arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

دلجویی از پاکستان به سبک آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مجلس سنای آمریکا پیش نویس لایحه ای 800 میلیون دلاری با پاکستان را به تصویب رساند.
 
به گزارش انتخاب، مجلس سنای آمریکا پیش نویس لایحه ای را تصویب کرده است که به موجب آن 800 میلیون دلار بابت همراهی پاکستان با آمریکا در عملیات موسوم به 'جنگ علیه تروریسم'، به اسلام آباد پرداخت خواهد شد؛ اقدامی که می تواند دلجویی واشنگتن از اسلام آباد بعد از تنش های شدید اخیر میان دو کشور تلقی شود.
 
این بسته کمک مالی در واقع جایگزین طرحی به نام 'صندوق حمایت از ائتلاف' است که در قالب آن، حمایت های مالی آمریکا از افغانستان و پاکستان بطور سالانه انجام می شد. این بسته مالی جدید با عنوان 'کمک به ارتقای امنیت پاکستان' طراحی شده است.

به نظر می رسد آمریکا با این اقدام، قصد دلجویی از پاکستان را دارد. روابط پاکستان و آمریکا در دو ماه اخیر به دلیل کنار کشیدن واشنگتن از قرارداد فروش شرایطی هشت فروند جنگنده اف-16 به پاکستان، حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک بلوچستان و حمایت های واشنگتن از دهلی نو، به شدت دچار تنش شده است.

چند روز پیش نیز هیاتی عالی به نمایندگی از دولت آمریکا به اسلام آباد سفر کرد و گفت و گوهای مهمی درخصوص تحولات اخیر در روابط دو کشور با مقامات عالی دولتی و نظامی پاکستان انجام داد.
پاکستان از سال 2013 تا کنون، در قالب طرح صندوق حمایت از ائتلاف، سه میلیارد و یکصد میلیون دلار از آمریکا دریافت کرده است اما این طرح در سال جاری متوقف خواهد شد.

دلیل متوقف شدن طرح صندوق حمایت از ائتلاف این است که این طرح مربوط به یک ماموریت خاص آمریکا در افغانستان بود که این مامویت اکنون رسما پایان یافته است.

به همین دلیل، کمیته امور خدمات تسلیحاتی سنای پاکستان از مدلی شبیه صندوق حمایت از ائتلاف برای ادامه حمایت های مالی از بخش فعالیت های امنیتی پاکستان استفاده می کند و این پول به جای اینکه صرف امور مربوط به ائتلاف شود، برای بهبود اوضاع امنیتی پاکستان صرف خواهد شد.

کمیته امور تسلیحاتی سنای آمریکا ضمن تصویب پیش نویس لایحه یاد شده، از پاکستان به عنوان یک 'هم پیمان راهبردی و ثابت آمریکا' نام برده و بر ضرورت ادامه روابط محکم با پاکستان تاکید کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان