arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۵

مقایسه قیمت شلوار جین در ایران و جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با مقایسه بهایی که هر فرد در کشورهای مختلف برای خرید یک شلوار جین هزینه می‌کند و این‌که چقدر از درآمد آن را به خود اختصاص می‌دهد، راحت‌تر می‌توان دریافت اقتصاد فردی مردم دنیا در چه حالی است. آیا رکود جهانی بر آنها تأثیر داشته؟ آنها تا چه حد می‌توانند پول صرف خورد و خوراک یا پوشاک و سرگرمی‌های خود کنند.

به گزارش شهروند، در همین راستا بررسی و نگاهی به روند قیمت و مصرف پوشاک و شلوار جین در ایران و جهان نشان می‌دهد، برخلاف تصور عموم با آن‌که متوسط درآمد مردم ایران از مردم فرانسه یا ترکیه پایین‌تر است اما بخش بیشتری از درآمد را به خرید پوشاک اختصاص می‌دهند. این روند در کشورهای هند و چین نیز دیده می‌شود که در آنها بیش از ٤‌درصد درآمد برای خرید پوشاک صرف می‌شود.

با توجه به میزان جمعیت و نوع مصرف این کالا، کاملا روشن می‌شود چرا شرکت‌های بزرگ پوشاک، کشورهای آسیایی و خاورمیانه را بازار هدف خود می‌دانند.

جین‌های مردانه گران‌ترند

لباس‌های جین در ایران همیشه طرفداران خاص خود را دارند. در ایران هم مانند بقیه کشورهای درحال توسعه، طبقه متوسط بیشترین خریدار این کالا هستند، حال خواه برحسب مد باشد یا نیاز. در ایران با توجه به قاچاق وسیع پوشاک شاید نتوان قیمت شلوار جین را به راحتی تعیین کرد. این نوع پوشاک در بازار طیف قیمتی وسیعی دارد که از ٣٠‌هزار تومان شروع شده و گاه برحسب برند و طرح منحصربه‌فرد آن به ٨٠٠‌هزار تومان هم می‌رسد.

این درحالی است که اصولا شلوار جین مردانه از زنانه گران‌تر است. به‌هرحال متوسط قیمت یک شلوار جین معمولی در ایران که برچسب برندی خارجی را همراه خود دارد، حدود ١٥٠‌هزار تومان است. البته با وجود پوشاک قاچاق در بازار نمی‌توان این قیمت را یک عرف دانست.

نوع ٣٥‌هزار تومانی از شلوارهایی است که در همه جای بازار و حتی میان دستفروشان هم دیده می‌شود و نوع ٧٠٠ یا ٨٠٠‌هزار تومانی آن نیز برندهای لوکسی است که در مغازه‌های بالای ‌شهر می‌توان آن را یافت. به‌هرحال وب‌سایت‌های مختلف ازجملهexpatistan قیمت این کالا را در ایران حدود ١٥٦‌هزار تومان ذکر کرده‌اند.

اگر متوسط درآمد هر ایرانی را یک‌میلیون تخمین بزنیم ایرانیان حدود ٤,٤‌درصد درآمد خود را به خرید پوشاک اختصاص می‌دهند.

طراحی و کیفیت خوب جین از ٥تا ١٥٠ دلار در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای صاحب‌نام در حوزه پوشاک است که صنعت نساجی آن با کمک کارخانه‌های کوچک و متوسط در عرصه جهانی می‌تواند عرض اندام کند.

بسیاری از برندهای مشهور کارخانه‌های خود را در این کشور احداث کرده‌اند و کالاهای خود را در ترکیه تولید می‌کنند. در این کشور با وجود برندهای متعدد داخلی و خارجی خرید کردن بسیار ارزان است. در این کشور هنوز هم می‌توان با کمتر از ٢٠ دلار شلوار جین و بلیز خرید که هم کیفیت خوب دارند و هم طراحیشان جذاب است.

این درحالی است که شلوار جین به‌عنوان یک لباس معمولی میان جوانان و میانسالان ترکیه‌ای بسیار محبوب است. البته در این زمینه تبلیغات بازاریابی نیز موثر بوده است. به‌طوری‌که فروش لباس‌های جین در این کشور ١٢‌درصد CAGR را تشکیل می‌دهند اما این رقم در‌ سال ٢٠١٥ میلادی به ٨‌درصد رسید که دلیل اصلی آن رکود کلی اقتصاد کشور بود که به کاهش خرید مصرف‌کنندگان منجر شد.

برخی از برندهای مشهور ترکیه‌ای که صادرات بین‌المللی هم دارند مانند ماوی و... شلوارهای مد جدیدشان از ٦٩ تا ١٥٠ دلار است. البته در ماه‌های مختلف ‌سال همیشه حراج‌هایی وجود دارد تا بتوان با قیمت کمتر این لباس‌ها را خرید. اما با گشت و گذاری در بازار می‌توان حتی با ٥ تا ١٠ دلار هم شلواری باب میل پیدا کرد و خرید. به‌هرحال وب‌سایت expatistan متوسط قیمت خرید یک شلوار جین مرغوب در این کشور را ١٧٠‌هزار تومان اعلام کرده است. به این ترتیب قیمت شلوار جین در ترکیه فقط حدود ٥‌درصد با ایران تفاوت دارد. این درحالی است که متوسط دستمزد مردم این کشور ٦٨٠ دلار (حدود ٢‌میلیون تومان براساس دلار سه‌هزار تومانی) تخمین زده می‌شود و مردم ترکیه ٣,٣‌درصد از درآمد خود را به خرید پوشاک اختصاص می‌دهند.

خرده‌فروشی بازار جین فرانسه در دست ٥ برند

فرانسه مهد مد و زیبایی به حساب می‌آید. در‌ سال ٢٠١٥ میلادی بیش از ٥٠ تولید‌کننده مختلف در فرانسه این کالا را تولید می‌کردند که بین آنان ٥ تولید‌کننده برتر در فروشگاه‌ها شلوار جین‌های خود را می‌فروشند. تمام این ٥ تولید‌کننده شلوار جین‌هایی با قیمت متوسط و استاندارد می‌فروشند که کمتر از ٧٥ دلار هستند.

این درحالی است که به دلیل بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، فروش شلوار جین نیز در این کشور کاهش یافته بود اما به نوشته وب‌سایت تحقیقی euromonitor در‌ سال ٢٠١٥ میلادی میزان فروش شلوار جین در این کشور کمی‌ بهبود یافته است اما متوسط قیمت‌ها همچنان روندی نزولی را طی می‌کند. به نوشته وب‌سایت expatistan متوسط قیمت یک شلوار جین معمولی «لیوایز» در این کشور حدود ٩٠ یورو (حدود ٣٠٧‌هزار تومان) است.
متوسط درآمد یک فرانسوی ماهانه حدود ٢١٠٠ دلار (حدود ٦‌میلیون تومان) است و مردم به‌طور تقریبی ٣,١‌درصد از درآمد خود را به خرید پوشاک اختصاص می‌دهند.

حراج شلوار جین در هند برای رقابت بیشتر

افزایش محبوبیت شلوارهای یوگا و لگ‌های ورزشی در‌ سال ٢٠١٥ تهدیدی برای صنعت شلوار جین در هند به حساب آمد. تولیدکنندگان بزرگ این کالا در هند جین‌های استرچ برای برندهای‌ مختلف طراحی و تولید کردند. همچنین آنها سعی دارند با برگزاری حراج و بالا بردن کیفیت و راحتی محصولاتشان مشتریان را به خود جلب کنند. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود جین طی سال‌های آتی در این کشور همچنان پرطرفدار باشد و ارزش خرده‌فروشی آن ٦‌درصد CAGR بماند به‌طوری‌که تا ٢٠٢٠ میلادی به ٢٠٠‌میلیارد روپیه برسد. این درحالی است که روندهای خرید مشتریان از بازارهای غیرسازمان یافته به سازمان‌یافته منتقل خواهد شد.
همچنین با افزایش درآمد مردم، در کنار ایجاد شهرنشینی و رشد بخش خرده‌فروشی، گسترش خرید با اینترنت و ادامه روند غربی شدن میان جوانان شهرنشین پیش‌بینی می‌شود این موارد انگیزش‌های اصلی برای رشد بازار شلوار جین هند در سال‌های آتی باشند. به‌هرحال قیمت یک شلوار جین در دهلی، پایتخت این کشور معادل ١٢٣‌هزار تومان (٢٧٣٣ روپیه) است.

حال آن‌که متوسط درآمد ماهانه فردی در این کشور ٤٩٦ دلار (معادل یک‌میلیون و ٤٨٨‌هزار تومان) است. هندی‌ها حدود ٤,٦‌درصد از درآمدشان را به خرید پوشاک اختصاص می‌دهند.

بازار ٧٦‌میلیارد یوانی لباس‌های جین در چین

در این کشور یک شلوار جین لباسی است که کارایی‌های متفاوتی دارد و هیچ وقت از مد نمی‌افتد. شاید به همین دلیل باشد که ارزش بازار فروش لباس‌های جین در ٢٠١٥ چین به ٧٦‌میلیارد یوان رسید. در بهار و تابستان ٢٠١٥ میلادی، چند برند لوکس مانند لویی ویتون، آنا سویی و استلا مک‌کارتنی همه از جین استفاده کرده‌اند و همه اینها به معنای فروش بیشتر شلوار جین میان طبقه متوسط این کشور است که اکنون با دست یافتن به رفاهی نسبی، برای خرید کالاهای لوکس هجوم می‌آورند. در این کشور متوسط قیمت شلوار جین ٢٣٤‌هزار تومان (٧٨ دلار) است.

متوسط درآمد ماهانه افراد نیز در چین حدود ٨٨٨ دلار (معادل دو‌میلیون و ٦٦٠‌هزار تومان) تخمین زده می‌شود. بر این اساس افراد ٤,٢‌درصد از درآمد خود را به خرید لباس اختصاص می‌دهند.
نظرات بینندگان