arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

«بافضیلت ترین» اعمال شب قدر چیست؟ پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به شفقنا گفت: مؤمنین در شبهای قدر که افضل شبهای ماه مبارک رمضان است و به فرموده قرآن با فضیلت تر از هزار شب است به مطالعه کتب علمی و دینی نیز بپردازند و سعی کنند احکام شرعی خود را بیاموزند.

به گزارش جماران، این مرجع تقلید شیعیان درگفت وگو با شفقنا ودر پاسخ به پرسشی درباره طولانی شدن مراسم احیاء با هدف بیدار نگه داشتن مردم گفت: در برگزاری عمومی مراسم شب های قدر باید ظرفیت و اقتضای حال عموم مخاطبین را در نظر گرفت و اهمیت این شب نباید موجب تحمیل انجام مستحبات بر دیگران شود.

او تاکید کرد: البته مناسب است با شیوه و بیانی مناسب، اهمیت احیای این شب بیان شود که این امر می تواند در عموم مردم برای احیا و انجام اعمال دیگر این شب بزرگ، ایجاد انگیزه و رغبت کند.

آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم فهم معنای دعاها توسط برخی از مردم، آیا بهتر نیست که موعظه جایگزین این دعاها شود، دعاخواندن را یک «سنت» دانست و بر لزوم حفظ این سنت تاکید و خاطرنشان کرد: مراسم به گونه ای برگزار شود که علاوه بر موعظه مشتمل بر ادعیه خوانی هم باشد.

او مذاکره علمی و یادگیری احکام دینی و علوم نبوی را از «بافضیلت ترین» اعمال شب قدر دانست و افزود:خوب است مؤمنین در شبهای قدر که افضل شبهای ماه مبارک رمضان است و به فرموده قرآن با فضیلت تر از هزار شب است به مطالعه کتب علمی و دینی نیز بپردازند و سعی کنند احکام شرعی خود را بیاموزند.

این مرجع تقلید درباره عزاداری در شبهای احیاء عنوان کرد: عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام از افضل قربات الی الله است و تعظیم ایام شهادت امیرمؤمنان سلام الله علیه مطلوب است و باید با شکوه برگزار شود لکن باید این مراسم را به گونه ای برگزار کنند که مانع انجام اعمال شبهای قدر نباشد و مطابق روایات شریفه از جمله اعمال مهم این شبها، دعاهای مخصوص و نماز و عبادت است.

او در نقد نظر اشخاصی که در برنامه های احیاء، مردم را به دعاکردن در موردی به خصوص و یا انحصار دعاها به دعا برای فرج امام زمان علیه السلام ملزم می کنند، تصریح کرد: انسان که نمی تواند به دلخواه خود دستور العمل بدهد. ما در خصوص اینکه دعاها منحصر در دعا برای حضرت ولی عصر سلام الله علیه باشد، دستور و سفارش خاص از ائمه معصومین علیهم السلام نداریم. علاوه بر دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج مبارک آن حضرت، مطابق روایات، انسان از خداوند خیر دنیا و آخرت را برای خود و دیگران بخواهد.

آیت الله شبیری زنجانی در قسمتی از این گفتگو درباره سیره خود، در شبهای احیاء توضیح داد: تا زمانی که توانایی داشتم صد رکعت نماز مستحبی شبهای ماه رمضان را در این شبها می خوانم. دعای جوشن و دعاهای دیگر مخصوص این شبها را نیز می خوانم.

نظرات بینندگان