arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۵

اصلاح لایحه «رفع خشونت علیه زنان» در مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فعال حوزه زنان با اشاره به راه‌های ارتقای امنیت اجتماعی زنان از سوی مجلس گفت: لایحه «رفع خشونت علیه زنان» مسکوت باقی مانده است. اینقدر در پیچ و خم کمیسیون لوایح رفت و آمد کرد که امکان طرح  در مجلس نهم را نیافت. مجلس می‌تواند این لایحه را در قالب کمیسیون‌ها اصلاح کند.  
 
به گزارش انتخاب، زهرا نژادبهرام با بیان اینکه امنیت اجتماعی یکی از دغدغه‌های زنان است، تصریح کرد: آنان به دلایل متعددی احساس ناامنی می‌کنند. در حال حاضر شاهد بالا بودن آمار خشونت علیه زنان در جامعه و خانواده و کم‌توجهی به نشاط اجتماعی زنان هستیم. مجلس نهم نسبت به این  موضوع بی‌توجه بود. علاوه بر آن تبعیض جنسیتی در پذیرش دانشجو و اشتغال یکی دیگر از دغدغه های زنان است.
 
وی با اشاره به عملکرد مجلس نهم و دهم در حوزه زنان گفت: مجلس هشتم و نهم درباره موضوع زنان عملکرد قابل توجهی نداشته است. بر اساس پژوهش انجام شده از سوی معاونت امور زنان در 8 کلانشهر چند مساله دغدغه زنان است که شامل موضوعاتی مانند اقتصاد و اشتغال و امنیت اجتماعی می‌شود اما مصوباتی در مجلس هشتم و نهم در این زمینه‌ها و در جهت حل مشکلات زنان پیدا نکردیم.
 
این فعال حوزه زنان افزود: مجلس هشتم و نهم در حوزه اشتغال زنان در جهت تصمیم‌سازی بود که در نهایت منجر به پشیمان شدن کارفرمایان از همکاری با کارکنان زن شد. به عنوان نمونه مصوباتی در زمینه دورکاری و افزایش مرخصی زایمان  و در نظر گرفتن اولویت برای اشتغال مردان متاهل دارای فرزند به تصویب رسید.
 
این فعال حوزه زنان با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی زنان،افزایش اشتغال و کاهش بیکاری است اظهارکرد: حدود 2 میلیون زن سرپرست خانوار و تعداد زیادی زنان فارغ التحصیل داریم به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری دختران فارغ‌التحصیل 25 تا 30 درصد است یعنی دو برابر نرخ مردان تحصیلکرده است.
 
وی با اشاره به اشتغال زنان گفت: اشتغال یک پدیده جدی است و تمام دستگاهها باید دست اندرکار آن باشند. قوه‌های قضاییه و مجریه با همکاری یکدیگر می توانند مشکل اشتغال را به طور عام و این مشکل در بین زنان را به طور خاص برطرف کنند. نرخ اشتغال زنان حدود 13 درصد است. نیمی از جامعه زنان هستند با توجه به گرایش روزافزون آنان به اشتغال؛ این نرخ برای آنان کم است.
 
وی با اشاره به مجلس دهم به ویژه نمایندگان زن گفت: با توجه به آنکه مطالبات بر مبنای نیازهاست،لازم است نمایندگان زن مجلس تمام مطالباتی که از مجلس نهم به آنان پرداخته نشده را پاسخ دهند علاوه بر آن  مطالبات دیگر زنان را نیز مد نظر قرار دهند.
 
این فعال حوزه زنان با تاکید بر ضرورت برطرف کردن فقر اقتصادی و جبران شکاف اقتصادی در میان زنان و مردان اظهارکرد: دستیابی به این هدف با تسهیل شرایط کارآفرینی و استخدامی در دستگاه‌های مختلف، در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای دستگاه ها به منظور استفاده از نیروهای زن و... امکان‌پذیر است.
 
وی با اشاره به نشاط اجتماعی زنان گفت: نشاط زنان در شهرهای کوچک بیش از شهرهای بزرگ است اما در کل نشاط اجتماعی در بین زنان کمتر و افسردگی میان آنان بیشتر است . بر اساس آمار وزارت بهداشت در شهرهای بزرگ رقم  افسردگی زنان تا 35 درصد است که بنابر دلایل مختلفی مانند شرایط زنان پس از زایمان،مسایل مربوط به همسر و خانواده و اشتغال است.
 
این فعال حوزه زنان با بیان اینکه یکی از مسایل مهم مشارکت سیاسی زنان است، اظهارکرد: مجلس دهم حاصل اوج گرفتن مطالبات سیاسی زنان برای عملیاتی شدن انتظارات آنان است که  حضور 17 نماینده و 18 منتخب نشاندهنده آن است. در این شرایط مجلس دهم چه تدارکی برای ارتقای مشارکت سیاسی زنان دیده است؟ چه توصیه‌ای به دستگاههای اجرایی می کند و چه انتظاراتی از آن‌ها دارد؟چه تمهیداتی برای نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه ارتقای مشارکت سیاسی زنان اندیشیده است؟.
 
نژادبهرام در پایان گفت: زنان مجلس دهم می‌توانند سطوح مشارکت زنان در وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، امور خارجه و کشور را بررسی کنند؛ البته خانه تکانی در وزارت نفت در این زمینه شده است. وزارت کشور نیز  در شهرهای مختلف اقداماتی انجام داده ولی محدود بوده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان