arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

اظهارات چمران درباره علت حادثه شهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای شهر تهران درباره تشریح جلسه روز گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی که با حضور مسئولان مربوطه برای بررسی ابعاد حادثه شهران برگزار شد، گفت: در این جلسه بحث هایی مطرح شد و وزیر راه و شهرسازی نیز بارها تاکید کرد که قصدشان این است که چرایی وقوع حادثه روشن شود و نمی خواهند که مقصریابی شود.

به گزارش انتخاب شهرنوشت: مهدی چمران در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورا با تاکید بر اینکه باید از چرایی وقوع این حادثه درس بگیریم، تصریح کرد: در این جلسه وزیر راه اعلام کرد که به مصاحبه های انجام شده کاری ندارد، اما در این جلسه نیز که با حضور مسئولان مرکز تحقیقات وزارت مسکن، آبفا و زمین شناسی برگزار شد، نیز قرار شد سیستم قضایی درباره چرایی و ابعاد این حادثه نظر بدهند.
 
وی همچنین پیشنهاد داد که کانال مشترک شهری در بزرگراه ها و خیابان های جدیدالتاسیس در دستور کار شهرداری قرار بگیرد و گفت: با تاسیس این کانال زیرساخت های آب و برق در یک کانال قرار می گیرند و لوله های گاز نیز با حفظ فاصله حریمشان با سایر زیرساخت های شهری رعایت می شود.
 
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین باید در مسیرهایی که قرار است مترو افتتاح شود اسکن خاکی صورت گیرد تا اگر فضایی به صورت مغاره ای وجود دارد شناسایی شود. چرا که به نظر می رسد در حادثه شهران نیز در بالای حفره فروریخته مغاره بزرگ و وسیعی وجود داشته که گاز در این بخش جمع شده و سپس انفجار رخ داده است.
 
چمران با بیان اینکه مسئولان وزارت راه معتقدند که سیستم ها در منطقه شهران انفجار را نشان نمی دهند، افزود: در پاسخ به این مسئولان گفتیم اگر انفجار رخ نداده، پس حتما یک لرزش رخ داده، چرا سیستم ها این لرزش ها را هم نشان نمی دهند.
 
رئیس شورای شهر تاکید کرد:  باید این اسکن های خاک در قراردادها یا مطالعات ژئوفیزیکی لحاظ شود.
 
چمران همچنین به خطرساز بودن مخزن بنزین شهران اشاره کرد و گفت: اگر زلزله ای بیاید و دیواره های این مخزن بشکند، بی شک بنزین در خیابان های شهر جاری می شود و با یک جرقه آتش می گیرد. تا به حال نیز چندین تانکر در سربالایی های شهران چپ کرده اند، اما خداروشکر در این مکان فرد سیگاری نبوده تا آتش سوزی یا انفجاری رخ دهد.
 
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در شورای سوم و چهارم بارها به وزارت نیرو در خصوص خطرات این موضوع تذکر دادیم، خاطر نشان کرد: نباید ایستگاه پمپ بنزین در وسط مرکز مسکونی یا خانه های مردم باشد.
نظرات بینندگان