arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

دولت پروانه بهره برداری معادن را به چادرملو برگرداند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  بمناسب روز معدن و صنعت  در گفت‌وگو با خبرنگار ما ، به تشریح شرایط معادن سنگ آهن  پرداخت و گفت : در برنامه ششم توسعه کشور ، به دو  هدف کلی «شناسایی ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» تاکید و راهبرد هایی چون، (( افزایش سرمایه گذاری جهت توسعه زیرساخت ها در حوزه اکتشافات و استخراج معدنی، ارتقای بهره‌‌وری، برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیست‌محیطی ، تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی و بهبود مستمر فضای کسب‌وکار )) ارائه شده است .
 از طرفی در سیاست های اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد. اما نباید تنها به ظرفیت ها دلخوش بود بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سود دهی در تولید می شود کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد ، بکار گیری روش های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است .
وی با اشاره به سند چشم انداز صنعت فولاد کشور در افق 1404  که  تولید 55 ميليون تن فولاد را هدفگذاری کرده است افزود: باید چیزی در حدود 135  ميليون تن  سنگ آهن استخراج  و از آن   8/14  میلیون تن سنگ آهن دانه بندي، 77 میلیون تن  کنسانتره و 72 ميليون تن گندله تولید کرد ،در حالیکه هم اکنون میزان استخراج سنگ آهن در کشور  40 میلیون تن ، و تولید کنسانتره 24 میلیون تن ، گندله 22 میلیون تن و آهن اسفنجی 18 میلیون تن است.
نوریان باتاکید بر ضرورت برداشته شدن موانع توسعه در معادن گفت : طی چند سال اخیر مشکلاتی نظیر  عدم دسترسی به تکنولوژی های جدید در امر اکتشاف ، استخراج و فرآوری . فرسودگی تجهیزات و در نتیجه افزایش هزینه های استخراج  و فرآوری وجود دلالان بین المللی برای صدور محصول و تامین قطعات مورد نیاز  معادن و صنایع معدنی و ممنوعیت داد و ستد های مالی از طریق بانک های جهانی که همگی ناشی از تحریم های بین المللی بود دشواری های بسیاری برای فعالان بخش معدن بوجود آورد.
از سوی دیگر نبود قوانین ثابت و یا عدم تعهد به قوانین موجود در بخش معدن موجب شده است که دولت هر از گاهی با صدور بخشنامه ای ، تلاش کند حضور خود را نشان داده و حاکمیت خود را بر معادن اعمال کند. این موضوع نه تنها مشکلات جدید تری ایجاد می کند بلکه عملا ًبه سرمایه گذار بخش خصوصی هشدار می دهد که " ریسک سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران بسیار بالاست " مانند تغییر نرخ محاسبه قیمت گندله و آهن اسفنجی که از 23  به 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان کاهش پیدا کرد و موجب ضرر و زیان تولید کنندگاه گندله و آهن اسفنجی شد و بازار سهام نیز واکنش منفی نسبت به این تصمیم نشان داد.
همچنین افزایش یکباره و پیش بینی نشده هزینه های تولید بدلیل افزایش هزینه های آب، برق و گاز و حمل و نقل که معمولاً چند بار در سال اتفاق می افتد و کاهش شدید قیمت های جهانی سنگ آهن از دیگر مشکلات بوده و هست .
مدیر عامل چادرملو در خصوص مسئله بهره مالکانه نیزگفت:  بهره مالکانه ظلمی است که به معدن چادرملو و گل‌گهر وارد می‌شود. آنچه که ما باید همانند سایر معادن کشور پرداخت کنیم  حقوق دولتی است نه بهره مالکانه چرا که به ناحق پروانه های بهره برداری چادرملو و گل گهر توسط دولت قبل سلب شد ه است تا بهانه ای باشد برای دریافت بهره مالکانه در حالیکه مالک این معادن میلیون ها سهامداران فعال در بازار سرمایه هستند .
نوریان تصریح کرد، چنین چیزی در هیج جای دنیا وجود ندارد و همه کشورهای دنیا چیزی به نام حقوق دولتی از معادن می گیرند که از گذشته در قانون معادن ما نیز بوده است و هر معدن با توجه به قیمت هایی که وزارت خانه هر ساله مشخص می کرده، درصدهایی را برای حقوق دولتی پرداخت می‌کردند. این حقوق دولتی در کشورهای مختلف اعداد مختلفی دارد و تنها مورد قانونی هم به همین شکل عمل می شود. اما بهره مالکانه در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
وی با تاکید بر نقش نمایندگان مجلس در ساماندهی قوانین معادن افزود:  ما به طور کلی از نماینده‌های مجلس انتظار داریم که قوانین پویایی را تصویب کنند و در مجموع به فکر اقتصاد مملکت باشند که معدن هم جزیی از این اقتصاد است. اما در خصوص معدن باید گفت که امیدواریم که این ظلمی که به این دو معدن می شود، برداشته شود یعنی پروانه بهره برداری چادرملو و گل گهر بازگردانده شود و تنها از ما حقوق دولتی  دریافت شود تا معادن بتوانند به حیات خود ادامه دهند و در افزایش رشد اقتصادی کشور نیز موثر قرار گیرند.
 
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه این گفت و گو به تشریح طرح های توسعه این شرکت  که بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرند پرداخت و گفت :
یکی از مهمترین طرح که در راستا تکمیل زنجیره تولید قرار داره احداث کارخانه احیاء مستقیم و فولاد چادرملواست ، پروژه فولادسازی  این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن فولاد قابل ارتقاء تا 3/1  میلیون تن ، از سال 1389 شروع و  در  نیمه دوم سال 1395 راه اندازی خواهد شد.
پروژه احیاء مستقیم هم به ظرفیت تولید سالیانه 55/1 میلیون تن آهن اسفنجی از اواخر سال 1391 شروع و در سال 1396 راه اندازی می شود. برای اجرایاین دو طرح که بزودی بهره برداری از واحد فولاد آن آغاز می گردد، بالغ بر 18هزارو 372 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
ما برای تامین انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی و طرح های توسعه خود اقدام به ساخت  نیروگاه سیکل ترکیبی در مجتمع گندله سازی اردکان کردیم . ظرفیت تولید این نیروگاه  500 مگاوات است که از سال گذشته 2 واحد گازی آن بهرهبرداری و  وارد شبکه سراسری برق شده  و  واحد بخار  این نیروگاه هم انشالله  بزودی به بهره برداری می رسد. برای اجرای  این طرح  هم مبلغ 13 هزارو 698 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
یکی دیگر از طرح ها کارخانه تولید فولاد و نورد ابرکوه است ، این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن فولاد خام و 550 هزار تن محصولات نورد، با سرمایه گذاری 7691 میلیارد ریال از آذرماه 91 شروع  به ساخت گردید است که طبق برنامه، بخش نورد تا پایان نیمه اول امسال  وبخش فولاد  در سال 96 را اندازی خواهد شد .
همچنین طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان یکی دیگر از برنامه های توسعه چادرملو است که با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه گندله سازی از 4/3 میلیون تن فعلی به 4 میلیون تن (600 هزار تن) افزایش خواهد یافت. برای اجرای این طرح هم 905 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری شده است .
  طرح تأمین آب از محل اجرای شبکۀ فاضلاب شهرستان اردکان هم از جمله پروژه ها ایست که در نوع خود بی سابقه و نمونه است . با توجه به نیاز آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد و محدودیتهای شدید منطقه ای در تأمین آب مورد نیاز، ما در قالب قرارداد منعقده فیمابین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سازمان آب  و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور) تفاهم کردیم که سازمان مذکور در قبال اجرای شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و احداث تأسیسات تصفیۀ فاضلاب توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، اختیار استفاده از پسآب آن به مدت حداقل 30 سال را به شرکت واگذار نماید. این قرارداد در نوع خود ، اوّلین قرارداد عملیاتی از این بابت بوده که علاوه بر اجرای یک طرح زیر بنایی بهداشت شهری،  شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انتفاع از پسآب تصفیه شدۀ فاضلاب ، آب مورد مصرف در کارخانه های فولاد و احیاء را تأمین می نماید .
برای این طرح هم 1,939  میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است .
همچنین چادرملو یکی ازشرکت های بزرگی است که در طرح انتقال آب از حلیج فارس به مناطق مرکزی کشور مشارکت دارد .
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، 25 میلیون متر مکعب و یا به میزان  18 درصد از توان تولید آب را به خود اختصاص خواهد داد این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اول آن خط انتقال آب به طول ۲۹۲کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فازسوم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است.


ولت برای حفظ حقوق سهامداران، پروانه بهره برداری معادن را به چادرملو و گل گهر برگرداند


ولت برای حفظ حقوق سهامداران، پروانه بهره برداری معادن را به چادرملو و گل گهر برگرداند
نظرات بینندگان