arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

علایم مننژیت در کودکان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک فوق تخصص عفونی کودکان علایم و چگونگی روند درمان بیماری مننژیت در کودکان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا شرکت‎العباسیه  گفت: مننگوآنسفالیت التهاب در دو قسمت مغز و مننژ است که سبب اختلالات رفتاری، نقصان سطح هوشیاری، سردرد، استفراغ، بی‎قراری، تب و تشنج می‎شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه التهاب به دلیل عفونت یا استفاده برخی از داروها ایجاد می‎شود، افزود: داروهای شیمی درمانی ممکن است منجر به التهاب بافت مغز و مننژیت شود. ویروس‎ها شایع‎ترین علت بروز عارضه آنسفالیت و مننگوآنسفالیت هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها مشکل دارد یا اقدام به شیمی‎درمانی می‎کنند یا دارای نقص سیستم ایمنی مادرزادی هستند، با ورود قارچ و میکروب به بدن آنها، دچار عفونت می‎شوند، اضافه کرد: در سنین نوزادی (28 روز اول) اگر نوزاد از خوردن شیر امتناع ‎کند یا دارای ضعف و بی‎قراری باشد، این علائم نشان از عفونت مغزی است. البته در بیشتر مواقع در سنین نوزادی علائم مشخص نیست و باید از مغز نخاع نمونه‎گیری شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان یادآور شد: در سنین یک سالگی به بعد علائم مننژیت تب، استفراغ، بی‎قراری، سفتی گردن، بی‎حالی و سردرد است.

وی با گلایه‎ از اینکه نمونه‎گیری مایع مغز نخاعی(CFS) در جامعه نهادینه نشده، افزود: عامه مردم معتقدند که گرفتن مایع نخاعی برای تشخیص مننژیت عارضه برای بیمار دارد؛ در حالی که اینگونه نیست و نمونه‎گیری صرفا برای تشخیص و سپس درمان گرفته می‎شود.

شرکت‎العباسیه تصریح کرد: درمان این بیماری براساس نوع آزمایش متفاوت است و معمولا درمان با مصرف آنتی‎بیوتیک 10 روز به طول می‎انجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: در مواقعی که تشخیص بیماری هم به موقع باشد، حتی ممکن است درمان پاسخگو نباشد.

وی عوارض بیماری مننژیت را تشنج، کاهش سطح هوشیاری و مرگ بیان کرد و افزود: افرادی که در قسمت‎هایی از سیستم ایمنی بدن مشکل دارند، مستعد عارضه مننژیت و افرادی که در سیستم مغزی دچار نقیصه‎هایی هستند، مستعد عفونت‎ها خواهند بود.
نظرات بینندگان