arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

انتقاد آیت الله مکارم از اسراف در برخی مجالس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما برگزار شد، اظهار داشتند: ذکر فضایل پیشوایان اسلام به این معنا نیست که آنها را یک وجود برتر از بشریت بدانیم و الگو و اسوه ما نباشند.

ایشان تصریح کردند: این فضایل را باید به گونه ای بیان کرد که برای ما پیشوا، الگو،  اسوه و سرمشق باشند و با این نگرش باید به فضایل امیرمومنان(ع) نگاه کرد که گام های هرچند کوچک جای گام های ایشان بگذاریم.

معظم له افزودند: فضایل امیرمومنان(ع) در قرآن، روایات اسلامی اعم از شیعه و سنی، تاریخ اسلام و اشعار شعرای عرب مشهود است.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه هجده آیه از سوره انسان در رابطه با امیرمومنان(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است، تصریح کردند: این جریان را مرحوم علامه طبرسی بیان کرده و می گوید شیعه و سنی نقل کرده اند هجده آیه از این سوره درباره خاندان علی(ع) است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: امام حسن و امام حسین(ع) در کودکی بیمار شدند؛ رسول خدا(ص) همراه جمعی از اصحاب از آنها عیادت کردند؛ یکی از آن اصحاب خطاب به علی(ع) گفت چه خوب بود برای شفای دو فرزندت نذری برای خدا می کردی؛ حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و فضّه کنیز آنها نذر کردند که سه روز روزه بگیرند؛ چندی نگذشت که امام حسن و امام حسین(ع) شفا گرفتند و بنا شد که نذر را ادا کنند اما در خانه علی(ع) غذایی برای سحری و افطاری نبود.

ایشان افزودند: در روایات معروف اشاره شده که امیرمومنان(ع) مقداری جو از یکی از افراد وام گرفتند و آن را به حضرت زهرا(س) دادند و سه قسمت کردند؛ قسمت اول را براز افطار روزه روز اول به آرد و نان تبدیل کردند؛ بعد از اقامه نماز مغرب، کسی درب خانه امیرمومنان(ع) را زد و گفت مسکینی هستم که غذایی ندارم؛ حضرت سهمیه خودش و دیگران را به او داد و آن روز به آب افطار کردند.

معظم له تصریح کردند: هنگام افطار در روز دوم و سوم نیز یتیم و اسیر هنگام افطار به درب منزل امیرمومنان(ع) مراجعت کردند و حضرت نان دو روز را نیز به آنها دادند.

این مرجع تقلید افزودند: هجده آیه سوره انسان نازل درباره این ایثار و فداکاری نازل شد و این خانواده با عنوان ابراز معرفی شده اند؛ در آیه ای از سوره مطففین اشاره شده که جایگاه ابرار در علییّن بالاترین مقام بهشت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به پیام های این ایثار و فداکاری خاندان امیرمومنان(ع) اشاره داشتند و گفتند: کمک علی(ع) به مسکین، یتیم و اسیر فقط برای خدا بود و نیازمند تشکر و پاداشی نبودند.

ایشان تصریح کردند: اگر بخواهیم گام در جای گام های علی(ع) بگذاریم باید در اعمال، خلوص نیت داشته باشیم.

معظم له با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) توقع ندارد که انسان هرچه دارد به مسکین، یتیم و اسیر بدهد، گفتند: انتظار نیست که از مال خودتان به مسکین، یتیم و زندانی بدهید اما می توان از اضافات زندگی به آنها کمک کرد.

این مرجع تقلید بر لزوم پرهیز از اسراف در مجالس تاکید کردند و گفتند: چرا در بعضی از میهمانی ها بیش از ده نوع غذا تدارک دیده می شود در حالی که اگر دو نوع هم باشد باید بقیه را به یتیم، مسکین و اسیر داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه ادعای تشیع و پیروی از امیرمومنان(ع) آسان است، تصریح کردند: همگامی با علی(ع) مشکل است و مهم نیز عمل به مبانی تشیع است.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: از دیگر پیام های آیات سوره انسان مسئله ایثار است و ما باید تلاش کنیم دیگران را برخود مقدم بدانیم؛ اگر نمی توانیم ایثار کنیم بهتر است مواسات با دیگران داشته باشیم.
نظرات بینندگان