arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

قرارداد بویینگ نشان داد راه تجارت با ایران باز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مشاور وزیر امور خارجه آمریکا گفت: باجود نگرانی شرکت‌ها برای تجارت با ایران، قرارداد بویینگ و ایران نشان می‌دهد که راه تجارت با این کشور باز است.
 
به گزارش انتخاب، لسلی ته‌سو، مشاور ارشد حوزه ایران در دایره امور خاورنزدیک وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد با اشاره به توافق هفته گذشته میان ایران و شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا، گفت: این قرارداد نشان می‌دهد با وجود نگرانی شرکت‌های بین‌المللی نسبت به وجود تحریم‌های باقیمانده واشنگتن علیه تهران، امکان تجارت با ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد.
 
شرکت آمریکایی بویینگ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از معامله با ایران برای فروش 80 فروند هواپیما در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خبر داد. درصورت انجام این قرارداد، این بزرگ‌ترین معامله تجاری میان ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 (میلادی) خواهد بود.
 
توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در  تابستان سال گذشته حاصل شد و به موجب آن، تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شد اما به دلیل وجود برخی دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی و تجاری رغبت چندانی برای تجارت با این کشور نشان نمی‌دهند و مقامات ایرانی از این مساله شکایت دارند.
 
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: ما می‌دانیم که تحریم‌های ما می‌توانند پیچیده باشند و فکر می‌کنم خیلی از شرکت‌ها و بازرگانان در این خصوص نگران هستند اما همان‌طور که این قرارداد (با بویینگ) نشان می‌دهد؛ حتی (تجارت با ایران) می‌تواند برای یک شرکت آمریکایی هم اتفاق بیفتد.
 
ته‌سو هم‌چنین گفت: شرکت بویینگ تاکنون در راستای این توافق به طور مداوم با دولت آمریکا در تماس بوده و در آینده نیز با اجرایی شدن قرارداد خود، به این تماس و مشاوره‌اش با دولت ادامه خواهد داد.
 
او تاکید کرد: از آن‌جایی که توافق هسته‌ای به تازگی در ماه ژانویه اجرایی و تحریم‌ها لغو شد، ما هنوز در حال بررسی این هستیم که چه تغییراتی در روابط با ایران ایجاد شده است.
 
مشاور ارشد ایران در وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما از سال ۱۹۷۹ با ایران رابطه‌ای نداشتیم و این مدت زمانی طولانی برای نبود رابطه با کشوری دیگر است اما قرار نیست دشمنان تا ابد با یکدیگر دشمن بمانند. ما می‌دانیم که شاید برخی در ایران با این حرف موافق نباشند.
 
ته‌سو گفت که باوجود کاهش تنش‌ها میان دوکشور، تغییری در محدودیت‌ها برای صدور ویزای آمریکا برای ایرانی‌ها ایجاد نخواهد شد.
 
وی در ادامه گفت: واقعیت این است که تعداد زیادی از ایرانی‌ها می‌توانند ویزای آمریکا بگیرند. گاهی اوقات مدت زمان صدور ویزا طولانی است اما آن‌ها قادرند برای تحصیل، گردش، دیدار با خانواده و دلایل دیگر به آمریکا بیایند و پیش‌بینی ما این است که تعداد بیش‌تری خواهند آمد. ما مشتاق حضور آن‌ها در اینجا هستیم.
 
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا با ادعای این‌که آمریکا دشمنی با مردم ایران ندارد، در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که واشنگتن بهبودی در وضعیت حقوق بشر ایران نمی‌بیند اما امیدوار است که دولت وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد تا زمینه لغو تحریم‌های حقوق بشری نیز فراهم شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان