arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۵

رئیس سازمان تعزیرات: سراغ بازار قاچاق فروشی لوازم خانگی و موبایل می رویم/ بازار پر از جنس قاچاق شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان تعزیرات در نشست خود با خبرنگاران اعلام کرد به زودی مبارزه با لوازم خانگی و موبایل قاچاق شروع می شود. جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، در نشست ضیافت افطار با اهالی رسانه درباره مشکلات سازمان تعزیرات در مبارزه با قاچاق توضیح داد. 

جمشیدی در ابتدای سخنانش گفت: سازمان تعزیرات یک جای ناشناخته بود. حتی با وجودی که در قوه قضاییه کاملا با این سازمان آشنا بودم وقتی وارد سازمان شدم، احساس کردم آن را نمی شناسم چون ظرفیت بسیار عظیمی برای خدمت رسانی دارد. این ظرفیت باید احیا می شد. سال اول را به کارهای زیربنایی سازمان پرداختم. راحت عرض کنم سازمان تعزیرات از زیربنا مشکل دارد. از نیروی انسانی، ساختمان، و حتی دستورپذیری راحت، مشکل داشت. الان این سازمان دستورناپذیر شده. زمانی این سازمان هر پرونده ای را هر طور می خواست ختم می کرد و فلان وزارتخانه دستور می داد که باید پرونده مختومه شود. الان این پرونده ها به راحتی تا 100 میلیارد تومان جریمه هم منجر می شد. به عنوان نمونه پرونده گران کردن بلیت های قطار که باعث محاکمه متخلفین شد و جریمه چند میلیاردی گرفت. وزیر مربوطه حتی گفت تفکرات این سازمان، کمونیستی و سوسیالیستی است. در جلسه خصوصی به وزیر عرض کردم ما درد مردم را نمی فهمیم. زمانی 300 درصد پول بلیت قطار گران شد با این تصور که قطار سوار شدن، لوکس گرایی است و مردم برای تفریح از این وسیله استفاده می کنند. باید با این مشکلات در سازمان با قدرت و قوت مقابله می شد.
او در ادامه گفت: صدها برگ توصیه از اصحاب قدرت داشتیم، صدها تلفن و صدها جنگ داریم تا در مقابل این افراد بایستیم تا حکمی را به حق صادر و اجرا کنیم. تا امروز یک مورد نبوده که ما تسلیم فشار اصحاب قدرت شویم.


سراغ بازار موبایل و لوازم خانگی می رویم
رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به اینکه به زودی سراغ مغازه های لوازم خانگی و موبایل فروشی ها می رویم گفت: ما می دانیم تمام لوازم خانگی بازار قاچاق است. ولی نمی خواهیم برویم همه مغازه ها را پلمب کنیم. باید در فضایی حرکت کنیم که آموزش دهیم و اخطار دهیم. نباید تصور کنیم کل کاسبان فاسدند. باید به آنها آموزش دهیم. اگر بخواهیم اینطور برخورد کنیم باید همه بازار را ببندیم. ما اعتقاد داریم صنوف متخلفی مانند رستورانها را نبندیم. بلکه اول اخطار بدهیم و آموزش ارائه کنیم و سپس در صورتی که نتیجه ندارد برخورد کنیم. کسی تصور نکند می توان یک روزه بازار را ببندیم. نمی توان بازار خیابان جمهوری را تعطیل کرد. باید شرایط به گونه ای شود که کسبه جنس قاچاق عرضه نکنند.


رسیدگی به 95 درصد پرونده های قاچاق در تعزیرات
جمشیدی با اشاره به این که اولین وسیله سازمان تعزیرات مبارزه با قاچاق است، گفت: بیش از 95 درصد این پرونده ها را سازمان تعزیرات رسیدگی می کند. با همه سماجت و شفافیتی که داریم، در صورت عدم حمایت رسانه ها، در هم می شکنیم. برخی رسانه ها نوشتند جمشیدی از فردا می رود. تحلیل ما این بود که این خبر خیلی خوب است. در تصویرهای این اخبار آقای پورمحمدی عبوس بود ولی من خندان بودم. به وزیر دادگستری گفتم این که شما را عبوس نشان می دهند و من را خندان، نشان می دهد جلوی قاچاق را گرفته ایم و شما ناراحتید و می خواهید اخراجم کنید.
رئیس سازمان تعزیرات در ادامه سخنانش گفت: وقتی به بحث قاچاق اشاره می کنیم همه علیه سازمان تعزیرات به میدان می آیند و می گویند چرا می گویید 3 درصد قاچاق کشف می شود؟ الان مجلس، هیات دولت و نیروهای مسلح وارد میدان مبارزه با قاچاق شده اند. برخی آقایان آمار می دهند و می گویند 15 و نیم میلیارد دلار قاچاق داریم که بسیار زیاد است و باید به آن نگاه جدی شود. هنوز پرونده های مهمی کشف شده که افشا نشده، مثلا 25 انبار بزرگ لوازم خانگی به تدریج کشف شده. اینها باید از بین برود. اتفاقا این پورشه ها و ماشینهای قاچاق را در منظر و مرآی مردم باید له کنیم و از بین ببریم تا مردم بفهمند عزم جدی است. رای را در سازمان تعزیرات دادیم و از سازمان اموال تملیکی می خواهیم این اموال را از بین ببرد.
جمشیدی با اشاره به اینکه بحث مبارزه با قاچاق کالاهای حوزه سلامت محور بسیار جدی است، گفت: قوانین و مقررات در این باره بسیار ناکارمد است. یک داروخانه ممکن است فروش میلیاردی در ماه دارد ولی وقتی به دلیل عرضه داروی تاریخ گذشته بخواهیم جریمه چند هزارتومانی کنیم، به ما می خندند. مجلس باید قوانین بازدارنده قوی عرضه کند. گاهی اختیار سازمان تعزیرات بسیار ناچیز است که حتی نمی تواند یک اغذیه فروشی را پلمب کند. پرونده های تعزیراتی باید با فوریت و جدیت اقدام شود. وقتی در بازدید از 7 کارخانه آبلیمو یک قطره آبلیمو وجود ندارد، باید همان لحظه پلمب و مجازات شود.

اختیارات اندک تعزیرات در تخلفات صنفی، مضحکه است
او با اشاره به تشتت مراجع نظارتی گفت: در بحث دارو، وزارت بهداشت متولی است، سازمان تعزیرات، سازمان نظام پزشکی، قوه قضاییه در دو جا متولی است. چرا باید 5-6 جا متولی باشد. بارها گفته ام تمام بحث قاچاق را به تعزیرات بدهید و از ما بازخواست کنید. قدرت به این سازمان بدهید و آن وقت ببینید قاچاق به این گستردگی وجود خواهد داشت؟ نباید شرایط به گونه ای باشد که مشکلات را به همدیگر پاس دهیم.
جمشیدی با اشاره به مبارزه با گرانفروشی گفت: سازمان تعزیرات در زمینه گرانفروشی و تخلفات اصناف تنها 300 هزار تومان می تواند جریمه و رسیدگی کند و این مضحکه است. تخلفات بالاتر را باید از صنوف خواست. نمی گوییم آنها برخورد نمی کنند بلکه بحث این است که باید قوانین اصلاح شود. گاهی در بازار وقتی خرید می خواهیم کنیم نمی دانیم برندهایی که در بازار است، تقلبی و چینی است یا درست و سالم. مردم نمی توانند تشخیص دهند. در بحث دارو، کمیسیون ماده 11 وزارت بهداشت باید پرونده بفرستد، اگر این سازمان، پرونده نفرستند، تعزیرات باید چه کند؟ گاهی قلدری می کنیم و بگیر و ببند درست می کنیم ولی واقعا هیچ اختیاری نداریم.
رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به معضلات اصناف که بعضا خود مشکلات اقتصادی دارند، گفت: می توان یک روزه هزار مغازه را پلمب کرد، ولی آیا منصفانه و درست است؟ پلیس می گوید هزار نفر پلیس را همزمان در اختیار شما می گذارم ولی آیا می توان همه مغازه ها را پلمب کرد؟ ما حاضریم در مبدا ورود قاچاق با خاطیان برخورد کنیم. رهبری از ما مطالبه می کند قاچاق را حتی در مغازه ها دنبال کنید. ولی واقعا می شود همه مغازه های یک خیابان را به دلیل قاچاق فروشی ببندیم؟ قاچاق و عرضه کالای سلامت محور شوخی نیست. سازمان تعزیرات حتی اگر هیچ سازمانی وارد گود نشود، به تنهایی مبارزه خواهد کرد. ما در کوچه مروی به کسبه اعلام کردیم روز 12 تیرماه بازدید می کنیم. تصور ما این است وقتی تهران را درست کنیم، وضعیت کشور اصلاح می شود.

 

نمی توان بازار را بست
او در ادامه با اشاره به اینکه برخی از کسبه اصلا نمی دانند جنسی که خریده است قاچاق است یا اصلی، گفت: بازرس ما به کسبه آموزش داد چه کالایی قاچاق است چه کالایی نیست. این افراد، کاسب هستند که گاهی خودشان نمی دانند چه می فروشند. مبارزه با قاچاق کالا با قاچاق مواد مخدر تفاوت دارد. برای ما مطلوب است که کالای قاچاق در مغازه ها کنترل شود. راه دیگر این است که همه را به زندان بیندازیم که منطقی نیست. خودم ناشناس یک روز به کوچه مروی رفتم و با کسبه صحبت کردم. یک اودکلن را پرسیدم چند است؟ گفت 30 هزار تومان. دیدیم این الکل خالص و چند قطره اسانس است. تقلبی بود. در مقابل این عملکرد دو راه داریم. یا همه را به زندان بیندازیم یا به کسبه یاد بدهیم کالایی را بیاورد که بارکد و برچسب گمرک و وزارت بهداشت را داشته باشد.
جمشیدی با اشاره به انتقاداتی که از سازمان تعزیرات می شود گفت: برخی می گویند تعزیرات در این مبارزه شکست خورده، در حالی که اینطور نیست. در بازارها، می بینیم کسبه یاد گرفته اند جنس قاچاق کمتر بیاورند. آیا خوب است سازمان تعزیرات تمام مغازه های تهران را تعطیل کند؟ مغازه ها باید به تدریج از کالاهای تایید شده وزارت بهداشت و گمرک پر شود.

برچسب ها: تعزیرات ، قاچاق ، جریمه ، موبایل
نظرات بینندگان