arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۱۱ تير ۱۳۹۵

بشار اسد: ایران و روسیه حامی ثبات در سوریه هستند/ آمریکا همیشه مشکل‌تراشی کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور سوریه با اشاره به مشکل‌تراشی همیشگی آمریکا و ایجاد هرج و مرج در منطقه خاورمیانه تأکید کرد، زمانی که ایران و روسیه از ملت سوریه حمایت می‌کنند در واقع حامی ثبات هستند؛ زیرا هرج و مرج در سوریه به ایجاد دومینو در منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش انتخاب، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که بدون مبارزه با تروریسم نمی‌توان به راهکار واقعی بحران سوریه دست پیدا کرد.

اسد در گفت وگو با شبکه خبری «اس.بی.اس» استرالیا اظهار داشت، کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه که از تروریستها حمایت می‌کنند نمی‌خواهند از حمایت خود از این تروریست‌ها دست بردارند.

وی با اشاره به استقبال سوریه از هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم در عین حال تصریح کرد که این تلاش باید واقعی باشد، نه صوری و ظاهری و باید از رهگذر دولت قانونی در سوریه صورت بگیرد.

اسد درباره مواضع ایران و روسیه در قبال بحران سوریه نیز گفت: زمانی که ایران و روسیه از ملت سوریه حمایت می‌کنند در واقع حامی ثبات هستند؛ زیرا هرج و مرج در سوریه به ایجاد دومینو در منطقه منجر خواهد شد و این مسئله بر کشورهای همسایه، ایران، روسیه و اروپا تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس جمهور سوریه همچنین اظهار داشت، دولت‌های آمریکا از دهه پنجاه سده بیستم به مشکل تراشی شهره بودند و هیچ مشکلی را حل نکردند... ولی ما ضد همکاری با آمریکا نیستیم ولی این همکاری به معنای سخن گفتن درباره منافع مشترک، بررسی و تلاش برای تحقق آن است نه فقط سخن گفتن درباره منافع آنها.

در زیر خلاصه ای از مصاحبه را می‌خوانید:
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحران سوریه پایان می‌پذیرد گفت: نشانه‌های پایان در افق می‌درخشد... راه حل ساده است که همان نحوه گفت‌وگو میان طرفهای سوری بر سر روند سیاسی است. در عین حال باید با تروریسم و تروریستها در سوریه مبارزه کرد. بدون مبارزه با تروریسم نمی‌توان به راه حل حقیقی دست یافت... ولی این مسئله نیز محال است؛ زیرا کشورهای حامی تروریستها مانند ترکیه، عربستان و قطر نمی‌خواهند که از حمایت تروریستها دست بردارند. لذا اگر این حمایت لجستیک را متوقف کنیم و طرفهای سوری مذاکره و قانون اساسی را بررسی کند راه حل بسیار نزدیک خواهد بود.

خطر اصلی اشغال اراضی سوریه، تفکر افراطی است که در ذهن مردم آن منطقه نهادینه می‌شود

اسد درباره پایان داعش و مدت زمان بازپسگیری رقه نیز اظهار داشت: رقه مانند حلب و دمشق و سایر شهرها اهمیت دارد... خطر این تروریستها در واقع منطقه‌ای نیست که اشغال کرده‌اند بلکه خطر اصلی ایدئولوژی است که آنان در ذهن مردم آن منطقه نهادینه می‌کنند... رسیدن به رقه مسئله دشواری نیست... ما در حال حرکت به سوی آن هستیم. اگر از سوریه به عنوان یک میدان نظامی جدا سخن بگوییم می‌توان به این منطقه طی چند هفته یا چند ماه رسید، این مسئله در صورتی است که از حمایت ترکیه از تروریستها صرف نظر کنیم.

اسد: با حزب الله هیچ درگیری و خصومتی نداریم و با هم علیه تروریستها می‌جنگیم
رئیس جمهور سوریه درباره روابط ارتش سوریه با جنبش حزب الله لبنان نیز تصریح کرد: با حزب الله هیچ درگیری وجود ندارد... آنان از ارتش سوریه حمایت می‌کنند... آنان نه علیه ارتش، بلکه در کنار آن می جنگند. ارتش سوریه و حزب الله با حمایت هوایی روسیه می‌جنگند. ما علیه همه گروههای تروریستی می‌جنگیم... هیچ درگیری یا اختلاف نظری [میان ارتش و حزب الله] وجود ندارد... اگر به نشستی که اخیرا میان وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران برگزار شد توجه کنی[به این نتیجه خواهی رسید] که این یعنی وجود همکاری خوب درباره مبارزه با تروریسم.

معارض واقعی سوری، به نیابت از عربستان فعالیت نمی‌کند
وی با اشاره به اینکه همه گروههای معارض حاضر در سوریه تروریستی هستند، تأکید کرد: زمانی از معارضانی سخن می‌گوییم که از ابزار سیاسی استفاده می‌کنند تروریست نیستند ولی زمانی که سلاح به دست گیرند، مردم را بترسانند و به افراد غیر نظامی حمله کنند تروریست به شمار می‌روند... ضمنا معارض باید سوری باشد... معارض نمی تواند به نیابت از سایر کشورها مانند عربستان فعالیت کند.

نقش مخرب قطر در ایجاد بحران سوریه
اسد درباره چگونی ایجاد بحران در سوریه گفت: این بحران معلول چند مسئله بود... برخی از مردم تظاهرات کردند و خواستار اصلاح بودند. این مسئله را نمی‌توان انکار کرد. نمی‌توانیم بگوییم که همه آنان تروریست یا مزدور بودند ولی بیشتر تظاهرات کنندگان از قطر پول دریافت می‌کردند تا تظاهرات کنند و در مرحله بعد از قطر پول دریافت کردند تا به اقدامات مسلحانه دست بزنند... ما برای اصلاح، قانون اساسی و قوانینی را تغییر دادیم که معارضان خواستار تغییر آن بودند ولی این مسئله (بحران سوریه) به اصلاح ارتباطی نداشت بلکه به خاطر پولهای قطر بود.

حمایت از گفت‌وگوهای سوری-سوری در مذاکرات ژنو
رئیس جمهور سوریه درباره تلاش روسیه برای ازسرگیری مذاکرات ژنو نیز اظهار داشت: ما از هر گونه گفت‌وگو با همه طرفهای سوری حمایت می‌کنیم ولی در حقیقت این مذاکرات هنوز آغاز نشده است و تا کنون گفت‌وگوی سوری-سوری صورت نگرفته است؛ زیرا هر چه تا کنون انجام دادیم مذاکره با دی میستورا بود... ما در واقع از اصل [مذاکره] حمایت می‌کنیم ولی از منظر عملی باید روش مشخصی اتخاذ شود، که تا کنون انجام نشده است... در نتیجه بهتر است که [مذاکراه را] آغاز کنیم ولی بهتر است که اصول اساسی داشته باشیم تا این مذاکرات مثمر ثمر باشد.

ایران و روسیه از ثبات سوریه و منطقه دفاع می‌کنند
وی در پاسخ به این پرسش که چرا همپیمانان سوریه یعنی ایران و روسیه تا این میزان خالصانه حمایت می‌کنند گفت: «این مسئله مرتبط به رئیس جمهور یا شخص نیست... این تفسیر نادرست یا بهتر است بگوییم فهم نادرست در غرب است و شاید بخشی از تبلیغات رسانه‌ای باشد که می‌گوید ایران و روسیه از اسد یا رئیس جمهور سوریه حمایت می‌کنند... این مسئله مربوط به وضعیت سوریه است... هرج و مرج در سوریه سبب ایجاد دومینو در منطقه خواهد شد و بر کشورهای مجاور، ایران، روسیه و اروپا تأثیر خواهد گذاشت... زمانی که آنها از سوریه دفاع می‌کنند در واقع مدافع ثبات خودشان هستند... آنان از ملت سوریه و حق آن در حمایت از خودش دفاع می‌کنند... چرا که اگر از رئیس جمهور دفاع می‌کردند وملت نیز با وی نبود رئیس جمهور نمی‌توانست 5 سال مقاومت کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان