arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۵

نظر نتانیاهو در مورد توافق با ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بنیامین نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی در حاشیه دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا در شهر رم، توافق با ترکیه را برای اقتصاد این رژیم مهم خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، نتانیاهو که برای دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا و متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به رم سفر کرده است در حاشیه دیدار با کری، گفت: توافق میان اسرائیل و ترکیه تأثیرات عظیمی برای اقتصاد اسرائیل دارد و یک گام مهم است. 

پس از شش سال بحران دوجانبه، ترکیه و اسرائیل خود را آماده امضای یک توافق مهم یعنی عادی سازی روابط می کنند و امضای قطعی این توافق نیز تا پایان ماه جولای انجام خواهد شد. کار دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و ترکیه در دو روز گذشته بسیار فشرده بود و سفارت ترکیه در شهر رم به عنوان محل این مذاکرات انتخاب شده است. 

خبرگزاری آجی ایتالیا نیز نوشت: خبر توافق با ترکیه توسط نتانیاهو پس از دیدار با کری و رنتزی منتشر شد. جان کری نیز ضمن مثبت خواندن تفاهم با آنکارا یادآور شد که واشنگتن از نزدیکی میان طرفین حمایت می کند. 

شبکه خبری رای نیوز 24 نیز به نقل از یک منبع اسرائیلی در رم اعلام کرد: اسرائیل یک تعهد مکتوب از اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دریافت کرد که بر اساس آن آنکارا نهایت تلاش را می کند تا حماس پیکر دو سرباز اسرائیلی که در در طول جنگ سال 2014 کشته شدند را به همراه دو غیر نظامی در نوار غره بازگرداند. همچنین یک غرامت 20 میلیون دلاری برای قربانیان ترکیه که موجب بحران میان طرفیت شد در نظر گرفته شده است. 

روابط دیپلماتیک طرفین از سال 2010 میلادی و در پی یورش سربازان رژیم صهیونیستی به کشتی ترکی 'مرمره' که قصد کمک رسانی به مردم غزه را داشت، به تعلیق در آمد اما اکنون پس از مذاکرات طولانی، طرفین در نشستی در رم اعلام عادی سازی روابط خواهند کرد. 

تارنمای روزنامه 'لاستمپا' نوشت: سازمان اطلاعات ترکیه تضمین کرد که به حماس اجازه سازماندهی، برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های نظامی علیه اسرائیل را ندهد اما می تواند در ترکیه فعالیت سیاسی و دیپلماتیک داشته باشد. جمعه گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و 'بینالی ایلدریم' نخست وزیر با 'خالد مشعل' رهبر سیاسی حماس دیدار کردند. 

در نشست رم 'فریدون سینیرلی اوغلو' معاون وزیر خارجه ترکیه و از سوی اسرائیل نیز 'Joseph Ciechanover' فرستاده ویژه نخست وزیر و 'Yaakov Nagel' مشاور امنیتی حضور دارند. 

در ماه مه سال 2010 میلادی کشتی مرمره آبی از ترکیه به مقصد غزه در حرکت بود که در آب های بین المللی دریای مدیترانه هدف حملات نیروهای صهیونیستی قرار گرفت. در این حادثه 10 فعال حقوق بشر ترکیه ای کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند؛ از آن تاریخ مناسبات آنکارا با تل آویو دچار سردی شد و طرفین سفرای خود را فراخواندند. 
نتانیاهو عصر روز گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی برای دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا و 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا وارد رم شد. 

نظرات بینندگان