تدبیری و سوء تدبیر عربستان در فاجعه منا بیان کرد: اگر امکانات احیاء در مسیر رمی جمرات وجود داشت، قطعا آمار تلفات همه کشورها 50 درصد کاهش می یافت.
رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت: تا زمان سخنرانی مقام معظم رهبری در نوشهر، 114 پیکر از زائران ایرانی را شناسایی کرده بودیم، اما اجازه انتقال به ما نمی دادند و بعد از فرمایشات معظم له، سعودی‌ها اعلام کردند که تمام قوانین و تشریفات قانونی برای انتقال پیکرها را برای ایران برداشتیم ضمن آنکه 42 نفر از شهدای ایرانی فاجعه منا بنا به درخواست خانواده هایشان در مقبره الشهدا مکه دفن شدند.
اوحدی تصریح کرد: برای نشان دادن عزممان برای اعزام به حج، علیرغم قطع رابطه سیاسی، نامه زدیم که هیات ایرانی کجا ویزا بگیرد و آنها تنها با یک پیامک با بی ادبی گفتند به دبی بروید، حال سوال ما از مسؤولان عربستانی این است که چرا حج را با نگاه ذره‌بینی سیاسی می‌بینید که حتی حاضر نشدید یک نامه برای پاسخ بدهید؟
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بدترین نوع رفتار را با هیات ایرانی در دور اول مذاکرات حج انجام دادند و از ما انگشت‌نگاری شد اما ما می دانستیم که در این بازی، عربستانی‌ها به دنبال بزرگ کردن مسائل فرهنگی هستند و اعلام کنند که ایران به خاطر این مسائل به حج نیامد.
وی افزود: 20 راهکار تامین و تضمین امنیت را به برای سفر حجاج ایرانی به عربستانی‌ها ارائه کردیم؛ ضمن آنکه بحث ویزا و پرواز داخلی ایران نیز در این مذاکرات مطرح بود که حل نشد و بعد از 45 روز، پنجم خرداد ماه دوباره به عربستان رفتیم و اعلام کردند بخشی از تفاهمنامه توسط وزارت کشور و امور خارجه تنظیم شده است؛ این در حالی است که اگر اثری از امضاء ما در تفاهمنامه بود، امروز چنان تبلیغاتی در دنیا به راه انداخته بودند که امروز ما بدهکار بودیم.
اوحدی با اشاره به اعلام رسانه‌ای عربستان مبنی بر غلبه بر ایران تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که عربستان ظلم بزرگی کرد چراکه قبل از این بحث‌ها، مراجع تقلید اعلام کرده بودند که امسال استطاعت برای زائران نیست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان