arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

زمان و مکان دیدار اردوغان و پوتین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه پس از یک دوره بسیار بحرانی هفت ماهه در روابط دو کشور، مرداد ماه آینده درحاشیه نشست سران گروه 20 در چین دیدار می کنند.

این نشست چهارم و پنجم سپتامبر (اواخر مرداد) در هانگزو چین برگزار می شود.
موضوع دیدار روسای جمهوری دو کشور روز چهارشنبه به دنبال گفت وگوی تلفنی 45 دقیقه ای اردوغان و پوتین اعلام شد.

شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه به نقل از منابع نهاد ریاست جمهوری گزارش داد که گفت وگوی تلفنی دو رئیس جمهوری در فضای مثبتی انجام شد و پوتین گفته است که وضعیت فعلی در روابط به سود دو کشور نیست و باید فصل نوینی در روابط گشود.

بنابراین گزارش پوتین و اردوغان از اینکه دوباره با یکدیگر گفت و گو می کنند، ابراز خرسندی کرده اند.

پوتین در این تماس تلفنی از پیام دیشب اردوغان درخصوص مبارزه جهانی با تروریسم حمایت کرده و گفته است دو کشور بزرگ منطقه، کارهای بزرگی دارند که باید انجام دهند.

اردوغان نیز گفته است دو کشور درخصوص مسائل منطقه ای گام های مهمی برخواهند داشت و روابط خود با روسیه را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

آخرین دیدار روسای جمهوری دو کشور درجریان نشست سال گذشته سران گروه 20 در آنتالیای ترکیه بود.

با حضور روسیه درسوریه در راستای دعوت دمشق برای همکاری درمقابله با گروه های تروریستی با واکنش های ترکیه روبرو شده و ترکیه همواره ازعملیات هوایی روسیه در سوریه انتقاد می کرد.
این وضعیت روابط دو کشور را که در سال های اخیر به گفته دولت آنکارا به سطح راهبردی رسیده بود، به شدت ملتهب کرده بود که با اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه در24 نوامبر سال گذشته، به یکباره بحرانی شد و روسیه یک سری تدابیر تنبیهی درمورد ترکیه به اجرا گذاشت.

اعزام نکردن گردشگران به ترکیه، محدود کردن جدی واردات از ترکیه از جمله تنبیه های اقتصادی بود که گفته می شود دست کم موجب متضرر شدن 10 میلیارد دلار این کشور شد. دور ماندن آنکارا از تحولات سوریه و عدم امکان به پرواز در آوردن جنگنده های خود بر فراز مرز سوریه نیز از جمله تنبیه های سیاسی و نظامی روسیه شد.

اما با انصراف ترکیه از سیاستی که اردوغان آن را انزوای ارزشمند یاد می کرد و تلاش دوباره برای ترمیم روابط با کشورهای همسایه و به گفته نخست وزیر جدید بینالی یلدریم که شمار دشمنان را کم و شمار دوستان ترکیه را افزایش خواهند داد، تلاش به سازش با تل آویو و عدول از مواضع خود در راه بازگشت و عادی سازی روابط با مسکو مهمترین حلقه عملیات جدید در سیاست خارجی ترکیه بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان