arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۵

هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران شد/ جهش صادرات در پسابرجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادرات نفت خام ایران به هند در ماه مارس 2016 (اسفند94- فروردین 95) با جهش ٢٩٠ هزار بشکه ای به 505 هزار بشکه در روز رسید.
 
به گزارش انتخاب، هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می رود، در سال های تحریم، حدود 20 درصد نفت صادراتی ایران (به طور میانگین 200 هزار بشکه در روز) را خریداری می کرد.

پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، این کشور خرید نفت از ایران را افزایش داد و بر اساس گزارش ها، پالایشگاه های هند سفارش خرید محموله های نفتی جدید را ارایه کرده اند.

این میزان افزایش صادرات نفت به هند به عنوان دستاورد بزرگ دولت ایران در گسترش فعالیت ها در بازارهای منطقه ای پس از رفع تحریم ها به شمار می رود.

در ماه مارس سال جاری میلادی، شرکت اسار اویل هند بزرگترین واردکننده نفت ایران و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگلور در مقام دوم بود.

شرکت ریلاینس هند پس از 6 سال وقفه، با خرید یک محموله از میعانات نفتی میدان فروزان ایران در ماه مارس سال جاری میلادی خرید نفت از ایران را از سر گرفت.

اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارش داد که بر اساس اطلاعات منتشر شده در زمینه حمل و نقل نفتکش ها، میانگین واردات نفت‌خام هند در سه ماهه نخست سال 2016 به چهار میلیون و 350 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 500 هزار بشکه در روز بیشتر شده است.

از نظر واردات ماهانه، میانگین واردات نفت خام هند در ماه مارس 2016 به سطح چهار میلیون و ٣١٠ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه فوریه (بهمن-اسفند)، حدود 670 هزار بشکه در روز کمتر بوده است.

براساس آمار منتشر شده، ایران با تامین بیش از 500 هزار بشکه نفت خام هند، پس از عربستان و عراق سومین تامین کننده نفت خام این کشور است.

در میان صادرکنندگان نفت خام به هند، عربستان با صادرات روزانه حدود 850 هزار بشکه در ماه مارس در جایگاه نخست قرار گرفت. این در حالی است که صادرات نفت‌خام عراق به این کشور در ماه مارس با 250 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه قبل به 658 هزاربشکه در روز رسید.

در این میان، حجم واردات نفت خام هند از ایران در ماه مارس به میانگین 505 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با ماه پیش از آن حدود 290 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

 کسب رتبه سومین صادرکننده نفت به هند در حالی است که در ماه ژانویه 2016 (دی-بهمن) یعنی در زمان آغاز فرایند اجرای برجام، ایران با تامین 6.3 درصد از نفت وارداتی هند در جایگاه ششمین صادرکننده نفت به این کشور قرار داشت.

چندی پیش، خبرگزاری رویترز با پرداخت به موضوع صادرات نفت ایران به هند گزارش داده بود که واردات نفت خام هند از ایران به بیش از 500 هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین رقم در پنج سال گذشته به شمار می آید.

در پایان سال مالی منتهی به ٣١ مارس 2016(١٢ فروردین) در هند، میانگین واردات نفت خام این کشور از ایران با 14.4 درصد رشد به 251 هزار و ١٠٠ بشکه در روز رسید که بالاترین رشد سالانه واردات هندی ها از ایران از سال ٢٠٠٧ میلادی تاکنون به شمار می آید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان