arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۸۹

2010 گرمترين سال در داده‌هاي ثبت شده

سازمان جهاني هواشناسي وابسته به سازمان ملل متحد، مي گويد که شواهد جمع آوري شده، ثابت مي کند که سال 2010 ميلادي گرمترين سال در تاريخ ثبت دماي جهان بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان جهاني هواشناسي وابسته به سازمان ملل متحد، مي گويد که شواهد جمع آوري شده، ثابت مي کند که سال 2010 ميلادي گرمترين سال در تاريخ ثبت دماي جهان بوده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، جهان قبلا هم دو بار در سال هاي 1998 و 2005 ميلادي، با دماي بالايي نزديک به دماي سال گذشته ميلادي مواجه شده بود، اما ميانگين دماي جهان در سال گذشته ميلادي از ميانگين دما در آن سال ها کمي بالاتر بوده است.

به نوشته بي‌بي‌سي سازمان جهاني هواشناسي در بيانيه اي که روز پنجشنبه (20 ژانويه)، منتشر کرد، گفت که اميدوار است تازه ترين آمار بتواند سرانجام به همه ترديدها در باره واقعي بودن گرمايش زمين خاتمه دهد.

اين سازمان مي گويد شديدترين عواقب گرمايش زمين که پيش بيني شده بود، به واقعيت پيوست؛ جاري شد سيل در پاکستان و موج گرماي شديد و آتش گرفتن مناطق جنگلي در روسيه در اثر گرماي شديد از جمله نمونه هاي عواقب تغييرات اقليمي در جهان است.

بنا به تازه ترين گزارش سازمان ملل، وسعت منطقه اي از قطب شمال که با يخ پوشيده شده است نيز به کمترين حد خود رسيد. وسعت اين منطقه در سال 2010 ميلادي يک ميليون و سيصد و پنجاه هزار کيلومتر مربع کوچکتر از سطح آن در سال 1990 ميلادي شد.

بنا به تازه ترين ارقام منتشر شده سازمان جهاني هواشناسي، ميانگين دماي جهان در سال 2010 ميلادي، نيم درجه سانتيگراد بالاتر از ميانگين دما در سال 1990 ميلادي بوده است.

ايموجين فاکس، گزارشگر بي بي سي در گزارشي از ژنو مي گويد که شايد اروپا در ماه دسامبر سال 2010 ميلادي با سرماي شديد مواجه شد، اما سازمان جهاني هواشناسي گفته است که در دراز مدت جهان گرمتر مي شود.

گرمايش زمين به ويژه در آفريقا، آسيا و قطب شمالي شديد بوده است.

به گزارش ايسنا، در تحولي ديگر، اتحاديه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که يکي از برنامه هاي مهم مبارزه با تغييرات اقليمي خود را به حال تعليق در آورده، چون از طريق اينترنت مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

برنامه "بازار معامله کربن" اتحاديه اروپا بزرگترين بازار معامله کربن جهان است.

در بازار جهاني معامله کربن، هر موسسه اي مي تواند براساس نيازهاي خود، به خريد و فروش مجوز توليد گازهاي گلخانه اي مبادرت کند

کشورهايي که فعاليت صنعتي آنها باعث افزايش ميزان بي رويه دي اکسيد کربن در اتمسفر کره زمين مي شود و به گفته کارشناسان به گرمايش زمين دامن مي زند، براي خريد سهميه دي اکسيد کربن کشورهايي که کمتر گاز گلخانه اي توليد مي کنند، "معامله کربن" صورت مي دهند.

اصطلاح "بازار معامله کربن" به ترتيباتي اطلاق مي شود که بر اساس آن، سقف معيني براي توليد گاز دي اکسيد کربن و ديگر گازهاي گلخانه اي در سطح ملي يا بين المللي منظور و براي اين مقدار مجوز خاصي صادر مي شود که قابل خريد و فروش است.

در بازار جهاني معامله کربن، هر موسسه اي مي تواند براساس نيازهاي خود، به خريد و فروش مجوزها مبادرت کند و در نتيجه، روش محدوديت توليد گازهاي گلخانه اي نيز تابع عملکرد بازار آزاد خواهد بود.

با تبديل مجوز توليد گاز گلخانه‌اي به يک کالاي قابل خريد و فروش، شرکت ها مي توانند هزينه مالي توليد گاز گلخانه اي عمليات خود را هم مانند ساير هزينه هاي توليد در برنامه ريزي هاي کوتاه و بلند مدت منظور کنند.

اکنون مقامات اتحاديه اروپا نگران هستند که مجوز توليد دي اکسيد کربن به ارزش ميليون ها دلار ناپديد و احتمالا ربوده شده است.

اخيرا تدابير امنيتي که براي برنامه "معامله کربن" در نظر گرفته شده بارها نقض شده است که حمله هکرها تازه ترين مورد آن قلمداد مي شود.

انگيزه از راه اندازي برنامه معامله کربن، ترغيب گردانندگان صنايع به محدود کردن توليد گازهاي گلخانه اي و الگويي براي برنامه هاي بالقوه مشابه در سراسر جهان بوده است.
نظرات بینندگان