arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۵

جنگ داخلی در حزب کارگر / کوربین راه مقاومت را برگزیده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به‌رغم استعفای دسته‌جمعی شماری زیادی از اعضای کابینه در سایه اعلام کرده که حاضر به استعفا و واگذار کردن رهبری این حزب بحران‌زده نیست.

در طی 36 ساعت گذشته 23 عضو کابینه در سایه انگلیس با هدف تحت‌فشار قرار دادن کوربین برای کناره‌گیری از رهبری حزب کارگر استعفا داده‌اند.

موج استعفای اعضای کابینه در سایه حزب کارگر به دنبال اخراج 'هیلاری بن' وزیر خارجه کابینه در سایه توسط کوربین در روز یکشنبه گذشته صورت گرفت.

در همین حال 'تام واتسون' معاون رهبر حزب کارگر روز دوشنبه با جرمی کوربین دیدار اضطراری به‌منظور گفت‌وگو در مورد بحران ایجادشده در این حزب، بعد از رأی مردم انگلیس به برگزیت، داشته است.

به گزارش منابع انگلیسی، تام واتسون، به جرمی کوربین، هشدار داده است که او نفوذ خود را بین نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام ازدست‌داده است و اگر در سمت خود باقی بماند، رهبری او به چالش کشیده خواهد شد.

به گفته این منابع، تام واتسون به جرمی کوربین گفته: 'به نظر می‌رسد شرایط به سمت انتخابات برای رهبری حزب پیش می‌رود.'

واتسون همچنین به رهبر حزب کارگر گفته است که این به عهده اوست که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد وارد یک نبرد داخلی بر سر رهبری حزب شود یا نه، آن‌هم درحالی‌که انتخابات سرتاسری بسیار دشواری هم پیش روی حزب است.

در همین حال یکی از سخنگویان جرمی کوربین عنوان کرده است که تام واتسون خواهان استعفای جرمی کوربین نشده است.

کوربین به‌رغم فشارهای یادشده افراد جدیدی را به‌جای کسانی که کناره‌گیری کردند در کابینه در سایه منصوب کرده و گفته است که قصد کناره‌گیری ندارد. 

رهبر حزب کارگر که از حمایت اتحادیه‌های بزرگ کارگری انگلیس برخوردار می باشد، تأکید کرده است حتی اگر برای رهبری حزب انتخابات برگزار شود، او نامزد خواهد شد.

جرمی کوربین شامگاه گذشته در پاسخ به سووال خبرنگار اسکای نیوز که پرسید: چنانچه فشار نمایندگان حزب کارگر منجر به عدم رأی اعتماد به شما شود آیا دوباره در رقابت‌های انتخابات درون‌حزبی شرکت می‌کنید؟ گفت: بله، من همین‌جا می‌مانم.

رهبر حزب کارگر را صدها هزار عضو و حامی این حزب در سراسر بریتانیا از طریق یک رأی‌گیری انتخاب می‌کنند.

با توجه به حمایت اتحادیه‌های کارگری و جناح چپ حزب کارگر از رهبری کوربین، حتی در صورت برگزاری انتخابات مجدد برای رهبری حزب، کوربین باز با اکثریت آرا به رهبری حزب انتخاب خواهد شد.

نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام که مخالف رهبری آقای کوربین هستند درصددند تا 51 امضای لازم برای رأی عدم اعتماد به رهبر حزب را جمع‌آوری کنند.

«مارگرات هوج» و «ان کافی» نمایندگان ارشد حزب کارگر روز جمعه پس از اعلام نتایج همه پرسی، اعلام کرده بودند که در نامه ای به رئیس پارلمانی حزب کارگر خواستار عدم رای اعتماد به رهبری جرمی کوربین شده اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی اگر رأی‌‌گیری مخفی برای اعلام عدم اعتماد به جرمی کوربین انجام شود، اما چنین رأیی به‌خودی‌خود به معنای پایان رهبری کوربین نیست چراکه رهبر حزب کارگر توسط اعضای و هواداران این حزب و نه نمایندگانی پارلمانی تعیین می‌شود.

جرمی کوربین در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در انتخابات حزب کارگر به‌رغم تلاش جناح راست این حزب خصوصاً جناح معروف به بلری‌ها ، با اکثریتی قاطع به رهبری حزب انتخاب شد.

وزیران معترض کابینه در سایه، کوربین را متهم می‌کنند که به‌عنوان رهبر حزب، در به‌پیش بردن کارزار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا کوتاهی و کم‌کاری کرده است.

کوربین از زمان همه‌پرسی سال 1975 برای پیوستن به بازار مشترک اروپایی، که بارأی مثبت مردم تایید شد، یکی از مخالفان اتحادیه اروپا بود، اما در همه‌پرسی اخیر از ماندن در این اتحادیه حمایت کرد هرچند می‌گفت که اتحادیه اروپا به اصلاحات نیاز دارد.

در همه‌پرسی که سوم تیرماه برگزار شد بیش از 37 درصد از رأی‌دهندگان حزب کارگر به خواست حزب خود بی‌اعتنایی کردند و به برگزیت رأی دادند.

اما طرفداران کوربین، تلاش برای به چالش کشیدن رهبری او را فرصت‌طلبی جناح راست حزب کارگر از شرایط پیش آمده بعد از برگزیت و نیز 'بازی وستمینستر' می‌دانند که از ابتدا با رهبری آقای کوربین موافق نبوده اند.

بحث کودتای درون حزب علیه کوربین، مدت‌ها است که بر سر زبان‌ها است و یکی از کسانی که به‌شدت با رهبر حزب کارگر دارای زاویه است؛ بن هیلاری است که روز گذشته بالاخره از کابینه در سایه کنار گذاشته شد.

رأی‌گیری سال گذشته در مجلس عوام در مورد گسترش حملات هوایی انگلیس علیه داعش ازجمله مواردی بود که کاملا شکاف میان کوربین با شماری از اعضای کابینه در سایه ازجمله هیلاری بن و نمایندگان پارلمانی حزب کارگر آشکار کرد.

بن هیلاری که دارای دیدگاه نزدیک به تونی بلر است، برخلاف نظر کوربین خواهان مداخله نظامی انگلیس در سوریه و نیز تقویت توان هسته‌ای انگلیس است.

«هیلاری بن» در جریان رأی‌گیری در مجلس عوام در سال گذشته برخلاف کوربین رهبر حزب کارگر از گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه حمایت کرد.

در جریان رأی‌گیری یادشده، 66 تن از نمایندگان حزب کارگر به نفع حزب محافظه‌کار از گسترش حملات هوایی علیه داعش حمایت کردند که از این میزان 21 تن از نمایندگان ارشد این حزب بودند.
به همین دلیل منابع انگلیسی احتمال می‌دادند که جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به‌منظور ساماندهی کابینه‌اش در سال 2016میلادی، شماری از اعضاء ارشد کابینه در سایه، از جمله «هیلاری بن» را برکنار کند.

علاوه بر این، رای گیری در خصوص به روز رسانی سامانه هسته ای ترایدنت در تابستان در پیش رو از دیگر مواردی است که کوربین را با چالش مواجه خواهد کرد.

دولت دیوید کامرون، ضمن تاکید بر به روز رسانی سامانه هسته ای ترایدنت گفته است که در تابستان سال جاری میلادی این مساله را در پارلمان به رای خواهد گذاشت.

اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر به عنوان یک مخالف جنگ و عضو فعال کارزارهای مخالف اشاعه سلاح های هسته ای صریحا با به روز رسانی سامانه ترایدنت مخالف است و این یک مساله جدی برای دولت انگلیس در پارلمان ایجاد خواهد کرد.

به هر حال در صورتی که این فشارها علیه کوربین منجر به استعفای وی از رهبری حزب کارگر شود، انگلیس برای اولین بار در تاریخ معاصر رهبران دو حزب بزرگ سیاسی اش را از دست خواهد داد و با یک بحران جدی سیاسی مواجه خواهد شد.

دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس نیز روز جمعه در واکنش به رأی غیرمنتظره مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی تاریخی روز پنجشنبه، اعلام کرد که از مقامش استعفا خواهد داد.

در حزب محافظه کار نیز بر سر جانشینی دیوید کامرون از هم اکنون جنگ داخلی راه افتاده و این حزب را دچار چند دستگی کرده است.

در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان