arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

اعتراف تلخ رئیس سازمان هواشناسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان هواشناسی گفت: یکی از بخش های کاربر در راهداری بحث هواشناسی جاده ای است اما درحال حاضر پوشش کاملی بر جاده های کشور نداریم.
 
به گزارش انتخاب، داوود پرهیزکار در مصاحبه با صدا و سیما با تاکید بر نیاز کشور به توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی جاده ای افزود: هم اکنون تعداد ایستگاه های هواشناسی جاده ای 26 دستگاه است و طبق برنامه ششم توسعه قصد داریم آنها را به دو هزار ایستگاه افزایش دهیم البته به صورت پایلوت جاده های بین تهران و استان های همجوار به ویژه استان های شمالی که از ترافیک بالایی برخوردارند در اولویت هستند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح افزایش ایستگاه های هواشناسی جاده ای مدون شده است و با تامین بودجه و اعتبارات تا پایان برنامه پنج ساله ششم به این هدف گذاری خواهیم رسید زیرا توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی جاده ای یک نیاز ملی است.
 
پرهیزکار در ادامه مهمترین مشکلات سازمان هواشناسی در توسعه، ارتقا و بهینه سازی سامانه های پایش و سنجش هواشناسی را کمبود اعتبارات برشمرد و افزود: اکنون که به واسطه برجام شرایط برای خرید تجهیزات مهیا شده مهمترین مشکل نبود اعتبارات است.
 
وی گفت: پیش از برجام به علت تحریم های ظالمانه کار برای سازمان هواشناسی جهت خرید تجهیزات بسیار سخت بود زیرا همه ابزار و ادوات هواشناسی ساخت خارج است و تولید داخل ندارد و تنها مشتری این تجهیزات سازمان هواشناسی است بنابراین بخش خصوصی و تولید تمایلی به ساخت آن ندارند.
 
رئیس سازمان هواشناسی همچنین با بیان اینکه اعتبارات این سازمان از سال 91 تاکنون تغییر نکرده است، افزود: در سال 91 که قیمت دلار از هزار تومان به حدود چهار هزار تومان افزایش یافت اعتبارات سازمان هواشناسی تغییر نکرد و مجبور شد دستگاه های مورد نیازش را با دلار چهار هزار تومانی و هزینه سنگین تر در دوره تحریم ها خریداری کند برای مثال دستگاهی که می شد با 30 تا 40 میلیون تومان خریداری کنیم تا 150 میلیون تومان می رسید که همین مساله فشار زیادی را بر اعتبارات سازمان تحمیل کرد.
 
پرهیزکار با انتقاد از اینکه در 10 سال گذشته توجه کافی به سازمان هواشناسی صورت نگرفته است، گفت: برای توسعه راداری سازمان هواشناسی طرحی داریم که مربوط به سال 75 است اما اولین رادار سازمان در سال 83 نصب شد که مربوط به استان خوزستان است.
 
وی افزود: براساس این طرح قرار بود 20 تا 24 رادار هواشناسی در کل کشور تهیه و نصب شود که متاسفانه به سبب همین بی توجهی ها و تامین نشدن اعتبارات بعد از 20 سال تنها 9 رادار عملیاتی داریم که آخرین آن به تازگی در استان اردبیل راه اندازی شده است و تا رسیدن به 24 رادار به اعتبارات بیشتری نیازمندیم.
 
رئیس سازمان هواشناسی گفت: این درحالی است که یکی دو رادار از 9 رادار فعلی به علت عمر طولانی و پیشرفت های تکنولوژی باید کلا از سیستم خارج شوند.
نظرات بینندگان