arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

جزئیات نشست خبری ظریف و وزیر خارجه فرانسه / می خواهیم همکاری ما با ایران درازمدت باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و فرانسه برگزار و دو طرف بر ارتقای همکاری در جهت ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و جهان تاکید کردند.

در نشست خبری مشترک ظریف با ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن ابراز خوشحالی از حضور وزیر امور خارجه کشورمان در فرانسه گفت: ما چند وقت پیش در وین با هم آشنا شدیم و با صحبت‌هایی که درباره سوریه در آنجا داشتیم تصمیم گرفتم از ایشان در فرانسه میزبانی کنیم و این فرصت پیش آمد که رئیس جمهور و ایشان به فرانسه سفر کنند و در حوزه‌های صمیمانه موضوعات مهم دو جانبه را مورد بررسی قرار دهیم. 

وزیر امور خارجه فرانسه به خاطر توافق هسته‌ای در ۱۴ جولای به ایران آفرین گفت و ابراز کرد: برای ما این روز مهمی است به طوری که به آن چهارده جولای می‌گوییم. 

آیرو گفت: این توافق یک جواب تاریخی به برنامه هسته‌ای بود ایران و یک فرصت درخشان بود. 

او از زحماتظریف برای رسیدن به این توافق تشکر کرد و گفت: آقای ظریف شخصا زحمت زیادی کشیدند و این موضوع، موضوع سختی بود چرا که حتی کسانی در کشور ایران حاضر به این توافق نبودند و این نشان بزرگ دیپلماسی بود که به نتیجه رسید. 

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه توافق هسته‌ای برای آینده راه را جهت رسیدن به راه‌حل در مسائل مختلف نشان می‌دهد، افزود: کسانی که شک دارند بدانند دیپلماسی برای راه حل مسائل سخت چقدر کارساز است. هر که از این طریق به نتیجه برسد ، به نفع هر دو طرف است به خصوص برای فرانسه و همکارانش. 

آیرو گفت با این توافق برای ایران راه جدیدی باز شد. برای همین ما در مورد موضوعاتی مثل سوریه، لبنان و وضع دردناک یمن و اثرات صلح در خاورمیانه از طرف فرانسه صحبت‌هایی داشتیم. ما می‌دانیم امنیت منطقه در خطر است و منطقه احتیاج به صلح دارد. این مذاکرات با همکاری ما می‌تواند به مبادله تحلیل‌های ما با هم بیانجامد. ار این رو می‌توانیم با هم به نتیجه برسیم که چگونه وضعیت صلح ایجاد شود. 

او گفت: ما دنبال همکاری دراز مدت در تجارت، اقتصاد و همکاری صنعتی و رسیدن به نتیجه هستیم. توافق با ایران خودرو که به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو در طول چهار سال سرمایه گذاری شده، برای هر دو کشور مثبت است و این نشان می‌دهد موسسات فرانسه در ایران می‌خواهند سرمایه گذاری کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه این همکاری‌ها به وضعیت تحریم‌ها وابسته است و ما سعی می‌کنیم همه تحریم‌ها برداشته شود تا میان ما اعتماد ایجاد کند، ادامه داد: ما سعی می‌کنیم صحبت‌های مستقیم و شفاف‌مان را با آمریکایی‌ها ادامه دهیم. آقای ظریف هم به همکاری با اروپا ادامه خواهد داد و من اطمینان می‌دهم این صحبت‌ها را نیز در روز جمعه در کره جنوبی در یک نشستی مطرح و تاکید کنم که به دنبال تعامل با ایران از طریق کارهای دو جانبه هستیم تا به ایران فرصت بدهیم که در صحنه بین الملل مجددا فعال شود. 

آیرو با تاکید براینکه ما خواهان افزایش تبادلات دانشجویی و تحقیقات هستیم، اظهار کرد: ایران کشور بزرگی است و از فرهنگ غنی برخوردار است. فرانسه می‌خواهد دانشجویان ایرانی بیشتری به اینجا بیایند و تحصیلات در دانشگاه‌های فرانسه داشته باشند و از این طریق با جوانان فرانسوی آشنا شوند و این برای روابط خوب است.

در ادامه این نشست، محمد جواد ظریف با بیان اینکه گفت‌و‌گو‌های خوبی در دیروز و امروز با دوستان فرانسوی داشتیم، گفت: زمینه‌ها برای همکاری در زمینه‌های مختلف بعد از سفر رییس جمهور روحانی به فرانسه فراهم شده است. این زمینه‌ها بر اساس دو کشور‌ها با فرهنگ و تمدن دیرین و با روابط تاریخی و سنتی مثبت میان دو کشور ایران و فرانسه است که به نفع دو کشور، ثبات و صلح در منطقه و جهان است. 

وی افزود: بعد از توافق ۱۴ جولای که این روز را با دو اتفاق مهم پیوند زده است که آزادی باستیل و آزادی جهان از یک موضوع بیهوده به نام بحث هسته‌ای ایران است و از آن روز به بعد وارد یک مرحله جدیدی از روابط شدیم، روابطی که بر مبنای نفع مشترک و رسیدن به اهداف مشترک است. 

ظریف گفت: همه دنیا مشاهده کردند ایران در برابر تعهدات خود بسیار پایبند است و از تعهدات خود تخطی نمی‌کند اما به همین میزان تاکید دارد که طرف مقابل هم به تعهدات خود پایبند باشد. 

وی ادامه داد: خوشحالیم که در این زمینه با فرانسه نظر مشترک داریم و با هم در یک حرکت برای اطمینان از اجرای همه تعهدات من جمله کلیه تعهدات رفع تحریم‌ها حرکت می‌کنیم، امکانات همکاری بین ایران و فرانسه بسیار گسترده است.

 

ظریف به توافق اخیر میان ایران و فرانسه در حوزه خودرو اشاره و این همکاری مشترک و سرمایه گذاری را به نفع مردم ایران و فرانسه توصیف کرد و گفت:‌ در سایر حوزه‌ها نیز زمینه همکاری وجود دارد؛ همکاری‌های فرهنگی، تبادل دانشجو و همکاری در زمینه توریسم بسیار زیاد است که موجب آشنا شدن بیشتر مردم دو کشور با فرهنگ، نگرانی‌ها و خواسته‌های یکدیگر خواهد شد واین ارتباطات نزدیک مردمی از حوزه‌هایی است که دو کشور می‌توانند بیشتر فعالیت کنند و تاکنون هم توافق‌هایی که در سفر آقای روحانی به فرانسه انجام شده در حال اجرا شدن است و امیدواریم بیش از گذشته باعث همکاری و همفکری بین دو کشور شود. 

وی به گفت‌وگوی خود با رییس جمهور فرانسه اشاره کرد و افزود: در حوزه سیاسی بسیار خوشحالم که گفت‌و‌گو‌های بسیار خوبی با آقای اولاند و وزیر خارجه فرانسه برای کمک به صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه داشتیم. ما دیدیم که پدیده شوم افراط و تروریسم مرز نمی‌شناسد و در تمام جهان قربانی می‌گیرد ما همواره با قربانیان تروریسم هر جا که بودند احساس همدردی کردیم. 

ظریف به همدردی مرد ایرانیان با قربانیان حادثه تروریستی پاریس اشاره کرد و گفت: این همدردی نشان دهنده این است که ما در یک کشتی نشسته‌ایم که در موضوعات مختلف از قبیل مبارزه با افراط و تروریسم،  مقابله با پدیده افراط و منابع انسانی، منابع مالی و تجهیزاتی و شرایطی که جوانان را برای افراط گرایی سوق می‌دهد و نیز تلاش برای صلح و ثبات همواره با هم همکاری کنیم. 

ظریف ضمن ابراز امیدواری از این مذاکرات بتوان به راه حل سیاسی در سوریه، یمن، بحرین و پایان دادن به شرایط دشوار انسانی که در منطقه حاکم شده، دست یافت، گفت: ما آمادگی گفت‌و‌گوی فرامنطقه‌ای با فرانسه و اتحادیه اروپا را در این زمینه‌ها را داریم و امیدواریم این تشریک مساعی به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

در ادامه این نشست، مارک آیرو در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه تمهیداتی از سوی فرانسه برای مقابله با تحریم و ترس بانک‌ها از معامله با ایران اتخاذ شده است، گفت فرانسه خیلی فعال است که این تحریم‌ها برداشته شود و من هیچ فرصتی را برای مطرح کردن این موضوع با همکارم جان کری از دست نمی‌دهم.

او گفت: ما تا به حال پیشرفت‌هایی داشتیم ولی راه طولانی است و این پیشرفت‌ها خیلی مهم است چرا که وضعیت مالی و بانکی را راه می‌اندازد و می‌دانیم که اخیرا بانک‌ها می‌ترسیدند و ما نیز این مسئله را می‌فهمیم.

او با اشاره به دیدار ظریف با وزیر اقتصاد و دارایی گفت شما در دیدارتان با وزیر دارایی این مسائل را مطرح می‌کنید. البته نیاز به پیشرفت است و ما همیشه از آمریکایی‌ها می‌خواهیم که با هم به یک قرارداد برسیم. 

ظریف نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی در مورد مسائل دارند، گفت: داشتن دیدگاه متفاوت در مورد موضوعات مختلف یک واقعیت طبیعی در روابط بین الملل است و مهم این است که بتوانیم در یک محیط با احترام متقابل دیدگاه‌ها را مطرح کنیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما امروز توانستیم درباره موضوعات مهمی مثل وضعیت در سوریه گفت‌و‌گو کنیم و راه‌هایی که می‌تواند به راه حل سیاسی برسد را بررسی کنیم و روی اصولی که می‌تواند به راه حل برسد گفت‌و‌گو کنیم. اختلاف در دیدگاه‌ها مانع گفت‌و‌گو نیست اگر دیدگاه‌ها مشابه بود نیازی به گفت‌و‌گو نبود. شما با خودتان گفت‌و‌گو نمی‌کنید و با کسی گفت‌و‌گو می‌کنید که با شما دیدگاه متفاوتی دارد. 

آیرو نیز در ارتباط با همین مساله تاکید کرد: این خیلی مهم است که بتوانیم با هم به طور عمیق صحبت کنیم. اولا درباره سوریه باید بگویم می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم چرا که دیدگاه ما یگانه است. ما گفتیم باید راه حل سیاسی داشته باشیم و آتش بس را اجرا کنیم تا کمک‌های بشردوستانه به تمام نقاط سوریه برسد و اگر ما بتوانیم با هم این صحبت‌ها را داشته باشیم وضعیت خوبی برای مذاکرات خواهیم داشت. 

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: من ۱۱ و ۱۲ جولای به لبنان می‌روم و به همکارم پیشنهاد کردم بعد از این ملاقات ما با هم تبادل ایده داشته باشیم که معلوم شود به چه صورت می‌شود به نتیجه سیاسی در لبنان رسید.

یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه دو طرف از همکاری در منطقه صحبت کردند اما چیزی در خصوص نحوه اجرای آن گفته نشد سوال پرسید که آیرو پاسخ داد:  من به لبنان می‌روم و سعی ما این است که  از لحاظ سیاسی بتوانیم کمکی کنیم. ما نمی‌توانیم جای آن‌ها صحبت کنیم اما باید به دنبال راه حل باشیم و باید بدانیم فرانسه با لبنان روابط تاریخی داشته و می‌خواهیم با ایران برای پیشرفت این رابطه تلاش کنیم. 

او گفت: من با شاهزادهٔ سعودی هم دیداری دارم و ما می‌خواهیم از این بحران غیر قابل قبول در بیاییم که می‌تواند جنگ را سالهای سال ادامه دهد و تمام منطقه را به زیر نا‌امنی برود. توافق هسته‌ای در ۱۴ جولای صورت گرفت اما در ابتدا ما از یکدیگر بسیار دور بودیم اما آخر کار به نتیجه رسیدیم.

ظریف نیز در پاسخ به همین پرسش با بیان اینکه ما نیز معتقدیم که در ‌‌نهایت مردم لبنان تصمیم می‌گیرند و هر تصمیمی بگیرند برای ما محترم است، گفت: ما با فرانسه برای تسریع اتفاقات در لبنان فعالیت می‌کنیم. همه گروه‌ها در لبنان حق داردند دخیل باشند و نمی‌شود برای مردم لبنان بر اساس برخی روایت‌هایی که برخی دوست دارند تکرار کنند، تصمیم گیری کرد. 

وی تاکید کرد: هیچ کس از بیرون لبنان حق ندارد در مورد آینده لبنان تصمیم بگیرد یا به آن‌ها چیزی را دیکته کند. مردم لبنان حرف کسی که از بیرون دیکته کند را نمی‌پذیرند .

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد افراد در سوریه را به مردم آن کشور واگذار می‌کنیم، ادامه داد: کمک ما به برقراری آتش بس و رسیدن کمک‌ها به همه مردم سوریه و نیز کمک به بازکردن زمینه برای راه حل سیاسی است. راه حل سیاسی با این پیش فرض آغاز می‌شود که سوریه راه حل نظامی نداشته و ندارد. 

ظریف با بیان اینکه انواع راه حل‌های سیاسی برای سوریه قابل پیش بینی است، گفت: ما آمادگی داریم با شرکای خودمان در چارچوب گروه حمایت از سوریه و سازمان ملل و با پذیرش این فرض که هر گروه یک درخواست دارد و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد، هستیم. برای حل مسأله سوریه نیازمند یک راه حل جامع و کامل هستیم نه دیدگاهی که یک طرف را حذف کند. 

وی گفت: روایت‌ها درباره شرایط کنونی سوریه متفاوت است اما می‌شود بدون تلاش برای متهم کردن همدیگر ، برای آینده بهتر سوریه تلاش کنیم.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان