arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

نماینده مجلس عوام انگلیس در اثر حمله با چاقو و تیراندازی کشته شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پلیس انگلیس اعلام کرد خانم 'جو کاکس ' نماینده مجلس عوام که در بعد از ظهر روز پنجشنبه در جریان حمله‌ فردی با چاقو و تیراندازی بشدت زخمی شده بود، بر اثر جراحات وارده کشته شده است.

به گزارش انتخاب، به گفته پلیس، وضعیت خانم کاکس که پیش از این وخیم گزارش شده بود، ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان لیدز درگذشته است.

«جو کاکس» 41 ساله عضو مجلس عوام از حوزه ' باتلی و اسپن ' در برابر کتابخانه «بریستال» در نزدیکی «لیدز» ( واقع در 300 کیلومتری شمال لندن) مورد اصابت گلوله و همچنین ضربات چاقو قرار گرفته بود .

خانم 'جو کاکس پس از انتقال به بیمارستان لیدز تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.
پلیس انگلیس تایید کرده است که یک مرد 52 ساله که هویت وی تاکنون فاش نشده در ارتباط با حادثه تیراندازی دستگیر شده است.

در همین حال گزارش های منتشر شده در ارتباط با حمله به جان خانم 'جو کاکس ' یک نماینده مجلس عوام ، حاکی از گرایش و یا وابستگی ضارب به یک گروه دست راستی افراط گرا است.
تارنماهای نشریات گاردین و ایندیپندنت به نقل از شاهدان عینی گفته اند که ضارب در هنگام تیراندازی به سوی 'جو کاکس' چندین بار جمله ' فرست بریتانیا ' ( "Britain First ) را فریاد زده است.
مقامات پلیس انگلیس تاکنون ادعای مطرح شده در ارتباط با گرایش فرد مظنون دستگیر شده به گروه ' فرست بریتانیا ' تایید نکرده است.

پلیس انگلیس گفته است که عصر امروز ( پنجشنبه ) یک کنفرانس مطبوعاتی در ارتباط با این حادثه برگزار خواهد کرد.

' فرست بریتانیا' یک گروه ملی گرا و دست راست افراطی است که در سال 2011 میلادی توسط 'پائول گولدینگ ' یک عضو سابق حزب ملی بریتانیا پایه گذاری شده است.

این گروه دست راستی بشدت ضد مهاجر بوده و مخالف چند فرهنگی شدن انگلستان و نیز رشد اسلام در این کشور است. 

این تشکل راست گرای افراطی که در حال حاضر در هیچکدام از مجالس محلی و ملی انگلیس و نیز پارلمان اتحادیه اروپا نماینده ندارد، تاکنون اظهار نظری دراین خصوص نداشته است.

شخصیت های سیاسی از جناح‌ها و احزاب مختلف انگلستان از جمله 'دیوید کامرون' نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار ، 'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر و نیز 'بوریس جانسون' شهردار سابق لندن و 'نایجل فاراژ ' رهبر حزب یوکیپ که از حامیان اصلی برگزیت شمرده می شوند، حمله به جو کاکس را 'تکان دهنده' و 'وحشتناک' خوانده و آن را محکوم کرده‌اند.

خانم کاکس که صاحب دو فرزند است، عضو حزب کارگر بوده و در انتخابات پارلمانی 2015 میلادی موفق به کسب کرسی در مجلس عوام شد.

کاکس که در یورکشایر غربی متولد شده قبل از ورود به مجلس عوام به عنوان یکی از مدیران موسسه 'آکسفام '،فعالیت می‌کرده است.

این نماینده حزب کارگر بعد از ورود به مجلس عوام نیز ریاست گروه فراحزبی پارلمانی دوستان سوریه برعهده داشت و از مخالفان مداخله نظامی در این کشور شمرده می شد.

در همین حال حمله به خانم کاکس در حالی صورت می گیرد که تنها یک هفته به برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده است.

حزب کارگر رسما از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت می کند.
گفته می شود کارزارهای تبلیغاتی موافق و مخالف ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، به دنبال این حمله فعالیت های خود را متوقف کرده‌اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان