arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود.
 
به گزارش انتخاب، منطقه همدان، انوشیروان محسنی‌بندپی در آئین تکریم و معارفه مدیرکل بهزیستی استان همدان، با بیان اینکه ارتقاء آگاهی خانواده ها در حوزه اختلالات ژنتیکی در برنامه‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.
 
وی ادامه داد: با انجام مشاوره ژنتیکی از تولد ۹۰۰ کودک دارای اختلالات ژنتیکی جلوگیری شده به طوریکه در استان همدان مجوز جلوگیری از ادامه حاملگی برای ۱۷ مورد صادر شده است.
 
محسنی‌بندپی افزود: به این افراد مشاوره رایگان ارائه می‌شود تا بتوانند به درستی وارد مرحله دوم حاملگی شوند و کودکان سالمی را به دنیا بیاورند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور به دنیا می‌آید، به اجباری شدن آزمایشات ژنتیک برای ازدواج‌های فامیلی اشاره کرد و یادآور شد: این آزمایشات برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان صورت می‌گیرد.
 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به انجام غربالگری اوتیسم در ۳۱ استان اشاره و تصریح کرد: ۲۰۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم در سطح کشور شناسایی شده که با انجام اقدامات لازم و به موقع آنان به زندگی عادی بازخواهند گشت.
 
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳، ۹۰۰ هزار کودک مورد غربالگری شنوایی‌سنجی قرار گرفتند، تصریح کرد: در سال ۹۴، یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک مورد غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند و در سال ۹۵ تعهد شد در قبال تأمین منابع مالی بتوانیم افزون بر ۹۰ درصد کودکان متولد شده را مورد غربالگری شنوایی‌سنجی قرار دهیم.
 
محسنی‌بندپی با بیان اینکه ۶ هزار کودک ناشنوا با کاشت حلزون شنوا شدند، ادامه داد: تنبلی چشم مهمترین عامل کم بینایی و نابینایی افراد در زیر سنین زیر ۲۰ سال است که بسیار مورد توجه قرار دارد به طوریکه با شناسایی این عارضه در کودکی می‌توان از آن پیشگیری کرد.
 
وی با بیان اینکه در ۱۹۰ شهرستان کشور شبکه اجتماعی داریم، ادامه داد: در ۶ شهرستان استان این شبکه وجود دارد که در سال گذشته موفق شده از خودکشی بیش از ۴۵۰۰ نفر جلوگیری کند.
 
وی با بیان اینکه با تلفن ۱۴۸۰، ۶۰۰ هزار تماس تلفن موفق برقرار شده است به طوریکه پوشش کامل مشاوره ازدواج به وسیله این خط در استان همدان انجام می‌شود، عنوان کرد: ۶ هزار مرکز روانشناختی در حال خدمت‌رسانی است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.
 
بندپی با اشاره به اینکه در بخش اعتیاد در کشور ۵ هزار تیم مشاوره وجود دارد که ۳۳۳ تیم در استان همدان مستقر است، اظهار کرد: توانمندسازی همکاران توسط بهزیستی در سه بُعد دنبال می‌شود به طوریکه فراهم کردن زمینه ارتقاء دانش آنها با استفاده از تجربه کشورهای موفق در دستور کار قرار گرفته که در این راستا هم اعزام کارشناسان برای آموزش در برنامه وجود دارد و هم از اساتید خارجی به کشور دعوت می‌شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیشترین برون‌سپاری در بهزیستی رخ داده است، خاطرنشان کرد: آئین‌نامه‌های جدید برای صدور مجوز مؤسسه‌های خیریه در دست تدوین بوده و مشکلات سابق در آن حل شده که به زودی ابلاغ می‌شود.
 
وی تخصصی‌ترین دستگاه در حوزه اجتماعی را سازمان بهزیستی دانست و عنوان کرد: ۲۲ هزار کارشناس متخصص و با تجربه در این سازمان وجود دارد که دارای بینش عمیقی هستند اما کمترین حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند.
 
به گفته محسنی‌بندپی، سازمان بهزیستی بر اساس قوانین و اسناد بالادستی، تکالیفی متشکل از خدمات متنوعی بر عهده دارد به طوریکه نگهداری و ارائه خدمات تخصصی به معلولان، آسیب‌دیدگان اجتماعی و افرادی که دچار معضلات سخت اعتیاد در جامعه شده‌اند از مهمترین ماموریت‌های بهزیستی است.
 
وی ادامه داد: همچنین ارائه خدمات تخصصی به اختلالات ژنتیکی مانند اوتیسم، بیماری‌های روانی مزمن، سالمندان، نگهداری و مواظبت و ارائه خدمات آموزشی به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از دیگر ماموریت‌های بهزیستی است.
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جمع کارکنان بهزیستی از خدمات آنان قدردانی کردند و این شغل را سخت و ارزشمند دانستند، گفت: سازمان بهزیستی سه راهبرد را در دولت یازدهم در رأس امور خود قرار داد به طوریکه نگاه سازمان، برنامه‌ریزی سیستمی، فرآیندمحور و جامعه‌نگر برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و انجام مأموریت‌ها است.

 در پایان این مراسم از زحمات اکبر سوری، مدیرکل سابق بهزیستی استان همدان قدردانی و حمیدرضا الوند به عنوان مدیرکل جدید بهزیستی همدان معرفی شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان