arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

هشت ماه زندان به دلیل نشستن بر روی عکس پادشاه سعودی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک لبنانی که در حج تمتع سال گذشته به اتهام نشستن روی عکس پادشاه عربستان، پس از هشت ماه زندان آزاد شد، به کشورش بازگشت
 
به گزارش انتخاب، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در نسخه اینترنتی خود درباره چگونگی زندانی شدن احمد سلیمان در حج تمتع سال گذشته ، گزارش مفصلی منتشر کرد.

سلیمان می گوید اداره آگاهی شهر مدینه منوره چند ساعت قبل از آنکه به لبنان پرواز کند وی را در اطراف کعبه مکرمه بازداشت و علتش را نشستن وی بر روی ورقه‌ای از یک روزنامه که عکس پادشاه عربستان در آن بود اعلام کرد.

سلیمان با اشاره به روند بازداشت ، بازجویی‌ها ، اذیت و آزارها و تهدیدات و سرانجام محاکمه اش تصریح کرد بازجو در اداره آگاهی گفت « همینکه روبروی کعبه نشسته بودی یعنی آنکه فکری در سرت داشتی.»

وی با اشاره به اینکه او را در غل و زنجیر و در سلول انفرادی زندانی کردند افزود « زمانیکه گفتم سنی هستم بازجو بیشتر مشکوک شد . بازجو از دوربینهای کعبه کمک گرفت و گفت دوربینها نشان می داد که به شیوه شیعیان نماز می خوانی.»

سلیمان گفت بازجو در گزارش نهایی خود اعلام کرد «‌این جرم با انگیزه های سیاسی رخ نداده است.» سه ماه بعد سلیمان را به دادگاه بردند.

سلیمان افزود قاضی که یک مبلّغ دینی بود گفت:« ای رافضی ای کافر ای طرفدار نصر الله چرا روی عکس پادشاه نشستی؟»
حکم اولیه قاضی اجرای قصاص تعزیزی بود و سپس در جلسه دوم به سه سال و نیم زندان و دویست ضربه شلاق کاهش یافت و پس از وساطت شماری از سعودی ها این حکم به هشت ماه زندان و اخراج از عربستان رسید.

سلیمان با انتقاد از عملکرد کنسولگری لبنان در رسیدگی به وضع لبنانی های گرفتار در عربستان گفت سفرای ایران و مصر به شهروندان خود سر می زدند اما از سفارت لبنان خبری نبود.

احمد سلیمان می گوید یک لبنانی به نام علی محمود نصرت 65 ساله که چهل و پنج سال در عربستان زندگی می کرده از هفت سال پیش زندانی است و کسی به دادش نمی رسید.
نظرات بینندگان